Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

R/t-styrning för rookies

75 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera grävredskap och -fästen här

Robban_C (trådstartaren)

#1 » 13:57:44, 08-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då och då diskuteras styrning av rotortilt så jag tänkte skapa en tråd specifikt för ämnet. Det började med lite diskussioner i Tages tråd:
nisse @ [Grävmaskiner] EC 35 hemma

Jag tänkte börja med att berätta allt jag vet, det går ganska fort. :mrgreen:

I tidernas begynnelse så styrde man tilt och rotor från släntuttaget via en 6/2-ventil som styrdes av en tryckknapp på en av spakarna. Enkelt och billigt.
Sen kom SS5 (eller "4-knappars" som jag brukar kalla det). Man reglerar flödet via släntpedalen och sen har man 4 knappar för att styra riktning (h eller v tilt, h eller v snurr). Min personliga åsikt är att det här systemet går bort direkt men det är min åsikt det.
Sen kom SS10 (eller vad det nu heter) där man styr med rullknappar.
Och så börjar det komma maskiner som kan beställas med "dubbel slänthyd", dvs med två extra dubbelverkande proportionella hydraulkretsar. Dessa ska då kunna styra en r/t direkt utan några extra datalådor. Jag vet inte om dessa system är bra, de är ju relativt nya.

Det finns "undervarianter" på de där styrsystemen beroende på hur man har det med redskapslås, vad maskinen har för utförande på hydraulik etc.

Vi kan nog alla enas om att ett bra rullknappars styrsystem är det bästa men det kostar därefter. 25-30 000 är relativt små pengar på en maskin för 2 mille men gäller det ex vis en lätt begagnad minigrävare för 200 flagg så känns dom där pengarna mycket mer. Det gäller för övrigt för snurran också.

Så till fabikaten:
SVAB är nog det mest kända:
http://www.svab.se/
Efter vad jag har förstått så har SVAB ett väldigt bra rykte, säkert är det bra grejor men det kan också vara så att SVAB har funnits så länge att mekanikerna har lärt sig att justera in systemet väldigt bra.
SVAB har två system, RT som är det lite enklare och klarar en rotortilt och lite till.
Och så har dom GP som även klarar att styra larver respektive framhjul. GP har väl även progressiva utslag, det tror jag inte att RT har (satt och surfade deras bruxxar igår kväll).
Jag har provkört SVAB på ett flertal Volvo mini och midi men eftersom jag inte är tillräckligt van vid rullknappsstyrt så kan jag inte säga om det är tillräckligt bra eller inte men det fungerade i alla fall.

I Tages tråd så nämnde Nisse nåt som heter "Micropropp". Jag gogglade och hittade bl a detta:
http://webnews.textalk.com/se/article_p ... ?id=349324
Härav förstår man att Engcon har ett eget styrsystem. Jag vet inte så mycket om detta ännu men jag läste i nån tråd här om problem med inställning men det kan ju också vara så att systemet är så nytt att mekanikerna inte har hunnit bygga upp tillräckliga kunskaper ännu. Allt har ju en inkörningstid.
Jag hittar inget om systemet på Engcons sida.
Men jag kan tipsa om Engcons sida med vanliga frågor och svar (FAQ):
http://www.engcon.se/customerservice/fa ... ID=13&n=11
Någon har tydligen en god portion humor. :lmao:

Indexator har ett eget styrsystem, Prop Plus.
http://www.indexator.se/default.asp?id= ... efid=12598
Jag har provkört det monterat på en ECR88, det fungerade men som sagt, i övrigt kan jag inte ge några närmre uttalanden.
Broschyr:
http://www.indexator.se/Swe/Dokumentban ... _SE_lr.pdf



Nu ska här lunchas och sen börjar funderingarna och frågorna som jag tror att våra r/t-experter gärna besvarar. :thumme: :buga:

Bild Tillägg efter 40 minut(er):

Jag kom på att det finns ytterligare ett styrsystem på marknaden:
http://www.excidor.se/start/default.asp?page=552
Men jag har aldrig kommit i kontakt med det.

Vad har Steelwrist för styrsystem? Jag var in på deras hemsida men den verkar inte ha uppdaterats sen våren -08.
Axel kanske vet mer?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



50cent

#2 » 17:21:47, 08-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Steelwrist har ensamrätt att sälja Excidors RT system. Sägs vara mycket enkelt att använda och att ställa in. Om detta stämmer så är det ju kanon! :thumme:

Med SVABs RT kan man även köra hjul eller band men det går inte samtidigt som man kör någon annan funktion, det är begränsat till två utfunktioner samtidigt och då måste man växla över utgångarna med shiftrelän utanför boxen med en styrsignal som boxen ger.
Get rich or die trying!
50cent
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:07:39, 08-02-2009
Maskintyp: Ej angivet

cekstam

#3 » 18:19:06, 08-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:RTn räcker nog till. GP om han vill har bandstyrning också. Men kanske lite överkill i den här maskinen. Sedan vet jag inte om han behöver Styrdon eller inte (mekaniskt länk på pedal eller hydraulpedal) Mest troligen mekaniskt länk.
Priset för ett komplett system med Kabel är väl någonstans kring 30-35000. Han har inga ventiler, så dem tillkommer. Kanske 8-10000?
En annan variant är ju att bygga på Micropropp. Det är rabatt på dem just nu har jag för mig. Då måste han drar ny kabel på stickan. Men för 15000 i skillnad kan man kanske göra sig besväret ;-) Däremot vet jag ej om det redan funkar med styrdon. Och så behöver man en dator för att justera in det på äldre Rototiltar.

Nisse


MicroProp tycker jag personligen är skit, oavsett om man har en ny eller en gammal snurra. Engcon säljer systemet som "självkalibrerande" med hjälp av en pulsgivare som sätts på rotormotorn för att systemet skall få input på hur mycket olja som skickas vid viss pytsarinställning.
När man sen skall till och montera pulsgivaren på rotorn för att få auto-kalibreringen så får man till svar av Engcon att "den inte riktigt fungerar än, det är bättre att köra med PC".
Skall man ha proppstyrning så är det bättre att just nu satsa på någon etablerad aktör som faktiskt har fått sina grejjer att fungera.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

50cent

#4 » 18:29:31, 08-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Priset för ett SVAB-system med RT-controllern kostar hos Staffan i Horred 24 000 kr och då ingår handtag, pytsare, kablage och allt annat som behövs dock ej ventilerna till rototilten om det inte sitter proportional ventiler på den redan.

Detta är saker för stora summor så ni som är spekulanter kontrollera marknaden noga innan ni köper något! Man köper lätt grisen i säcken om man inte kollar runt med lite etablerade påbyggare som har erfarenhet att dela med sig av!

Om det skulle vara av intresse så känner jag till ett 4:e och 5:e system mot dessa man redan har nämnt det ena av dem skall man akta sig för och det andra kan man få komplett med 2 proportionalventiler för 25 000 + moms. Alltså billigare än nästan alla andra system vi pratat om! Och det fungerar helt enkelt och är simpelt att ställa in! Pratar även vid behov med en pc!

Har hört samma som Ekstam hör om självkalibreringen, den är nog jättebra i teorin att man kan beräkna hastighet och därmed flöde och självkalibrera men i realiteten så fungerar det sådär med de olika maskinerna som finns och inte en tillverkare har en likadan hydraulik på basmaskinen som den andra. Detta gäller alla system med självjustering, excidor, indexator eller engcon!
Senast redigerad av 50cent 13:02:26, 09-02-2009, redigerad totalt 3 gånger.
Get rich or die trying!
50cent
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:07:39, 08-02-2009
Maskintyp: Ej angivet

Jevlar

#5 » 19:17:48, 08-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har meckat med svab's rt och gp samt indexators proplus och har den bestämda uppfattningen att svab vinner den jämförelsen på alla plan, indexator tyckte att deras system ger en bäöttre körbarhet med det på sina rototilter men det gick alldeles utmärkt att justera till ett svab så det går lika bra eller rent av bättre.

Sen är svab ett "universalsystem", det går att bygga ut och anpassa lite husomhelst om man känner för det.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Robban_C (trådstartaren)

#6 » 20:46:05, 08-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har försökt at sova bort lite förkylning under eftermiddagen och inte riktigt hunnit med här.
Gick för övrigt sisådär, det var ju nån jä*el med rossliga luftrör som väckte mig hela tiden. :slag:
:mrgreen:

50cent, gärna lite lugn i tonen, var och en får ju kolla själv vilka priser man får. Vi ska inte bli osams om såna detaljer här. :thumme:
Sen är det så här också att vi just då (i den andra tråden) pratade om EC35, en sån har inte servo till slänt och jag tror väl att det innebär att man måste ha lite andra grejor till pytsare än på en servomaskin? Det kan i såna fall förklara en del av prisskillnaden.
Nog om det, du får gärna berätta om 4:e och 5:e systemet.
Ett av dom kanske är Abelco? Dom sa ju att dom har/skulle komma med ett eget system men jag vet inte hur det blir med den delen. Känns inte så intressant för min del i alla fall men informationen är alltid intressant.

Efter vad jag har hört så är både Engcons Micro Prop och Indexators Pro Plus framtagna för att bli lättinstallerade vid lansering i Europa. Man ska ju komma ihåg att där finns inga mekaniker med erfarenhet av SVAB etc. Alltså kan det nog vara rätt att lansera ett något sämre system som är (eller i alla fall borde vara) lättinstallerat och billigt.
Och man ska ju komma ihåg att de förarna vet än så länge knappt inte ens vad en r/t är och än mindre hur en bra r/t ska vara att köra.
Sen kan ju framtiden komma till SVAB även i Europa. Det får vi ju hoppas eftersom Svensk Exportindustri idag nästan uteslutande består av fjuniga ungar som tror att media är den gyllene framtiden. Så där ja, då fick jag det sagt också. :mrgreen:


Nu börjar det bli dags för lite frågor och funderingar:
Visst stämmer det väl att man får trassla lite extra med en maskin som inte har servo till slänt?
Det sägs att Swecon gör om sliden till slänt på EC35/45 för bättre progressivitet (eller nåt sånt). Nån som vet om det stämmer?

Ja, läget är ju givetvis att jag funderar på styrning av min blivande gräddvisp till 45:an, det har säkert dom flesta redan fattat.

SVAB GP kan programmeras för progressiva utslag men jag hittar inget om det i RT-bruxxen. Kan man inte det och kommer man att sakna det?
Nämnas kan att jag är väl införstådd med begreppet från modellflyget av alla konstiga sammanhang. Där är det ett måste anser jag. Man kan då kombinera brutalt rodersvar på fultl spett med lysande finlir på en vassare kärra.

SVAB har flera minnesbankar som kan programmeras olika för olika redskap och förare. Visst är det så att man i "normaldrift" har ett enkelriktat flöde i slänthydrauliken och att ventilerna i snurran sen sköter om riktningarna?
Vad händer då om man hänger dit ett tilthuvud istället? Det har ju inga ventiler och måste givetvis ha dubbelriktat flöde, annars blir det jättekonstigt. Kan man programmera en annan minnesbank för dubbelriktat flöde? Och klarar pyttsaren att jobba åt båda hållen?

När man kör hammare (givetvis utan r/t monterad) så kan man ju tydligen styra den via SVAB. Nu minns jag inte hur det var med RT och GP men minst en av dom kunde man väl vrida på flödet med rullknappen och sen "låsa" flödet med en knapp? Gäller det båda två?
Det är faktiskt inte alltid lämpligt att köra hammaren på fullt spett. Man kan ju i och för sig vrida ner gasen lite också.

Många frågor och fler lär det bli. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nisse

#7 » 20:52:51, 08-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi gjorde upp som stora pojkar :mrgreen: :thummar:
Senast redigerad av nisse 13:29:26, 09-02-2009, redigerad totalt 1 gång.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Robban_C (trådstartaren)

#8 » 21:01:05, 08-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lugn nu pojkar! Detta är MIN tråd och jag vill INTE veta av att vi blir osams här!
Nu har alla sagt sitt och luften är rensad. Från och med nu tar vi det lugnt och fint och fokuserar på sakfrågan! :slag:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

50cent

#9 » 21:57:29, 08-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått pris på ca 25 000 kr för ett microprop, så kör ni med en introrabatt tydligen just nu. SVAB kostar samma i grundplåt och jag tycker personligen att danfossspakarna SVAB kör med är mycket mycket bättre än Ottospakarna ni och Indexator kör med i era egna packet! Eller ännu hellre SVAB-Grip spakarna. Men det är en fråga om smak och tycke. Microplus sk moduluppbyggda system vet jag inte om jag riktigt tycker om med förstärkarmodulen framme i rototilten, strömmatning och Canbus fram till den men vad händer med ev störningar och hur håller förstärkardelen utsatt som den är? Om den håller som den gamla svarta dosan i era snurror så kan ju den gå sönder ganska frekvent men det får tiden utvisa.

Ok, känner du till Rolf Nilsson? Hans system skulle jag akta mig för. Inte så mycket för systemet som sådant men själva montagen kan se ut precis hur som helst och så hur är det med supporten om något krånglar? Här har SVAB varit ett föredöme med snabba svarstider och skickat delar eller annat som behövts till dagen efter! Likaväl gör Engcon detta! Deras manual är kanon numera även om den gamla kunde vara bättre för mig som monterar systemen! Abelco kommer ju som sagt med ett system. Det verkar mycket lovande och jag har en känning på var de köper det och troligen kunna få samma som deras inköpspris.

Vad menar du med tur att propstyrningen fungerade från första dagen? Om du menar SVAB med det så själklart finns det strul med dem med. Men de är så välkända vad som kan krångla numera så det är aldrig några krångel om du förstår vad jag menar? :thumme:



Robban, vad gäller SVAB:

progressivitet finns bara på GP, du kan ha flera banker med olika funktion på de olika rullarna om tex förare 1 vill ha tilt vä på rullen men förare 2 tilt hö åt samma hål på rullen som förare 1 så kan man ordna det med olika profiler, även olika hastigheter osv, Man kan även få en rulle att få en helt annan gång i en annan bank från tex Rototilt till bomsväng eller liknande. Pytsaren klara bara ett håll men det finns dubbelpytsare dvs tvåvägs att installera. Vet inte om det går på GP men på RT går det att vrida på rullen och när det är lagom flöde kan man trycka på en knapp och hålla den inne och därefter släppa rullen och flödet håller inställt värde tills du släpper knappen, annars så ställer du in en knapp med rätt nivå på utstyrningen så får du rätt flöde till hammaren eller vad det nu är du vill köra.
Senast redigerad av 50cent 12:46:39, 09-02-2009, redigerad totalt 1 gång.
Get rich or die trying!
50cent
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:07:39, 08-02-2009
Maskintyp: Ej angivet

nisse

#10 » 00:03:26, 09-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått pris på ca 25 000 kr för ett microprop, så kör ni med en introrabatt tydligen just nu.


Det är nog listpriset tror jag. Introrabatt är bara på dem första 100 system.

SVAB kostar samma i grundplåt och jag tycker personligen att danfossspakarna SVAB kör med är mycket mycket bättre än Ottospakarna ni och Indexator kör med i era egna packet!


Hos "oss" kan du välja mellan Danfoss, Otto och Caldaro. Vet ej hur det är hoss Indexator. Otto är däremot standard och dem andra är säkert lite dyrare.

Microplus sk moduluppbyggda system vet jag inte om jag riktigt tycker om med förstärkarmodulen framme i rototilten, strömmatning och Canbus fram till den men vad händer med ev störningar och hur håller förstärkardelen utsatt som den är?


Rent praktiskt sett så är det enda logiska att har Canbusmottagaren på snurran. Man vill ju minimera antal kabler längst stickan och även felsökningen på dessa. Om det nu är bättre med eller utan Canbus vet jag ej. SVAB kör utan, Micropropp med resterande system vet jag inte. Hållbarheten måste tiden visar. Modulen klarar dem gällande standard utan problem, men det är naturligtvis ingen långtidstest och ingen försäkring mot produktionsfel.

Här har SVAB varit ett föredöme med snabba svarstider och skickat delar eller annat som behövts till dagen efter! Deras manual är kanon numera även om den gamla kunde vara bättre för mig som monterar systemen!


Manualen är kanon. :thumme: till den som gjorde den.

Nisse
Senast redigerad av nisse 13:34:11, 09-02-2009, redigerad totalt 1 gång.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

jon anders olsson

#11 » 00:10:32, 09-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: jag har en liten fundering vad kostar själva propitionella ventilerna till en rototilt? ungefär alltså!
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Mikael.Johansson

#12 » 00:11:19, 09-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna tråden är svår att följa, tycker jag.

Svårt för oss Rookies alltså.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

nisse

#13 » 00:24:03, 09-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst stämmer det väl att man får trassla lite extra med en maskin som inte har servo till slänt?


Det är best om du har en maskin som har servokåpor på ventilsliden som styrs av antingen en pytsare och rullehandtag (t.ex. ECR58) eller via pedal. Och då måste du vara försiktig att pedalen är verkligen hydraulisk och inte via något länkagesystem. Det gäller framförallt äldre och mindre grävare. Jag tror att t.ex. Kubota har nog rulle på alla grävare från 1,5 ton uppåt. Så inga problem där inte.
Om du nu har länk på pedalen, då kopplas länken bort, och så sätter man en styrdon direkt på ventilen. Det är en liten hydraulkolv som styrs av pytsaren och styr sliden i sin tur. Servokåpa för fattiga :mrgreen: Jag har hört att det är mera krångel med en sådan, men har själv aldrig installerat en. Jag tror ganska säkert att det finns ingen styrdon till Micropropp idag. Men mest troligen kan nog alla system använda sig av vilken styrdon som helst som finns på marknaden.

SVAB GP kan programmeras för progressiva utslag men jag hittar inget om det i RT-bruxxen. Kan man inte det och kommer man att sakna det?


Nu räcker inte mitt svenska till. Menar du att du anpassa rampen för pytsaren? Dvs. snabb utslag på slutet, långsamt i början t.ex.? Det kan du med Micropropp, men jag är faktiskt inte så säkert om det går även med SVAB. Jag har för mig att det är linjärt där, men öppet att lära mig något nytt.
SVAB har flera minnesbankar som kan programmeras olika för olika redskap och förare. Visst är det så att man i "normaldrift" har ett enkelriktat flöde i slänthydrauliken och att ventilerna i snurran sen sköter om riktningarna?


Du har fyra banker, som du kan programmera som du vill i stort sätt. Dvs. välj vad varje knapp ska göra, byta rotationsrikning, hållfunktion, etc. etc. standardinställningen för bank A hittar du i SVAB manualen. Obs kolla att du får den nya versionen med snygga bilder och alt.
I micropropp kallas banken för User 1-4 Jag tror det är lite mindre funktioner där. Vet inte om det finns hållfunktion och double push som 50cent beskriver.

Vad händer då om man hänger dit ett tilthuvud istället? Det har ju inga ventiler och måste givetvis ha dubbelriktat flöde, annars blir det jättekonstigt. Kan man programmera en annan minnesbank för dubbelriktat flöde? Och klarar pyttsaren att jobba åt båda hållen?


Du kan även köpa tilthuvud med inbyggt riktningsventil. Då skulle du kunna proppköra den med enkelpytsare också och behöver ingen låshydraulik på maskinen. Kallas för SSTFE på engcon språket. Det är i stort sätt en ventilblock med två NG6 ventiler, en 4/3 för Tilten och en 4/2 för låset. Om du hade haft en maskin med rulle på handtag redan i orgiginalutförande skulle du kunna återanvända pytsaren då det är redan en dubbelpytsare. Men oftast är dem inte lika lätt inställd som t.ex. SVAB pytsaren.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

ja-bond77

#14 » 08:32:37, 09-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är en "pytsare"? :wink: Hur kopplas den in? Vad har den för uppgift/hur arbetar den?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

nisse

#15 » 08:43:18, 09-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska ställa ihop alla styrsystem ikväll eller i morgon, sedan så kan väl nixs och 50cent fyller på vad dem kallas i indexator, SW och SMP språket.
Tills dess kan Robban kanske rensa allt onödigt diskuterande för att göra tråden läsbart?

pytsare är en proportional förstyrventil. Jag brukar förklara det som en footpedal där foten ersätts med en proportional spole. Piratversionen så att säger :mrgreen: - man behöver ingen fot längre. Ska förklara detta också lite bättre sen.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se