Sida 5 av 5

InläggPostat: 21:03:30, 18-11-2009
av Bonken
Nä. Skitsköna

InläggPostat: 21:05:27, 18-11-2009
av nixs
:grin: Det är konstigt att skinkorna håller ihop fortfarande, så mycket skit som passerat däremellan! :grin:

InläggPostat: 21:17:15, 18-11-2009
av Bonken

InläggPostat: 22:49:20, 18-11-2009
av Robban_C
Det är spaken som heter Viper men troligen är den kopplad till en SVAB.

InläggPostat: 22:53:11, 18-11-2009
av Bonken
Jo det är nog så, men det ska vara en caldaro men de säljer väl dem också med sina system.

InläggPostat: 23:10:31, 18-11-2009
av Jevlar
L8 spakar och sen moddade spakventiler med mjukare fjädrar i, det är gött, spaken ligger fint i handen o sen behöver man inte bryta som en tok i spakarna, tycker faktsikt att det generellt är väl hårda fjädrar i de flesta maskiner.

InläggPostat: 00:25:48, 19-11-2009
av nixs
Tänk på säkerheten.

InläggPostat: 18:40:19, 19-11-2009
av Bonken
Vår montör sa att de förmodligen ändrat fjädrar i våra spakar så att det är mjukare original nu. Han brukade byta dem annars till mjukare.

Sv: R/t-styrning för rookies

InläggPostat: 11:52:12, 02-07-2011
av Beaver3
Kapar tråden, förbereder installation av en EC05 med SS5 på en Volvo EC55B

Idag kör vi tilten på de två hydrauluttagen på stickan, är väl hammarhydraulik tror jag.
Är den hydrauliken annorlunda än andra hydrauluttag?

Vid installationen av tiltskopan vred montören om läget på en klump som hydrauliken passerar den sitter i närheten av batteriet.
Kan den stå kvar i nuvarande läge eller skall den vridas tillbaka?

Kan jag använda tiltskopan rakt av senare utan att ändra något om jag vill haka av rotortilten?

Sedan skall visst trycket kontrolleras så det inte är för högt eller lågt enligt bruksanvisningen, brukar det vara något problem?

Jag tänkte montera de medfäljande två fyrknappskontakterna utanpå spakarna, har ni andra åsikter?

Flödet kommer att styras på fotpedalen som har länksystem.

Det blev en massa frågor men bättre att fråga före än efteråt :razz:

Re: Sv: R/t-styrning för rookies

InläggPostat: 12:24:11, 02-07-2011
av nixs
Beaver3 skrev:1: Idag kör vi tilten på de två hydrauluttagen på stickan, är väl hammarhydraulik tror jag.
Är den hydrauliken annorlunda än andra hydrauluttag?

2: Vid installationen av tiltskopan vred montören om läget på en klump som hydrauliken passerar den sitter i närheten av batteriet.
Kan den stå kvar i nuvarande läge eller skall den vridas tillbaka?

3: Kan jag använda tiltskopan rakt av senare utan att ändra något om jag vill haka av rotortilten?

4: Sedan skall visst trycket kontrolleras så det inte är för högt eller lågt enligt bruksanvisningen, brukar det vara något problem?

5: Jag tänkte montera de medfäljande två fyrknappskontakterna utanpå spakarna, har ni andra åsikter?

6: Flödet kommer att styras på fotpedalen som har länksystem.

Det blev en massa frågor men bättre att fråga före än efteråt :razz:


1: Nej

2: Ja, du skall vrida om den så den står på enkelverkande slänthydraulik.

3: Nej, du behöver växla på "Klumpen"

4: Ja, det behöver justeras, är garanterat inte gjort innan på den maskinen. anlita någon som vet vad den gör!

5: Nej, fungerar bra. Mindre prydligt eller snyggt om man säger så.

6: Fungerar bra men blir obekvämt som fan med tanke på att du får trampa pedalen åt höger och det sitter klumpigt som fan till! Går att bygga om länkaget så man kan trampa vänster istället.

Sv: R/t-styrning för rookies

InläggPostat: 07:58:59, 04-07-2011
av Beaver3
Tack för svaren, då är det bara att få tid med ett uppehåll för maskinen.

Sv: R/t-styrning för rookies

InläggPostat: 20:51:48, 16-03-2012
av Beaver3
Jag hittade inte den här tråden förut, men nu dök den upp.

Volvo EC55B
En viktig fråga till :???:

Vilken av rören på stickan blir returen? :?
Röret på höger sida om stickan är grövre än det på vänster sida,

Sv: R/t-styrning för rookies

InläggPostat: 20:54:25, 16-03-2012
av nisse
Den grövre är returen, om hydrauliken är inte ställt på saxhydraulik/dubbelverkande. För R/t är det bättre om du ställer om till Hammare med fri retur. Du behöver bara enkelverkande.

Nisse

Re: R/t-styrning för rookies

InläggPostat: 17:42:16, 13-09-2013
av prosten
Får skylla på att det är fredag, jag är trött och att jag har huvudvärk, men trots att jag läst igenom tråden ovan så har jag fortfarande en del riktigt elementära frågor då jag funderar på att skaffa en EC10 med SS5 till min ECR88:

Levereras SS5 "bara" av Engcon eller kan man även få det från t.ex. SVAB?

Jag antar att även spakarna måste bytas? Fast på någon bild som jag såg så verkade det som man "limmade" på några knappar på maskinen med när man körde SS5... verkade väl sådär isf kan jag tycka..?

Vad jag förstod så styr man _både_ "val av funktion" (ex. tilt eller rotatation) _och_ riktning med SS5, idag så har jag ju en "trevlig" vippa på min ECR88 när jag ex. kör med släntskopan som jag drar åt höger/vänster. Går det inte att använda SS5 för att _bara_ växla funktion och sedan använda "befintlig" vippa i maskinen för att styra riktning?
Alt. kan man konvertera en SS5 RT till SS10?


Många frågor, hoppas på svar! :-)

Re:

InläggPostat: 01:00:19, 06-10-2017
av V8Druid
Holger skrev:Okej killar, här är två-tre-fyra experter igång. En massa kunskap!
Tack för att ni lägger er tid på att förklara och diskutera här! :grin:

MEN: jag vill att ni respekterar varandra och varandras system/utvecklingar/kunskaper och lösningar. Lägg av att smutskasta och att dra ner de andra!

Bild Tillägg efter 4 minut(er):

Nisse, det vore kanon om du började på en sådan lista!
Danke!


What a great thread :thummar: :thummar: ..... wish i had found this some time ago :sad: ..... also now i've commented, I can find it again easily :grin: :grin: searching the index for me is not easy :sad: