Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Planeringsverktyg för frontlastare...

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga redskap och fästen här

MotorHelle (trådstartaren)

#1 » 16:41:14, 23-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lite funderingar på att tillverka ett planeringsverktyg liknande ett som finns till små Avant traktorer fast i lite större format.
Redskapet kommer att bäras av en Cat 907H (L30 storlek 6t)

Det kommer att användas för att planera ut grus på tomter, matjord samt bakdra bort ogräs och lera på grusbelagda infarter efter att gruset skrapats bort.. Typ osthyvel om man tiltar lagom mycket.
Det jag undrar över är om denna konstruktion är vettig för ändamålet samt vilken dimension ungefär man bör använda för vettig stabilitet utan att det blir överdrivet tungt.
Tanken är också att det ska gå bra att använda för att bära material och kan även fungera som "skylift" även om det inte kanske är det vettigaste användningsområdet.

Här kan man se orginalet som jag utgår ifrån: https://www.avanttecno.com/se/redskap/planeringsverktyg

Min ritning bygger på plattjärn av dimensionen 160*15mm men tycker att det känns som väl mastigt men jag har absolut ingen koll :klia: så därför droppar jag min id'e till ni som vet mer.
Ritningen innehåller inget fäste utan antingen görs ett vanligt fäste Zettelmeyer 602 eller en konstruktion för att sätta fast den på pallgaffelramen.

Spontana reaktioner och sågningar mottages med glädje :buga:

Bild
Bild
Nybliven redskapsbärarmaskinist som kommer att fixa en bättre signatur inom kort :smile:
MotorHelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:09, 09-04-2023
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Cat 907H



tortap

#2 » 17:12:29, 23-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gillar idén med att den är platt, kanske kan använda som plattform, möjligen använda gafflarna. Men den kan nog bli lite vek, så du kan nog inte bygga för grovt.

Sen tror jag den typen spiller ut i sidled. Om du försöker planera en väg får du lågt i mitten och en sträng åt sidan. Jag skulle vilja ha antingen att sidorna är längre än gallret. Eller att första ribban går in som ett V. Då kan du tilta fram lite för att ta mer på sidorna och lämna mer i mitten. Ännu hellre hyvelstål i första ledet. Då kunde man justera vinkeln(skevningen) på stålet så du kan ta en sida åt gången på en väg tex. Om du inte har skevfäste på lastaren.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

MotorHelle (trådstartaren)

#3 » 19:51:19, 23-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för responsen..

Precis som du är inne på så är det möjligt att använda redskapet även som plattform och då kan man ju ordna ett bra golv att lägga på som ligger stumt.

Angående sidorna så skar jag ut 40mm på alla längsgående plattjärn för att försäkra mej om att de tvärgående skulle flytta material då traktorn oftast rör sej i den riktningen men du har ju rätt. Det lär spilla konstant. Vad tror du om att ha "extrasidojärn" med ett antal fästhål i höjdled så att man kan sänka ner sidorna djupare än resten av ramen men behålla nuvarande urtag för att kunna "raka av" material med flera tvärbalkar samtidigt ? (Det kanske är bättre med en rejäl hyvelbalk för det ändamålet och då får man mer tyngd på den balken..

Frågan är då om alla "urtag" under ramen ska återställas så att ramens längs och tvärgående plåtar ska ligga i samma nivå + att sidorna går att sänka ytterligare ?

Har inget skevfäste på traktorn så det bör ju lösas med justerbart hyveskär. Tänker du att det bör sitta i framkant av verktyget eller närmast lastaren ? Jag gissar framkant

Med V-formationen, menar du att hyvel-balken längst bort från traktorn är brutet på mitten så "centrumfogen" är närmare lastaren än ytterhörnen.. Det är ju isåfall en genialisk idé :thumme:
Samtidigt så bör ju ett skevningsbart hyvelskär vara ännu bättre då det går att justera för hela bredden åt valfritt håll..

Har jag förstått det hela rätt ?

//MH

Fick lite mer idéer plötsligt och det är att hyvelbladet borde göras hydraliskt och därmed enkelt justeras on the fly inifrån traktorn men det kan man ju ha som en framtida förbättring om man bygger klokt... :idee:
Nybliven redskapsbärarmaskinist som kommer att fixa en bättre signatur inom kort :smile:
MotorHelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:09, 09-04-2023
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Cat 907H

bm1113

#4 » 20:58:16, 23-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul ide finns ju lite olika varianter med om du söker Planneringsbalk med påtal om Hydraulisk
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MotorHelle (trådstartaren)

#5 » 21:22:01, 23-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig film och ska man justera vägar så är den nog optimal. Har sett flera liknande justeringsbalkar av enklare sort utan hydralik men jag tror att mitt användningsområde är lite annorlunda..

Som jag förstått "beställningen" av verktyget från den som äger lastaren så blir det nog inte så mycket vägarbete utan enklare "ogräskrattning" av igenvuxna infarter samt lite spridning av material.
Gissar att Norjebalken inte fungerar jättebra med matjord :klia:

Dock så känns det som att min ritning borde kompletteras med i höjdled justerbara sidobalkar liknande Norjebalken i filmen. Då kan man ju kanske även använda den för enklare justering av vägar och komplettera med hydralik till väghyvelbladet om ambitiösheten slår till :smile:

//MH
Nybliven redskapsbärarmaskinist som kommer att fixa en bättre signatur inom kort :smile:
MotorHelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:09, 09-04-2023
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Cat 907H

MotorHelle (trådstartaren)

#6 » 22:07:55, 23-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm1113 skrev:Kul ide finns ju lite olika varianter med om du söker Planneringsbalk med påtal om Hydraulisk


Efter att ha tittat på lite filmer och Norjes utbud av justeringsbalkar ställer jag mej frågande till vad en Cat 907 eller L30 klarar av utan att storkna.

Är det fel på alla sätt eller går det utmärkt att sprida ut grus som jag tänkt med min skiss i någon modifierad form med compacthjullastare?

2200 bredd är kanske ett problem och storleken kanske skulle hållas ner om det ska funka i praktiken.. Jag har bara snöröjt med 2 kubiks klaffskopa och det fungerar förvånandsvärt bra med tanke på relativt liten maskin.

Filtrerar man på planeringsbalkar på Norjes webplats och väljer maskin lättare än 6t så blir det blankt i rutan men det kan ju likaväl bero på att Norje valt att göra prylar till större maskiner men just grus känns ju som tunga grejor.

Kanske en I-balk på tvären lite framför skopfästet fungerar bättre för småskalig ogräsrensning och enstaka planeringsarbeten ? :klia:
Nybliven redskapsbärarmaskinist som kommer att fixa en bättre signatur inom kort :smile:
MotorHelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:09, 09-04-2023
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Cat 907H

MotorHelle (trådstartaren)

#7 » 00:20:37, 24-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Jag gillar idén med att den är platt, kanske kan använda som plattform, möjligen använda gafflarna. Men den kan nog bli lite vek, så du kan nog inte bygga för grovt.

Sen tror jag den typen spiller ut i sidled. Om du försöker planera en väg får du lågt i mitten och en sträng åt sidan. Jag skulle vilja ha antingen att sidorna är längre än gallret. Eller att första ribban går in som ett V. Då kan du tilta fram lite för att ta mer på sidorna och lämna mer i mitten. Ännu hellre hyvelstål i första ledet. Då kunde man justera vinkeln(skevningen) på stålet så du kan ta en sida åt gången på en väg tex. Om du inte har skevfäste på lastaren.


Nu läste jag om din text och såg att det stod längre och inte lägre.. Make a lot of sense..

Jag ska fundera lite mer men har konstaterat att en balk som både ska fungera som justeringsbalk på en väg troligen fungerar dåligt som ogräskratta då de frammåt utstickande balkarna som ska hindra att gruset rinner vid sidanom effektivt stoppar att grävhyvla med balken i framkant..
Min nuvarande tanke är att göra en plan ram väldigt lik Avant-orginalet men sätta fästet lite längre in i ramen så att ytterkanten på ramen är tillgänglig att montera en yttre balk addon som gör att justering på väg blir möjlig.

Bakkanten och sidorna med lite bredare material så att den får en lite större glidyta och sidorna får sticka ut i framkant en bit så det kan ligga en depå av grus i fållan. Konstruktionen ska kunna sänkas ner lagom mycket och även ha ett hyvel-balk i framkant men hela den grejjer får bli ett framtida projekt då ogräskrattning och grovplanering säkert går att utföra hjälpligt med bara en uppskalad Avant-verktyg.
Nybliven redskapsbärarmaskinist som kommer att fixa en bättre signatur inom kort :smile:
MotorHelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:09, 09-04-2023
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Cat 907H

tortap

#8 » 08:42:00, 24-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör som du tänkte men lämna möjlighet att bygga vidare så blir det nog bra :thumme: Avantens galler med sidor som du kan bulta på kanske når 90% av behovet.

Anledningen till att jag nämner "väg" är att jag har ungefär samma behov som du beskriver. Skulle vilja riva infarten från ogräs. Men min infart är i princip en liten väg så jag skulle skicka grus ut mot gräsmattan om jag bara hade en rak skrapa. Och även infarten är bomberad så jag kan inte bara bakdra med ett rakt skopstål, det tar bara precis på mitten då. Planeringsbalk men justerbar skevning hade varit smutt. Eller kanske nåt som Björnes hyvelredskap.


1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Stridis2

#9 » 09:15:04, 24-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om nu målet är ogräsrensning, vore det då inte lämpligare med ett vågrätt stål istället för lodräta? Lite som ett skyffeljärn fast på anabola.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

MotorHelle (trådstartaren)

#10 » 10:16:10, 24-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Stirdis2 Målet är lite diffust då det inte är jag som är beställare men det jag vet om så långt är ett planeringsjobb av en tomt och ogräsarbete i närtid så jag tänkte att ett universalverktyg vore lämpligt men du har ju helt rätt.

Ogräset borde kunna göras av ett mycket simplare verktyg av typen skyffel precis som du säger. :thumme:

Då beställaren helst vill kunna använda Pallgaffelfästet (utan gafflarna) till detta så borde ett horisontalt skyffel-stål fungera bättre och kunna göras betydligt snabbare och lättare så att det går att montera någorlunda smidigt.
Avantgallret kommer ju att väga 4-600Kg och borde ha riktigt fäste för snabbfästet för annars blir det omöjligt att lirka ihop grejorna.

@torap
Filmen var bra och visar att en enkelt snedblad kan göra stor nytta. Smidigt med pallgaffelfästet också.
Tror att båda id'eerna bör förverkligas.

Eventuellt kommer det att behövas riktigt vägunderhåll på en längre grusväg i framtiden och då kanske en riktig planeringsbalk liknande Norje-filmen är att föredra men återigen, kan en L30-traktortyp orka med en sådan eller är det för tugnt.

//MH
Nybliven redskapsbärarmaskinist som kommer att fixa en bättre signatur inom kort :smile:
MotorHelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:09, 09-04-2023
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Cat 907H

MotorHelle (trådstartaren)

#11 » 00:02:22, 25-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senaste cad-revisionen som i framtiden ska kunna ha extrabalkar på sidor (förlängda frammåt) och bakkant för vägutjämning...

Det ska sitta ett kryss mellan maskinfästesrören för att staga och avståndet försöker jag se till att det kan passa både Cat 907H (L30) och Stora BM så att det kan vara lite flexibelt..
Jag tror även att det behövs ett "kryss" mellan ytterhörnen på ramen då hela konstruktionen saknar stabilitet i sidled..
Ska putsa lite på ritningen så den blir lite starkare och mindre yxig :klia:

Bild
Bild
Nybliven redskapsbärarmaskinist som kommer att fixa en bättre signatur inom kort :smile:

1 person gillar det här inlägget.
MotorHelle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:09, 09-04-2023
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Cat 907H


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se