Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Gamla snöblad - vad är fel?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga redskap och fästen här

tompaah (trådstartaren)

#1 » 12:54:26, 04-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte ett sånt här snöblad (inte mitt på bilden, men exakt likadant), Holms LK230 för ett par hundralappar. Trodde jag gjorde ett prismässigt fynd men nu ser jag att de inte har så stort värde normalt och helt enkelt inte verkar eftertraktansvärda.
Har tidigare bara kört snö med bakmonterat blad så jag undrar nu, är det något fel på dessa Holms blad som gör att folk inte vill ha dem? I mitt tycke verkar den perfekt för mindre vägföreningsjobb; går att montera på hitch med bommen, det är svängbart och har släpskor.
Kanske missat någon aspekt. Den är inte hydrauliskt svängbar och frontfäste behöver jag tillverka men annars användbar. Slitstålen verkar vara någon egen äldre standard men jag tänkte jag skulle borra upp nya hål så vanliga 305 passar.

Bild
tompaah
Fler än 10 inlägg

Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 675 -86

BM425

#2 » 13:12:24, 04-09-2024

Sådana snöplogar användes på 1970 talet, avsaknaden av hydraulik är en av anledningarna att ingen vill ha dem idag.
Traktorer på den tiden hade inte så mycket hydraulik så länkaget att lyfta med vajer o dragarmana bak var en enkel billig lösning.
Nackdelen att de inte kan lyfta blade så högt.
Sidostyrning fram är lite tveksam också med kedjor på bommen. Finns andra sätt att hålla bommen rätt också.

Ibland kan ena sidan på bladet tippa ner så det nästan går i marken vid tomkörning.

Jag byggde en liknande av ett bakmonterat blad o en ram under traktorn. Tröttnade på bakmonterat blad o min BM425 har ingen yttre hydraulik (ÄN). Har kört ca 25 år med det nu.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

tompaah (trådstartaren)

#3 » 13:20:18, 04-09-2024

Okej, förstår det med avsaknad av hydraulik. Säkert väldigt smidigt att vinkla åt olika håll utefter situation på vägen. Tänkte faktiskt bygga om det till hydraulisk svängbart, sitter och funderar just nu på hur sätta kolvarna.

Och detta med att inte kunna lyfta så högt, ja det är kanske en nackdel. Märkte det vid provmontering att den tog i framaxeln (fyrhjulsdriven traktor) ganska tidigt så den går helt enkelt inte lyfta så högt upp. Hoppas inte att detta blir ett problem.
tompaah
Fler än 10 inlägg

Sverige

BM425

#4 » 13:27:11, 04-09-2024

Har sett konstruktioner med ett U under framaxel så det går att lyfta högra.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

busholle

#5 » 07:39:47, 06-09-2024

Har ett sådant stående men har inte kört med det på många år. Sista åren stod det för boxern på en utgård för sporadisk körning.

Största felet är stenutlösningen i kombination med infästningen av tallrikarna. Eftersom tallrikarna sitter i bladet förändrar det geometrin när man använder dem jämfört med när man kör med dem helt upplyfta. De flyttas med fördel så de sitter i bågen bakom bladet istället. Vreten gjorde samma förändring på sina äldre blad så det är ett allmänt känt problem. Stenutlösningen med fjäder är inte helt lyckad då bladet vill gunga fram och tillbaka och i kombination med tallrikarnas läge så förstärker det vartannat.

Lyften med vajer och begräsningslänkarna i sida går helt klart att leva med, det är inte bladets största problem. Att tänka på är dock att det är hög belastning på vajrarna och att det behöver vara i gott skick och snåla inte med dimensionen. I många fall har bladet stått ute en längre tid med vajrarna kvar och det är naturligtvis en urusel idé. Vajrarna bör tas bort och förvaras i en spann med olja när det inte är snösäsong.

3 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

tompaah (trådstartaren)

#6 » 12:53:45, 06-09-2024

busholle skrev:Har ett sådant stående men har inte kört med det på många år. Sista åren stod det för boxern på en utgård för sporadisk körning.
Största felet är stenutlösningen i kombination med infästningen av tallrikarna. Eftersom tallrikarna sitter i bladet förändrar det geometrin när man använder dem jämfört med när man kör med dem helt upplyfta. De flyttas med fördel så de sitter i bågen bakom bladet istället. Vreten gjorde samma förändring på sina äldre blad så det är ett allmänt känt problem. Stenutlösningen med fjäder är inte helt lyckad då bladet vill gunga fram och tillbaka och i kombination med tallrikarnas läge så förstärker det vartannat.
Lyften med vajer och begräsningslänkarna i sida går helt klart att leva med, det är inte bladets största problem. Att tänka på är dock att det är hög belastning på vajrarna och att det behöver vara i gott skick och snåla inte med dimensionen. I många fall har bladet stått ute en längre tid med vajrarna kvar och det är naturligtvis en urusel idé. Vajrarna bör tas bort och förvaras i en spann med olja när det inte är snösäsong.

Toppen, bra feedback.
Blir absolut till att titta på om tallrikarna går att montera på bladfästet istället.
tompaah
Fler än 10 inlägg

Sverige

Återgå till Övriga redskap och fästen