Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Nån som testat denna? OSMA DHL 160

101 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera övriga redskap och fästen här

Marcus

#61 » 17:58:42, 14-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Persson skrev:Det senaste jag gjorde var att dra in 3meter gammalt stängsel i maskin så det tog tvärstop... Det tog två timmar att klippa lös allt som lindats runt men maskinen går lika fint efter :grin:


3 meter? Det är fusk..... jag lyckats tre gånger nu, två gånger rostfri elstråd, grov sate..... ena gången försvann 25 meter på staketet.... andra ca 15... men det värsta och djävligaste jag fick in var 12 meter vattenslang.... den grova svarta 32mm.... tigersåg och blodiga knogar och 4 timmar senare så var den ren....
Satans tidigare ägare på gården.... allt ligger på marken dolt i all sly jag nu vill få bort.... :mrgreen:


Otroligt vad den tuggar i sig allt... mycket nöjd med min. :thumme:

Dock har jag hittat en brist och det är när man försöker köra motvallen och vinklar upp aggregatet med full sidoföring.... kör man då på nått som trycker in maskinen så kröker man kraftaxeln...... så jag får köpa ny till våren.... :P
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet



bm1113

#62 » 18:31:43, 14-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ni får setta en bred metalldetektor i fronten på maskin så ni får förvarning :mrgreen:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Peter Persson (trådstartaren)

#63 » 15:21:36, 15-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus_borås skrev:
Peter Persson skrev:Det senaste jag gjorde var att dra in 3meter gammalt stängsel i maskin så det tog tvärstop... Det tog två timmar att klippa lös allt som lindats runt men maskinen går lika fint efter :grin:


3 meter? Det är fusk..... jag lyckats tre gånger nu, två gånger rostfri elstråd, grov sate..... ena gången försvann 25 meter på staketet.... andra ca 15... men det värsta och djävligaste jag fick in var 12 meter vattenslang.... den grova svarta 32mm.... tigersåg och blodiga knogar och 4 timmar senare så var den ren....
Satans tidigare ägare på gården.... allt ligger på marken dolt i all sly jag nu vill få bort.... :mrgreen:


Otroligt vad den tuggar i sig allt... mycket nöjd med min. :thumme:

Dock har jag hittat en brist och det är när man försöker köra motvallen och vinklar upp aggregatet med full sidoföring.... kör man då på nått som trycker in maskinen så kröker man kraftaxeln...... så jag får köpa ny till våren.... :P


Hehehe, du kör hårt :thumme:

Synd på axeln bara det är ju ingen liten axel så den är nog rätt dyr :(
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

nabe

#64 » 19:56:17, 06-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten fråga:
Har ni kollat drivremmarna till maskinerna?
Undrar då jag lyckas knäcka ett par omgångar (4st) på kort tid.
Kollat remspänningen men vid hårdkörning har det börjat osa och varit klippt (fast inte gräset).
Har börjat köra med aggr. lite högre vilket verkar skonsammare mot drivningen? :???:
/magnus
nabe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:12, 05-01-2010
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Fendt 516
Volvo EC 55B
Polaris x2 500
MF 35x
Kedjegrävare AFT 100

Marcus

#65 » 20:20:24, 06-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nabe skrev:Liten fråga:
Har ni kollat drivremmarna till maskinerna?
Undrar då jag lyckas knäcka ett par omgångar (4st) på kort tid.
Kollat remspänningen men vid hårdkörning har det börjat osa och varit klippt (fast inte gräset).
Har börjat köra med aggr. lite högre vilket verkar skonsammare mot drivningen? :???:
/magnus


Står ju i instruktionen att man skall kolla den väldigt ofta, jag tror det är ändrat nått i konstruktionen på dom nya...?

Min har inte slirat alls, trots massiv inmatning.... :mrgreen:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Peter Persson (trådstartaren)

#66 » 20:24:14, 06-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä jag har inte kollat dem någe alls, har känt lite på dem efter körning men de var inte ens varma så jag har inte brytt mej om dem så mycke :)
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

gaffa

#67 » 22:46:44, 06-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En mycket stabil och effektiv maskin den här Osma men den har ett allvarligt konstruktionsfel :sad: När man klipper vertikalt och kör ut maskinen i yttersta läget till höger så kan man bara köra med lyftarmarna i topp. När man sänker lyftarmarna på traktorn vid vertikalklippning (tex klippa en häck ända ner till marken) så blir kraftuttagsaxeln mos, "gaffeln" som högra armen sitter i går rakt i axeln när man sänker. Axeln är inte billig heller eftersom den är onormalt lång så går det inte att köpa lösa rör till den. Jag har lyckats kvadda en axel helt och på den nya gick skyddet åt helv.. innan jag fattade vad som sker.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

nabe

#68 » 22:57:58, 06-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat lite på filmerna även de på hemsidan.
Ser att ni kör väldigt långsamt. Inte så konstigt när ni röjer "skog" men även filmer på gräskörning är i slowmotion. Allt klipper väl i den hastigheten men funkar inte om man har lite mer att slå. Hur snabbt kan ni köra med "skapligt" resultat? :dancing_geek:
nabe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:12, 05-01-2010
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Fendt 516
Volvo EC 55B
Polaris x2 500
MF 35x
Kedjegrävare AFT 100

Marcus

#69 » 23:02:12, 06-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:En mycket stabil och effektiv maskin den här Osma men den har ett allvarligt konstruktionsfel :sad: När man klipper vertikalt och kör ut maskinen i yttersta läget till höger så kan man bara köra med lyftarmarna i topp. När man sänker lyftarmarna på traktorn vid vertikalklippning (tex klippa en häck ända ner till marken) så blir kraftuttagsaxeln mos, "gaffeln" som högra armen sitter i går rakt i axeln när man sänker. Axeln är inte billig heller eftersom den är onormalt lång så går det inte att köpa lösa rör till den. Jag har lyckats kvadda en axel helt och på den nya gick skyddet åt helv.. innan jag fattade vad som sker.


Samma gjorde ju jag.... nästan.... vart köpte du den nya kraft axeln?

Bild Tillägg efter 50 sekund(er):

nabe skrev:Har kollat lite på filmerna även de på hemsidan.
Ser att ni kör väldigt långsamt. Inte så konstigt när ni röjer "skog" men även filmer på gräskörning är i slowmotion. Allt klipper väl i den hastigheten men funkar inte om man har lite mer att slå. Hur snabbt kan ni köra med "skapligt" resultat? :dancing_geek:


När jag kör åker, beten så kör jag fort.... så fort att aggregatet gärna studsar... då lugnar jag mig lite... :mrgreen:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#70 » 23:14:58, 06-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klippa gräs i hög hastighet går fint men när man kör träd och buskar blir resultatet bättre i 3-4km

Axeln köptes av importören men det går att köpa 6m längde hos Grene om man har planer på att mosa fler axlar i framtiden. Rören verkar bara finnas upp till 1m längder (förutom 6m) och det räcker inte.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

nabe

#71 » 00:32:04, 07-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni har möjligen inte några ytterligare filmer där man ser rsultatet.
Gärna med mycket buskar o bös inblandat.
Lite svåra att hitta på YT.
nabe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:12, 05-01-2010
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Fendt 516
Volvo EC 55B
Polaris x2 500
MF 35x
Kedjegrävare AFT 100

nabe

#72 » 17:59:11, 07-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fort brukar det gå ("normalgärde") när du måste dra ner?
Man bör kunna köra minst 8 km/h om man skall stå ut? :dancing_geek:
nabe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:12, 05-01-2010
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Fendt 516
Volvo EC 55B
Polaris x2 500
MF 35x
Kedjegrävare AFT 100

Peter Persson (trådstartaren)

#73 » 14:53:28, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:En mycket stabil och effektiv maskin den här Osma men den har ett allvarligt konstruktionsfel :sad: När man klipper vertikalt och kör ut maskinen i yttersta läget till höger så kan man bara köra med lyftarmarna i topp. När man sänker lyftarmarna på traktorn vid vertikalklippning (tex klippa en häck ända ner till marken) så blir kraftuttagsaxeln mos, "gaffeln" som högra armen sitter i går rakt i axeln när man sänker. Axeln är inte billig heller eftersom den är onormalt lång så går det inte att köpa lösa rör till den. Jag har lyckats kvadda en axel helt och på den nya gick skyddet åt helv.. innan jag fattade vad som sker.


Åhfan, detta ska jag komma ihåg, bra att du sa det, axeln är väl inte direkt billig...

Bild Tillägg efter 5 minut(er):

nabe skrev:Hur fort brukar det gå ("normalgärde") när du måste dra ner?
Man bör kunna köra minst 8 km/h om man skall stå ut? :dancing_geek:


Jag har för mej att jag körde på hög tvåan är jag klippte betena i höstas och ca 16-1700 varv och det är 10 km/t men då är 650in i minsta laget för denna maskin så det borde gå att köra fortare tycker jag

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

nabe skrev:Ni har möjligen inte några ytterligare filmer där man ser rsultatet.
Gärna med mycket buskar o bös inblandat.
Lite svåra att hitta på YT.


Har inget annat än de jag har lagt ut, resultatet liknar flis :) Ibland fäller man bara ett träd och naggar det men det tar man nästa gång :)
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

nabe

#74 » 18:51:00, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar väldigt fin den däringa Osma. :thumme:
ha det
magnus
nabe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:12, 05-01-2010
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Fendt 516
Volvo EC 55B
Polaris x2 500
MF 35x
Kedjegrävare AFT 100

Björn Lindahl

#75 » 14:32:16, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag funderar starkt på att köpa en DHL 190 till min Valtra 6200 på 80 hk. Tror ni att det kan fungera? För det är väl ingen som har ändrat sig ang. maskinens förträfflighet efter något års användning?

Alternativt kollar jag på en Agrimaster FL225 med Y-slagor som jag kanske kan få till bra pris. Jag är bara rädd att traktorn blir lite väl lätt på vänsterhjulen, när man kör ut armen fullt. Eller vad tror ni?

Jag kommer klippa beten, skogsvägar och diken.
Björn Lindahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:21:29, 06-09-2007
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra 6200
Mowi 85
Hanix N350-2
Terri 1020


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se