Åsa-Nisse skrev:Dessa vägsladdar är pest och pina för grusvägar.
I och med att du har traktorn längst fram och hjulen längst bak så kommer du att hyvla av allt grus uppe på backkrön, för att sedan lägga av det i svackor. Detta är vansinne, för det sköter trafik och regnväder bra utan hjälp. Sladdens bakhjul ska vara placerade mellan andra-tredje stålet för att kunna följa vägen och sedan använder man främre för att riva loss i svackorna samt lyfter på krönen.
Sant som du säger om gruset, men det borde ju bara påverka på tvära svackor/ backkrön och såna vill man ju ändå inte ha på vägen.Mjuka svackor/ krön borde inte påverkas nämnvärt?
Blir det någon påverkan att tala om ifall sladden är ca 5m lång mellan hjulen på den och lyftarmarna på traktorn?
Är ju svårt att få en sladd att göra en hyvels jobb men en hyvel får ju lite samma effekt att ta ner krön och fylla upp svackor om man inte är flitig att lyfta/ sänka bladet på den.
Har man nån nytta av att öka avståndet mellan andra och tredje skäret eller ska man fördela dom jämnt avstånd från varandra?
Åsa-Nisse skrev:Beträffande bomberingen så ska den inte vara manuellet justerad på ena hjulet bara. Det innebär att du kommer att lägga bombering även i ytterkurvor, och hur kul är det att åka på en sådan väg. På raksträckor ska en väg vara bomberad, men i kurvor ska den vara skevad så att hela vägbanan lutar inåt i kurvan ca 4-5% Du måste ha individuell justering på båda hjulen för att det ska gå att göra ett bra jobb.
Sen kommer vi till tyngden. Dagens vägar med bergkross kräver lite ordentligt
tryck för att få loss gruset om man inte bara ska räfsa lösgrus från kanten. Minst 3 ton helst 5 och tandade stål på de båda främre skären, alternativt system 2000 hårdmetalldubb. Det är aldeles för många vägar som man krafsar upp både grus och
jord från kanterna för att få något som fyller hålorna, och sen lämnar ett nytt litet dike på vägkanten som hindrar vattnet att rinna av till vägens ordinarie dike.
Så småningom ser dessa vägar ut som ladugårdstak.
En riktig vägsladd och rätt hanterad är guld värd för att hålla en grusväg i bra skick.
Där har du en viktig poäng som jag inte tänkt på!
Min plan var att kunna justera varje
hjul individuellt, men att lyften skulle påverka bägge hjulen...
Kanske får ta och tänka om där så att man kan sänka stålet på innersidan ytterligare vid kurvor utan att behöva gå ut och justera på skruvar för då blir det aldrig justerat.
Anledningen till att jag tänkte ha hjulen mot en stopp är att jag läste i en annan tråd att det är lite besvärligt att komma igång mellan varje gång som hjulen justerats till transportläge.
Räcker det med att göra kurvjusteringen enbart på innerhjulet eller måste man höja det ena och sänka det andra för att få bra resultat?
Här kommer bilder från byggstarten och vad jag gjort hittills.
Har ännu inte "byggt sönder" något utan kan lätt ändra ritningen.
Klöv Scaniabalkar
Orkade inte borra alla hålen till stålen så jag tog gasen istället.
En första grov utläggning på golvet.
Svetsade ihop en ram.
La ut allt på golvet, blir att fundera på hur alla skären ska fästas.
Hur långt ut på varje sida, vilken vinkel och avstånd från varandra ska stålen fästas?
Blir även att svetsa på en vinkel på skären som på den gula sladden i förra inlägget.
Detta är så långt jag har hunnit tills nu.
Ramen på sladden är ca 4,3m x 1,18m och alla skären är drygt 2,1m