Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Bygga vägsladd

47 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera övriga redskap och fästen här

gornil (trådstartaren)

#1 » 18:25:08, 22-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bestämt mig för att bygga en vägsladd att dra efter jordbrukstraktorn.
Har kikat en del på olika trådar på Maskinisten och tittat lite på andra vägsladdar jag sett när jag åkt med bilen.

Har främst tittat på dessa två trådar,
Vägsladd - förslag/tips?
Tips och trix på vägsladd önskas
och fått klart för mig att det dels ska vara 25-30 graders skärvinkel på främre skäret och att det ska vara möjligt att ställa bomberingen på sladden.

Kommer eventuellt att sätta hydraulisk sänkning av hjulen (lyft av sladden) men mellan varje höjning av sladden ska jag inte behöva finlira med hjulens höjd utan kommer att sätta en justerbar stopp för arbetsnivån.


Efter läsning av trådarna här på forumet kom jag fram till en modell som jag ritade upp i paint.

Bild

Här kommer ett antal bilder på sladdar som jag stannat och fotat då jag hittat dom.

Denna hade en väldigt enkel justering av bomberingen, men ingen möjlighet att sänka ner hjulen snabbt vid transport.

Bild
Bild
Bild


Denna hade en lite speciell lösning på justering av hjulen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Så som denna är byggd kommer jag att efterlikna till stor del.
Är en väldigt smart lösning för att justera bomberingen och bibehålla den vid höjning/sänkning, tror dock att jag ska sätta en stopp för nedre läget så att man slipper finjustera med hydraulcylindern.
Även väldigt smart för att lyfta strängläggaren.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av gornil 22:16:15, 23-06-2014, redigerad totalt 1 gång.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
gornil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:45, 28-05-2012
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo L90E
Lännen 740S
Valmet Valtra 6400 med Hypro 755
Timberjack 1210
BM Volvo 641
BM Volvo T650



Åsa-Nisse

#2 » 19:41:22, 22-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa vägsladdar är pest och pina för grusvägar.
I och med att du har traktorn längst fram och hjulen längst bak så kommer du att hyvla av allt grus uppe på backkrön, för att sedan lägga av det i svackor. Detta är vansinne, för det sköter trafik och regnväder bra utan hjälp. Sladdens bakhjul ska vara placerade mellan andra-tredje stålet för att kunna följa vägen och sedan använder man främre för att riva loss i svackorna samt lyfter på krönen.
Beträffande bomberingen så ska den inte vara manuellet justerad på ena hjulet bara. Det innebär att du kommer att lägga bombering även i ytterkurvor, och hur kul är det att åka på en sådan väg. På raksträckor ska en väg vara bomberad, men i kurvor ska den vara skevad så att hela vägbanan lutar inåt i kurvan ca 4-5% Du måste ha individuell justering på båda hjulen för att det ska gå att göra ett bra jobb.
Sen kommer vi till tyngden. Dagens vägar med bergkross kräver lite ordentligt tryck för att få loss gruset om man inte bara ska räfsa lösgrus från kanten. Minst 3 ton helst 5 och tandade stål på de båda främre skären, alternativt system 2000 hårdmetalldubb. Det är aldeles för många vägar som man krafsar upp både grus och jord från kanterna för att få något som fyller hålorna, och sen lämnar ett nytt litet dike på vägkanten som hindrar vattnet att rinna av till vägens ordinarie dike.
Så småningom ser dessa vägar ut som ladugårdstak.
En riktig vägsladd och rätt hanterad är guld värd för att hålla en grusväg i bra skick.

4 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

gornil (trådstartaren)

#3 » 22:30:33, 22-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Dessa vägsladdar är pest och pina för grusvägar.
I och med att du har traktorn längst fram och hjulen längst bak så kommer du att hyvla av allt grus uppe på backkrön, för att sedan lägga av det i svackor. Detta är vansinne, för det sköter trafik och regnväder bra utan hjälp. Sladdens bakhjul ska vara placerade mellan andra-tredje stålet för att kunna följa vägen och sedan använder man främre för att riva loss i svackorna samt lyfter på krönen.


Sant som du säger om gruset, men det borde ju bara påverka på tvära svackor/ backkrön och såna vill man ju ändå inte ha på vägen.Mjuka svackor/ krön borde inte påverkas nämnvärt?
Blir det någon påverkan att tala om ifall sladden är ca 5m lång mellan hjulen på den och lyftarmarna på traktorn?
Är ju svårt att få en sladd att göra en hyvels jobb men en hyvel får ju lite samma effekt att ta ner krön och fylla upp svackor om man inte är flitig att lyfta/ sänka bladet på den.
Har man nån nytta av att öka avståndet mellan andra och tredje skäret eller ska man fördela dom jämnt avstånd från varandra?


Åsa-Nisse skrev:Beträffande bomberingen så ska den inte vara manuellet justerad på ena hjulet bara. Det innebär att du kommer att lägga bombering även i ytterkurvor, och hur kul är det att åka på en sådan väg. På raksträckor ska en väg vara bomberad, men i kurvor ska den vara skevad så att hela vägbanan lutar inåt i kurvan ca 4-5% Du måste ha individuell justering på båda hjulen för att det ska gå att göra ett bra jobb.
Sen kommer vi till tyngden. Dagens vägar med bergkross kräver lite ordentligt tryck för att få loss gruset om man inte bara ska räfsa lösgrus från kanten. Minst 3 ton helst 5 och tandade stål på de båda främre skären, alternativt system 2000 hårdmetalldubb. Det är aldeles för många vägar som man krafsar upp både grus och jord från kanterna för att få något som fyller hålorna, och sen lämnar ett nytt litet dike på vägkanten som hindrar vattnet att rinna av till vägens ordinarie dike.
Så småningom ser dessa vägar ut som ladugårdstak.
En riktig vägsladd och rätt hanterad är guld värd för att hålla en grusväg i bra skick.



Där har du en viktig poäng som jag inte tänkt på!
Min plan var att kunna justera varje hjul individuellt, men att lyften skulle påverka bägge hjulen...
Kanske får ta och tänka om där så att man kan sänka stålet på innersidan ytterligare vid kurvor utan att behöva gå ut och justera på skruvar för då blir det aldrig justerat.
Anledningen till att jag tänkte ha hjulen mot en stopp är att jag läste i en annan tråd att det är lite besvärligt att komma igång mellan varje gång som hjulen justerats till transportläge.

Räcker det med att göra kurvjusteringen enbart på innerhjulet eller måste man höja det ena och sänka det andra för att få bra resultat?



Här kommer bilder från byggstarten och vad jag gjort hittills.
Har ännu inte "byggt sönder" något utan kan lätt ändra ritningen.

Klöv Scaniabalkar

Bild
Bild

Orkade inte borra alla hålen till stålen så jag tog gasen istället.

Bild
Bild

En första grov utläggning på golvet.

Bild

Svetsade ihop en ram.

Bild

La ut allt på golvet, blir att fundera på hur alla skären ska fästas.

Hur långt ut på varje sida, vilken vinkel och avstånd från varandra ska stålen fästas?

Blir även att svetsa på en vinkel på skären som på den gula sladden i förra inlägget.

Bild
Bild
Bild


Detta är så långt jag har hunnit tills nu.

Ramen på sladden är ca 4,3m x 1,18m och alla skären är drygt 2,1m

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
gornil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:45, 28-05-2012
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo L90E
Lännen 740S
Valmet Valtra 6400 med Hypro 755
Timberjack 1210
BM Volvo 641
BM Volvo T650

Åsa-Nisse

#4 » 18:25:23, 23-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du justera hjulen individuellt så måste di justera höjden på båda vid varje manöver, fast olika mycket. Lyfter du på vänstersidan så sjunker det lite på högersidan utanför detta hjulet, och vise versa. Sen ditt resonemang om backkrön och svackor så tänker du bakänges fullständigt. Skarpa knattar och svack är visserligen inget man strävar efter att ha på en väg, men är dom där så är dom och en vägsladd är till för att underhålla. Då ska man bibehålla dom när man sladdar, annars är det ju bara sten och skräpmassor på krönen och ½m grus i botten när du kört ett tag. Ska dessa tas bort så gör man lämpligen det med en grävmaskin och dumper, och då kallas det för ombyggnad av väg.
Sen de långa svacken och mjuka krönen är lika viktiga att hantera på samma sätt. Det tar bara lite längre tid att fördärva en sådan väg.
Problemet med väghyvelförare som nämndes är ett känt faktum. Det finns de som kan hyvla grusväger och de som tror dom kan. Dessvärre har de som tror en marknad också för det ser ofta snyggt ut efter deras jobb,( det sköter strängspridaren) och vägsamfälligheternas folk förstår inte varför det alltid kommer upp sten på backkrönen.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

CountyBruff

#5 » 19:15:57, 23-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har aldrig reflekterat över hur man bygger en vägsladd (och ska kanske fortsätta med det efter fölande fundering).
Kan man inte sätta hjulaxeln i ett pendlande centrumfäste med möjlighet att styras med kolv,
då har skärstålens mitt samma avverkning oavsett bombering.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Åsa-Nisse

#6 » 19:58:47, 23-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går alldeles utmärkt, men du måste också kunna lyfta för transport. Det du vinner är att du behöver bara manöverera en funktion i taget om pendlingscentrum är rätt placerat. = strax över vägytan för att inte det ska uppstå sidorörelser.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

CountyBruff

#7 » 20:46:32, 23-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Lyfta för transport" - en separat höj och sänkbar axel, ger även vikt på sladden, ändrar inte inställningarna.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

gornil (trådstartaren)

#8 » 23:17:38, 23-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra med kommentarer om bygget, får lära sig mycket matnyttigt jag inte tänkt på tidigare! :thumme:

De där med pendel var ju en bra idé, men frågan är om det kanske blir lite overkill att bygga..


Är detta en vettig placering av hjulen eller ska man satsa på att få bägge hjulen mellan andra och tredje skäret? isåfall måste avståndet mellan de skären vara lite längre än mellan första och andra skäret.
Medför det nådgra nackdelar att öka det avståndet?

Bild


Här kommer en snabbmodifierad version av min tidigare paintmodell, där jag har ökat avståndet mellan andra och tredje skäret för att kunna flytta fram hjulen.
Dock utan någon justering av höjden inritad.


Bild


Ritade en skiss uppifrån där jag har några kända mått och en hel del okända.
första skäret ska ha vinkel mellan 25-30 grader, men vilken vinkel ska de andra skären ha?
Och vilka mått ska alla de okända parametrarna ha?


Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
gornil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:45, 28-05-2012
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo L90E
Lännen 740S
Valmet Valtra 6400 med Hypro 755
Timberjack 1210
BM Volvo 641
BM Volvo T650

Åsa-Nisse

#9 » 09:23:49, 24-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar det likna något. Vill du korta ned den lite så ställer du 30 grader på skären och högerhjulet omedelbart bakom tredjeskäret, medan vänsterhjulet behåller du mellan 2:a och 3:e . Se bara till att du har plats för grussträngen mellan hjul och skär. Hjulen måste inte sitta i linje när du har individuell upphängning. Y-måttet bör vara 10 cm större än 3:e skärets utstick för att du ska hämta gräskanter med 1:a skäret. Z-måttet ca 40 cm för att få plats med grussträngen.
Skruvarna du ritat längst bak=?????
Du har dock fortfarande ett problem som du inte löst och det är frågan hur du ska kunna riva loss material i mitten på vägen samtidigt som du lyfter bomberingen, på raksträckor, och i nästa läge hämtar material i mitten för att lägga in i innerkurvor.
( Jag har lösningen, men du kan få klura lite till själv först)
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Fredrik_

#10 » 09:33:00, 24-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant att följa, även om de egna målen skulle vara att ersätta kratta och skyffel...

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Åsa-Nisse

#11 » 10:08:31, 24-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, med kratta och skyffel hämtar du materialet där du vill och likaledes placerar det där det behövs. Det är grejen med att kunna göra detsamma med en traktordragen sladd.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

kimmen

#12 » 11:17:49, 24-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant tråd, men problemet kvarstår, hur man inte får folk att köra i samma hjulspår hela tiden, kör man "platta"som i lumpen håller vägen mycket längre
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

161A

#13 » 11:37:19, 24-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går inte, men jag tycker det blir lite bättre om man undviker alltför spetsig bombering
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Småländare

#14 » 11:41:39, 24-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant!

En stilla undran bara: Behöver inte ramen vara vridstyv för att få koll på alla parametrar?
Jfr öppna slanka profiler.
(jag samlar grova fyrkantsrör - med viss avsikt)

1 person gillar det här inlägget.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

roger.larsson81

#15 » 13:12:49, 24-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycet intressant detta!!!
Håller själv på att sammla material till en sladd.
Har funderat på att ha första skäret med hårdmetalls dubb på, men vilken skärvinkel skall man ha på de olika stålen eller kanske ställbar?
roger.larsson81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:10, 06-06-2011
Sverige


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se