Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Bygga vägsladd

47 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera övriga redskap och fästen här

Åsa-Nisse

#16 » 17:12:28, 24-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kimmen: Jag brukar predika på våra vägmöten att folk ska sikta på lösgrus när det regnar. Plaska i vattenpölar är för barn och dom har förhoppningsvis inte körkort.
Dessutom brukar jag säga att jag skiter fullständigt i vad folk har för politisk åskådning, men i bilen ska dom ta mig tusan inte vara centerpartister allihop, trots att dom är på landet.
161A ( Gammal hyvel): Bombering ska vara +/- 3-5% på en bra upplagd grusväg. Då går det att köra bekvämt samtidigt som vattnet riner av. Problemet brukar bli att de stiger i mitten till både 10 och 15 % när folk länge nog krafsat lösgrus i kanterna. På hösten ska man plana ner dom ytterligare för att det ska gå att ploga och köra bekvämt på vinterföre.
Småländare: Ju styvare desto bättre. Det är du som förare som ska avgöra rörelserna och inte att det svajar lite hipp som.
Roger: För hårdmetalldubb finns angivna vinklar för att dubben ska rotera i sina hållare. Även monteringsplattan är lite vinklad ( finns två typer). Kolla närmare på Sandvik eller Olofsfors. ( Långt i bakhuvudet 38-42 grader. Kan var tokigt.)

2 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



161A

#17 » 17:35:25, 24-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vägbredder på mellan 3.5 och 4 meter tycker jag bombering som alt A fungerar bättre än alt B, det blir alltid lösgrus i kanterna, men tycker det blir mindre i det alternativet och bilisterna har en lite större benägenhet att variera spåret nån däckbredd i alla fall. (ritningen är inte skalenlig bara för att förtydliga vad jag menar )

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Åsa-Nisse

#18 » 20:10:51, 24-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tänkt, men hur får du till det? Kör du med bra rundslitnaslitna standardstål så blir det ju så utan ansträngning, annars tycker jag att trafiken brukar runda till vägbanan ganska snabbt då det ofta blir tre hjulspår.
I och för sig är A en bild på min idealväg där jag drar in kanterna varje vår för att hämta lite material som hamnat fel med både trafikens, snöplogens och sladdens arbeten.
Alla former av arbete på en grusväg innebär att lite material går fel och måste hämtas hem för att behålla slänter och vägbana intakta.
Hur kör du dessa smala vägar med hyveln? En nordverk behöver ju 3,5 m för att komma fram om man inte lägger strängen mellan hjulen och har räfsan indragen.
Har du bomberigsspridare där bak. Jag byggde en sådan 1990 till min BM 3500, som Mähler fick syn på och snodde iden och började tillverka.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

161A

#19 » 20:26:18, 24-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kapat bladet så det bara är 12 fot, system 2000, har en vanlig strängspridare snyggar till strängspridar stålet med vinkelslipen när jag sätter på nytt. Inte alla vägar man lyckas uppnå idealet men det brukar fungera något så när :grin: om det finns rätt mängd och sort på materialet, vilket också betyder en hel del för slut resultatet :grin:

Bild

edit: satte in en bild på ekipaget jag skramlar runt med :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

161A

#20 » 20:36:47, 24-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten kanske TS tycker att vi spårar ur nu, en del inlägg borde göra sig bättre i Hyveltekniker och inställningar
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

gornil (trådstartaren)

#21 » 23:10:07, 24-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Nu börjar det likna något. Vill du korta ned den lite så ställer du 30 grader på skären och högerhjulet omedelbart bakom tredjeskäret, medan vänsterhjulet behåller du mellan 2:a och 3:e . Se bara till att du har plats för grussträngen mellan hjul och skär. Hjulen måste inte sitta i linje när du har individuell upphängning. Y-måttet bör vara 10 cm större än 3:e skärets utstick för att du ska hämta gräskanter med 1:a skäret. Z-måttet ca 40 cm för att få plats med grussträngen.

Något åt detta hållet?
Har fortfarande en del variabler som är okända.
Vilken vinkel ska man ha på strängspridaren, hur lång ska den vara och ska den sticka ut åt höger för att kunna lägga grästuvor och dylikt i diket?

Bild

Åsa-Nisse skrev:Skruvarna du ritat längst bak=?????

Vart kvar från den första skissen jag gjorde då hjulen var fleplacerade längst bak.. Orkade inte sudda bort det. :grin:


Åsa-Nisse skrev:Du har dock fortfarande ett problem som du inte löst och det är frågan hur du ska kunna riva loss material i mitten på vägen samtidigt som du lyfter bomberingen, på raksträckor, och i nästa läge hämtar material i mitten för att lägga in i innerkurvor.
( Jag har lösningen, men du kan få klura lite till själv först)

Antar att det inte räcker att bara kunna justera strängläggaren?
Variabelt första skär?
Köra två vändor, en för att riva lös material och en för att fixa bombering?

En annan grej jag tänkt på gällande körteknik på vägsladd,
Om man justerar hjulen så att man får rätt bomberingsvinkel och sedan börjar köra så kommer ju hjulet mot mitten att kliva upp på det avlämnade materialet och på så sätt öka vinkeln på bomberingen hela tiden.
Tänker att egentligen så ska innerhjulet bara lyfta sladdens innersida tills det hjulet klivit upp på materialet, sedan ska innerhjulet justeras till noll eller tänker jag fullständigt galet nu?? :klia: :klia: :klia:
Skärdjupet justerar man i framkant och sedan blir djupet grundare ju längre bakåt på sladden man kommer? Eller?

Fasen, det är ju en hel vetenskap att svetsa ihop lite järnskrot att dra efter traktorn :uupps: :klia: (nog för att till det jag ska använda den så duger nog vadsomhelst, men kan man göra det rejält så ska man!)
Användarvisningsbild
gornil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:45, 28-05-2012
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo L90E
Lännen 740S
Valmet Valtra 6400 med Hypro 755
Timberjack 1210
BM Volvo 641
BM Volvo T650

Åsa-Nisse

#22 » 09:28:09, 25-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strängspridaren ska vara ca 20-25 cm smalare på högersidan för du ska inte skicka något material till diket. Där ska vattnet rinna. Strängspridaren ska vara tom längst ut i änden. Jag har satt en vinkelstopp där så jag kan samla eventuella stenar, som jag sedan kastar undan. Beträffande att hjulen kliver upp på materialet så är det ju en anledning till att man får justera höjden mer eller mindre kontinuerligt. Visserligen är det ju lösgrus så hjulet sjunker lite också. Konstruerar du sedan en getingmidja bakom andraskäret så har du det optimala om du kopplar i hydraularmarna. Då följer första och andra vägbanan och river upp material på hela bredden och sedan ställer du bombering/skevning med tredje+ strängspridare.
Tanken på att köra två vändor är helt rätt ändå, för en sladd har ju ett handikapp mot hyveln och det är packning. Väghyveln packar med 10 ton på bakhjulen och kör man i spåren där hålorna är så blir det ett bättre resultat. Därför är det bra att sladda en vända och sedan låta trafiken packa till det så kommer en del hålor tillbaka till 25% så kör man en andra vända så blir det kanon.

2 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

gornil (trådstartaren)

#23 » 21:32:49, 25-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Strängspridaren ska vara tom längst ut i änden.

Vad menas med tom? inget stål eller?

Åsa-Nisse skrev:Konstruerar du sedan en getingmidja bakom andraskäret så har du det optimala om du kopplar i hydraularmarna. Då följer första och andra vägbanan och river upp material på hela bredden och sedan ställer du bombering/skevning med tredje+ strängspridare.

Hur blir den då? Blir den främre delen blir helburen på trepunktslyften? Isf så blir det en betydligt högre belastning på traktorn vid transport jämfört med en delburen sladd.
Om man gör det tredje skäret justerbart istället för justerbara hjul? Blir det samma effekt som getingmidja? borde ju gå att fästa strängläggaren i trejde skäret för att den ska justeras samma. Fast då kanske man måste ha bägge hjulen framför tredje skäret.

Fast det kanske är enklare att göra en getingmidja isf.

Har harpat jord ikväll så jag har inte hunnit svetsa något mer men jag kanske hinner börja lite imorgon..
Kan ju börja med att svetsa fast de två första skären utan att låsa fast mig i en viss utformning.

Vad är lämpligt avstånd på "a" ?
Användarvisningsbild
gornil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:45, 28-05-2012
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo L90E
Lännen 740S
Valmet Valtra 6400 med Hypro 755
Timberjack 1210
BM Volvo 641
BM Volvo T650

161A

#24 » 21:44:23, 25-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

gornil skrev:
Åsa-Nisse skrev:Strängspridaren ska vara tom längst ut i änden.

Vad menas med tom? inget stål eller?


Tom på grus när du kör, i vänstra sidan av spridaren ska det var fullt men tomt i andra

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

gornil (trådstartaren)

#25 » 15:06:47, 26-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:
gornil skrev:
Åsa-Nisse skrev:Strängspridaren ska vara tom längst ut i änden.

Vad menas med tom? inget stål eller?


Tom på grus när du kör, i vänstra sidan av spridaren ska det var fullt men tomt i andra

Självklart :ohnej: :grin:

ska det justeras med hjul bakom? ska man isf ha två hjul, eller räcker det med ett?
Användarvisningsbild
gornil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:45, 28-05-2012
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo L90E
Lännen 740S
Valmet Valtra 6400 med Hypro 755
Timberjack 1210
BM Volvo 641
BM Volvo T650

161A

#26 » 18:08:45, 26-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag klarar mig med ett hjul, men vissa har två och någon har inget
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Åsa-Nisse

#27 » 20:18:19, 26-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tom stängspridare kom ju svar på, men detta med getingmidna får jag förklara lite närmare. Den påverkar inte belastningen alls på traktorn i något läge. Vad jag menar är att du skär av längsgående balkar bakom 2:a skäret och förbinder dom med två st tvärgående. En i den främre delen och en i den bakre. Här ska vara ett par hylsor på minst 150 mm i varje mitt mellan rambalkarna. Dessa delar förbinds sedan med en axel på 300mm genom båda tvärbalkarna. Då kan bakre delen vinklas i sidled för skevning/bombering utan att främre delen släpper från vägytan. Den främre delen justerar man med lyftarmarna så att den river i hela sin bredd.
Beträffande hjul på strängspridaren sä föredrar jag två hjul för att kunna låta den följa vägen med stöd och möjlighet att jstera individuellt. Ett hjul innebär att den måste vara stel i sidled annars blir det ofta korrugeringar när den börjar vagga okontrollerat. Utan hjul blir det varierande resultat beroende på framförallt hur torrt/fuktigt material du kör i. Det kan ju variera kraftigt mellan öppen mark och i skog/mossmark utmed vägen. Lagom fuktigt bär stängspridaren bäst. Torrt pöser över i vänsteränden och blött sköljer ut i högerändan.
Fundering: Vad ska du dra med? En sladd av denna digniteten kräver fyrhjulsdrift med 100Hk om det ska gå med lite ordning.
Någon som funderar vad jag sysslat med innan. Skött grusvägar med Hyvel/traktorsladd sedan 1967 bland annat. (gör fortfarande)

4 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

161A

#28 » 21:49:56, 26-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Skött grusvägar med Hyvel/traktorsladd sedan 1967 bland annat. (gör fortfarande)


:thumme: det märks att du har erfarenhet och det är roligt att du vill dela med dig av den :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

gornil (trådstartaren)

#29 » 16:32:22, 27-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:
Åsa-Nisse skrev:Skött grusvägar med Hyvel/traktorsladd sedan 1967 bland annat. (gör fortfarande)


:thumme: det märks att du har erfarenhet och det är roligt att du vill dela med dig av den :grin:

Helt klart! :thummar:

Åsa-Nisse skrev:detta med getingmidna får jag förklara lite närmare. Den påverkar inte belastningen alls på traktorn i något läge. Vad jag menar är att du skär av längsgående balkar bakom 2:a skäret och förbinder dom med två st tvärgående. En i den främre delen och en i den bakre. Här ska vara ett par hylsor på minst 150 mm i varje mitt mellan rambalkarna. Dessa delar förbinds sedan med en axel på 300mm genom båda tvärbalkarna. Då kan bakre delen vinklas i sidled för skevning/bombering utan att främre delen släpper från vägytan. Den främre delen justerar man med lyftarmarna så att den river i hela sin bredd.

Ok, jag fick för mig att den skulle vara ledad i två vägar först..
Är som en pendlande men inte styrbar midja m.a.o.

Åsa-Nisse skrev:Fundering: Vad ska du dra med? En sladd av denna digniteten kräver fyrhjulsdrift med 100Hk om det ska gå med lite ordning.
Någon som funderar vad jag sysslat med innan. Skött grusvägar med Hyvel/traktorsladd sedan 1967 bland annat. (gör fortfarande)


Jag har en Valmet Valtra 6400 som jag kan dra med. Den är skogsutrustad med tjock bukplåt, vätskefyllda framdäck och mycket vikter fram så traktorn borde vara nog tung iaf, sen ska den bara orka framåt. :driver: :grin:


Nu har jag iaf börjat punkta fast fästen att fästa skären i (kommer även att göra stag som förstärker skären).
Blir 30 graders vinkel på alla tre skären.

Bild

Sen provade jag att lägga dit skären men har inte punktat fast dom ännu..
Tänkte att jag skulle få lite kommentarer på hur långt de kan sticka ut på sidorna av ramen.
Som det är på bilderna nedan så sticker de ut ca 70cm, jag får då en arbetsbredd på ca 260-270cm.

Bild
Bild
Bild

Om jag har detta utstick, tror ni då att det räcker att förstärka som jag ritat nedan eller behöver jag staga upp på fler ställen?
Vilken dimension behöver rundjärnen ha?

Bild

Så här kommer hjulen att hamna.

Som sagt så har jag bara punktat fast fästena till skären än så länge så ge kommentarer och synpunkter på om ni tycker något ska ändras nu före jag bränt fast dom ordentligt.
Jag antecknar allt matnyttigt som inkommer! :skriva:


Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
gornil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:45, 28-05-2012
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo L90E
Lännen 740S
Valmet Valtra 6400 med Hypro 755
Timberjack 1210
BM Volvo 641
BM Volvo T650

Småländare

#30 » 20:27:18, 27-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att ramen bör vara styv, inklusive vridstyv, var således inte matnyttigt? :vissla:
Den här ser ut att ha ett gummiband i släkten. :uupps:

1 person gillar det här inlägget.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se