en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall. chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor
Småländare skrev:Att ramen bör vara styv, inklusive vridstyv, var således inte matnyttigt? Den här ser ut att ha ett gummiband i släkten.
Haha Kanske bor en liten småländare i mig som ska snåla så med järnet. Efter jag kluvit den första balken så var jag fundersam på om jag inte skulle ha byggt en av hela scaniabalkar istället, men då hade jag redan klyvt den... Får väl se hur den beter sig och förstärka därefter. Man skulle svetsa fast nå armeringsmattor och gjuta igen i mitten av ramen så fick man tyngd och lite mer styvhet.
Går ju bra att svetsa på ett ramverk av 200x200x10 fyrkantrörprofiler ovanpå vinkelramen närsomhelst i efterskott...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Att förstärka med en styv ram ovanpå kan ändå ge problem med vibrationer och utmattning. Det finns en del känsliga ställen.
Sen är vi alla olika. En del vill prova, har bråttom för att se hur det blir, förbättra osv. En del har andra vägar till målet. Och målet kan vara olika. Vägen kan vara målet. Bara man har kul och blir nöjd.
För egen del gillar jag att jobba och göra grejer. Att se resultat av händernas verk är stimulerande! Gillar inte att behöva göra om. Däremot köpegrejer som kan modifieras - det är en annan femma. Skulle tro att det är att komma på lösningar och funktion som är grejen.
Sen är det ju mitt yrke att identifiera och lösa problem - fast då att få till fyra dimensioner ner på ett papper med bara två. Och så en massa juridik Men hobbyjobb är en annan värld.
Får man låna tråden? Den här varianten på fotot (Väderstad 6 m) skiljer sig i mycket. Den har plus och minus. Det skulle vara mycket intressant att få Nisses på Åsen synpunkter!
OK sladd som sladd, men det är ju helt skilda användningsområden. Lastbilar och personbilar är ju bilar båda sorterna. Jag vet inte riktigt vad du vill ha kommentarer om.
Det projektet ligger lite vilande ett tag till, till förmån för andra projekt. Håller på att dränera huset nu, men då det är klart ska jag försöka få färdigt den. Har köpt stål till och ordnat hjul till den.
Nu har jag byggt lite mer på sladden och kommer nog att få lite bannor för hur jag gjorde i slutändan... Efter senaste bilduppdateringen i somras vart sladdprojektet liggandes en stund till förmån för andra projekt med hus o dylikt (dålig prioritering kanske)
När september närmade sig så skulle en avverkning ske på en nybruten skogsbilsväg i byn. Skogsbilsvägen var väldigt ojämn då den bröts i vintras på tjälad backe, så jag var tvungen att snabbt fixa sladden så att den skulle gå att använda utan att vara alltför hightech.
Detta är skäl nr1 till att iaf Åsa-Nisse kommer att ge mig för min användning av sladden, särskilt efter inlägg #4
Åsa-Nisse skrev: Sen ditt resonemang om backkrön och svackor så tänker du bakänges fullständigt. Skarpa knattar och svack är visserligen inget man strävar efter att ha på en väg, men är dom där så är dom och en vägsladd är till för att underhålla. Då ska man bibehålla dom när man sladdar, annars är det ju bara sten och skräpmassor på krönen och ½m grus i botten när du kört ett tag. Ska dessa tas bort så gör man lämpligen det med en grävmaskin och dumper, och då kallas det för ombyggnad av väg.
Japp, jag använde sladden att göra en grävare och hjullastares jobb
Sen kommer anledning nr 2 till att även där särskilt Åsa-Nisse kommer att tycka att jag inte lyssnat ett dyft på hans råd om bygget (inlägg #2). Pga att det skulle gå väldigt fort att få sladden i användbart skick så gjorde jag enklast möjliga lösning för att få hjulen på plats. Monterade således dom läääängst bak på sladden och utan möjlighet till individuell justering av dem.
Åsa-Nisse skrev:Sladdens bakhjul ska vara placerade mellan andra-tredje stålet för att kunna följa vägen och sedan använder man främre för att riva loss i svackorna samt lyfter på krönen. Beträffande bomberingen så ska den inte vara manuellet justerad på ena hjulet bara. Det innebär att du kommer att lägga bombering även i ytterkurvor, och hur kul är det att åka på en sådan väg. På raksträckor ska en väg vara bomberad, men i kurvor ska den vara skevad så att hela vägbanan lutar inåt i kurvan ca 4-5% Du måste ha individuell justering på båda hjulen för att det ska gå att göra ett bra jobb.
Sladden är absolut inte färdig nu utan kommer att modifieras eftersom. Kanske tillåme "Gör om gör rätt" med hjulens placering och justering nån gång framöver. Så ska även en strängläggare byggas dit och förstärkningar samt nerviktning av den.
Så efter lite bekänneler kanske ni vill se lite bilder från byggandet!
Sladden blev läänge liggandes i detta skick innan jag tog tag i något mer byggande på den.
Så med lite eld i baken fick jag lov att tillverka ett traktordrag till lyftarmarna på trepunktslyften. Har fått förstärka tvärbalken lite och monterat den uppifrån samt satt en ordentlig bricka ovan låsbulten.
Snabbast möjliga sätt för att få till nivåjustering bak var att typ göra enligt min första ritning med hjulen bak. Vart dock utan individuell justering av hjulen. En riktig man tager vad man haver snabblösning.
Sen var det äntligen färdigt för provkörning. Jag testade först utan några stål för syftet med sladdningen av vägen var att göra den lite jämnare genom att ta jord från topparna och lägga i grubborna (utan att blanda materialet ända ner till grubbornas botten). Jag tänkte att utan stål så river den inte upp precis varenda sten i vägen plus att den inte skulle hacka fast lika lätt i större stenar då balkarna får lite medfunktion tackvare sin mjuka böjning. Jag räknade då även med att måsta sladda vägen flera gånger då det skulle innebära att det fanns en del lös jord i grubborna medans runtomkring skulle det bara finnas stenhårt packad jord.
Då avverkningen och uttransporten redan påbörjats var vägen väldigt hårt packad (dessutom hade det inte regnat på två månader) så sladden gick mest på ytan och gjorde föga nytta. Hade behövt köra måååånga vändor för att få vägen hyffsad.
Jag bad istället skotarföraren att köra på vägen (ca 1,4 km) med skotaren och fullt lass för att luckra upp ytan lite. Han körde dock bara en vända fram och tillbaka. Hade behövts nån vända till för att sladden skulle kunna göra ett resultat.
Sladden i "färdigt" skick
Sladden i action
Här är bild dagen efter sladdning då några personbilar och lastbilar kört på den. Ganska ojämn från att den lösa jorden har packats lite i grubborna. Men grubborna vart betydligt mindre efter denna omgång. Har även kört ett till varv efter denna bild är tagen.
Vid avlägget där skotaren kört på vägen fanns det massa löst material i ytan att arbeta med så där vart resultatet betydligt bättre.
Sladden med stålen på. Satte ett extra långt skär längst bak så att stenarna skulle kunna föras ned i diket istället för att bli lämnade långt in på vägen då jag saknarsträngspridare som sista skär.
Resultatet vid körning vart mycket bättre, rev upp en hel del mer jord utan att behöva sätta ned lyftarmarna max.
Jag har inte velat tynga ner sladden då jag kör denna typ av sladdning och inte har förstärkt den alls. Ville att den skulle hoppa över istället för att hacka tag i hinder och riva upp dem eller riva sönder sladden. Var dock problem med att sladden var för lätt bak.
Om man satte mer tryck på första skäret vart det väldigt lite tryck på tredje skäret så bakändan på sladden kunde hoppa väldigt lätt och släppa av stenar mitt på vägen istället för att föra ned dem i diket.
Vägen var grusad en kortare sträcka och där märkte man vilken skillnad det var på att köra sladden.
Vet om att den inte är optimalt byggd men den lyckades iaf ordna till vägen så att lastbilstransporterna kunde ske smidigt och även vanliga personbilar kunde köra på vägen.
Vägen är nu i ett packat och hyffsat jämnt skick så om man vill lägga på slitlager nu så är åtgången betyyyydligt mindre än före jag sladdade iaf.
Har klippt ihop en liten film med bilderna ovan och även film på sladdning utan och med stål.
Ännu ligger det snö på vägarna, tjälen har börjat släppa på sina håll så inget sladdar ännu. I höstas körde jag lite med den och den funkar faktiskt bra. Har dock inte använt den som en sladd ska användas, att sladda till gruset på vägen... Jag har sladdat till terassen jämn på de vägar jag brutit. Ska bygga till en strängläggare så den skickar stenarna ner i diket.
Jaja!!! Du har ju en specialitet som inte många har. Ev. är du ensam om det tror jag. Går det för tungt när du viktat ned den så kan du ju koppla drivning på bakhjulen.