Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Bygga hydralisk styrning av luckorna på snöslungan.

50 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera övriga redskap och fästen här

63an

#16 » 15:50:49, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant att följa ert sätt att köra men när jag körde sån slunga så drog jag ner motorvarvet så att stenarna inte åkte in genom rutorna hos folk, enkelt som en plätt.. :mrgreen:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Henrik C (trådstartaren)

#17 » 22:17:26, 23-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo så kan man ju också göra, men det blir inte så mycket slungat då, ska jag köra förbi 4st gårdar och dra ner på varvtalet förbi varje hus/garage/föråd/infartså blir det ju inte mycket skottat. Men visst, ska man bara förbi en byggnad så går det.
Varför laga något som redan är trasigt?
Henrik C
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:58:24, 01-12-2009
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-43 1947
MF165 Allmatic 1972

Ivar Risslén

#18 » 00:03:28, 24-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag började att ploga min väg, så sa jag åt grannen att täcka för fönstrena så att jag inte sköt sönder rutorna. Om det hände att nån ruta gick sönder så skulle jag inte ta nått ansvar för jag hade varnat honom. :grin:

Svaret som jag fick av honom några månader senare och nån flaska starkt blir lite mycket :off_topic:
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

outback

#19 » 09:19:18, 24-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Händer nog inte så mycket att köra med båda luckorna stängda, slungan blir full, det går tungt och i sämsta fall går brytbulten av på axeln.

Det man kan göra när man passerar ett fönster eller liknande är att helt enkelt stänga av kraft uttaget och bara dra fram snön tills man passerat.

Många gånger drar jag bara slungan utan att köra igång den... samlar ihop snön i en hög och sen styr jag bara bort den högen med lastaren.
Nackdelen är att det kan hinna bli rackarns hårt och packat där man backat tillbaka över högen så att säga.

Men det klart, med styrning av luckorna blir det ju mycket roligare :mrgreen:
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

63an

#20 » 09:48:29, 24-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du löser det nog på nåt sätt men ligger husen tätt på båda sidor så är det nog snöskopan som gäller som jag förstått är det bara nåt enstaka tillfälle på röjsträckan!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Martin.Eriksson

#21 » 10:50:56, 24-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vore nog ingen dum ide å sätta nån strypning till kolven/kolvarna för dom där små och med traktorn på högt varv blir väl som en raket, ska ju inte klappa händerna med slungan :smile: bara en tanke...
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Lucke

#22 » 20:02:19, 24-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Vore nog ingen dum ide å sätta nån strypning till kolven/kolvarna för dom där små och med traktorn på högt varv blir väl som en raket, ska ju inte klappa händerna med slungan :smile: bara en tanke...


Bra idé, skall se om jag har någon lämplig ventil.

När jag renoverade bom-cylindern på min skylift såg jag en snikvariant på strypning som kanske går att använda annars. En kopparbricka med ett pyttelitet hål i inuti hydraulkopplingen mellan cylindern och slangen. Brickan skall ha så stor diameter att den precis ryms i kopplingen, när man drar ihop kopplingen trycks brickan ned i konan och tätar mot kanten.

Bild
Lucke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:50, 09-04-2007
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474
Valmet 605
Allgaier A111

Turbodiesel

#23 » 04:10:40, 25-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopparbricksvarianten har jag aldrig sett tidigare (som väl är). Måste vara någon hemmafixare som fått en idè.

Det finns dubbelnipplar (adaptrar) utan hål för egen borrning av strypning. Det är en bättre lösning. Hydroscand brukar ha dessa hemma, iallafall med R-Gänga.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Fredrik_

#24 » 09:40:37, 25-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Numer pensionerade hydraulgubben på jobbet påpekade att 25-öringarna passade precis in i 1/2" rörgäng..
Så helt ovanligt tror jag nog inte den typen av lösning är!

Stryp-back är nog bättre ur manövereringssynpunkt!? (Stryp trycket och fullt på retur)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#25 » 12:12:11, 25-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Numer pensionerade hydraulgubben på jobbet påpekade att 25-öringarna passade precis in i 1/2" rörgäng..
Så helt ovanligt tror jag nog inte den typen av lösning är!



Det där var nog vanligare innan hydrauliken passerade 100bar. Aducerrördelar försvann ungefär samtidigt inom nybygget.

Vilken tur att 25-öringarna är svåra att få tag på. :grin:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Fredrik_

#26 » 12:51:34, 25-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför då?
En strypning är en strypning, oavsett material!!
Tror nog den lösningen tål högre tryck än så också.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lucke

#27 » 19:51:00, 25-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Stryp-back är nog bättre ur manövereringssynpunkt!? (Stryp trycket och fullt på retur)


Jo, det är nog bäst, speciellt med de cylindrarna jag tänker använda som har fjäderretur. Fjädern trycker 50kg och den hydrauliska dragkraften är ungefär ett ton vid 170bar om jag minns rätt från databladet.
Skulle nog ta en stund för fjädern att returnera oljan via en "25-öring" om hålet är dimensionerat för att ge rätt hastighet vid 190 bar som jag har i min traktor...

Mvh Lucke
Lucke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:50, 09-04-2007
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474
Valmet 605
Allgaier A111

Oskar B

#28 » 21:37:44, 25-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant, har du ingen bild att lägga ut på slungan?
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Lucke

#29 » 21:55:32, 25-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oskar B skrev:Intressant, har du ingen bild att lägga ut på slungan?


Det kommer snart färska bilder!

Just nu är slungan nedplockad i molekyler. Jag har bytt skären i botten och var tvungen att rensa ur allt innehåll för att komma åt att göra detta. Passade samtidigt på att allmänt snygga till allt som var slitet ovalt och skevt tex. hålen i skruven och impellern, axeln samt uddarna på impellern etc. Frugan har så gott som målat klart alla delarna :thummar: så till helgen skall de monteras ihop igen. Har inte fått hem cylindrarna ännu men de borde komma när som.
Lucke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:50, 09-04-2007
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474
Valmet 605
Allgaier A111

Oskar B

#30 » 21:17:13, 05-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lucke skrev:
Oskar B skrev:Intressant, har du ingen bild att lägga ut på slungan?


Det kommer snart färska bilder!

Just nu är slungan nedplockad i molekyler. Jag har bytt skären i botten och var tvungen att rensa ur allt innehåll för att komma åt att göra detta. Passade samtidigt på att allmänt snygga till allt som var slitet ovalt och skevt tex. hålen i skruven och impellern, axeln samt uddarna på impellern etc. Frugan har så gott som målat klart alla delarna :thummar: så till helgen skall de monteras ihop igen. Har inte fått hem cylindrarna ännu men de borde komma när som.


Hur går det med bygget?
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se