Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Mekanisk grip? Nån som testat?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga redskap och fästen här

Anders L (trådstartaren)

#1 » 13:47:11, 17-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fundrat ett tag på en grip till min 3.5 tonnare.. Såg den här och undrar hur smidig/osmidig den är jämfört med en hydraulisk?

http://www.bucketwarehouse.com/bucket-warehouse---15-8-ton-manual-mechanical-excavator-grapple-38-p.asp
Hälsar Anders!
Användarvisningsbild
Anders L
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:14, 24-04-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Schaeff HR12
Yanmar B37



pelle3

#2 » 14:45:17, 17-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där verkar ju vara kanon, genialiskt ide, jag skulle inte tveka, köp,anders, haha

1 person gillar det här inlägget.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

Gustavors

#3 » 17:02:00, 17-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste hålla med. Han som gjorde den har tänkt till!
MVH
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Andypandy

#4 » 17:51:41, 17-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är väl bara vad det är du ska gripa?

Lyfta mindre stubbar, Sten= Jättefiffig ide!

Timmer... rätt otymplig då du måste larva dig fram till mer eller mindre 90 graders vinkel till var du ska hämta och lämna.. Och den är inte till någon hjälp för att fälla luriga träd heller.
Användarvisningsbild
Andypandy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:46, 01-08-2010
Ort: Avesta
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Stiga Villor... 8E, 9E.. och nu skördetröskan Villa Senator 98 med bredaste bordet...
(smidig som ett kylskåp ungefär..)

Orsa

#5 » 17:59:05, 17-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju såna där grindar som sitter i skopan ( Googla "bucket thumb") också. Då slipper man byta redskap på en grävare. Annars såg den där finfin ut. Köpte själv en hydraulisk stolpnedslagare till griplastaren från England och det gick bra. Kunde dra moms och så. Nu är väl pundet högt men så är det ju.

Har bl a en liten typ traktorgrävare (135:a med fast griplastare i typ JAKE-montage. Har även en liten tandskopa till kranen) som jag roar mej med på ledig tid här intill stan. Bor i en känslig miljö. Har grävt grundläggningar, avlopp mm. Just nu pågår 75 m fiberrör) Den är smidig jämfört större maskiner och det blir inga spår på gräsmattan.
Köpte en ny Dalagrip för några år sen och gjorde då om den gamla till gripskopa och det är liksom väldigt användbart. Man han knipsa upp fyll och "ströa" med jätteprecision. Åka och hämta en skopa jord och skicka in det bakom nåt hörn. Sortera ur sten också, man öppnar lite spalt och roterar fram och tillbaka snabbt så ruskar jorden ur, stenarna blir kvar i skopan. Har till och med ströat inne i byggnader. Kan lasta av/på med gripskopan direkt på vagn bakom 135:an också.

Grip eller gripskopa i en eller annan form tycker jag är min grej, när man vill finlira och inte håller på med storschakt som proffsen gör.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Anders L (trådstartaren)

#6 » 19:35:16, 17-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller ju bara på hemma på tomten.. ska väl lyfta o flytta lite av varje? Tänkte rycka sly med stubbe o allt kanske, ta nån telestolpe, lite ris osv. Troligtvis skulle det funka bra med en sån där, trist bara att inte ha rotor till... hm..
Hälsar Anders!
Användarvisningsbild
Anders L
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:14, 24-04-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Schaeff HR12
Yanmar B37


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se