Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Någon som vet nått om denna vägsladd?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga redskap och fästen här

minischackt (trådstartaren)

#1 » 13:39:58, 16-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tänkt att köpa en vägsladd till våren. Jag har kikat lite på denna http://www.blocket.se/ostergotland/Kraftig_vagsladd_30861306.htm?ca=7&w=3 Någon som vet om det är nått att ha? eller kanske någon som har testat den? Jag har även kollat lite på vretens sladdar men de ser ju inte ut att vara så kraftiga?

1 person gillar det här inlägget.
minischackt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:11:22, 14-05-2014
Maskintyp: Traktor



Åsa-Nisse

#2 » 14:39:17, 16-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två kardinalfel på denna som jag ser direkt. Hjulen sitter för långt bak så den kommer att skrapa av alla backkrön och fylla alla svackor. Tvärs emot vad som behövs.
Sen är den på tok för låg under ramen. Det blir inte plats till något grus som ska rulla i skären. Den är bara till att putsa lite försiktigt i ytan och rulla lite lösgrus.

3 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

LeifAndersson

#3 » 15:47:48, 16-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju riktigt rejäl ut på bild men kanske lite för rejäl, en sladd kan nog vara lite mindre vridstyv för att anpassa sig mer till underlaget. Ser mer ut som en sladd till en travbana eller något annat utan varierade höjder. Vägar som behöver en sladd är sällan av den karaktären, har man kört hyvel så vet man att man måste komplicera minsta höjd eller svacka på vägen och inte bara åka med!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Åsa-Nisse

#4 » 16:30:40, 16-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hyvelförare och deras körsätt finns lika många som det finns hyvlar. Vi hade en för några år sedan som satte ned bladet sisådär lagom när han började körningen. Sen fick läckaget i cylindrarna kompensera slitaget på stålet till kvällen då han lyfte upp och körde hem. Strängspridaren hittade ju lite här och där som gick att rafsa i hålorna.
Detta var en av anledningarna att jag byggde en egen vägsladd. Den andra var att det inte finns något bra att köpa på marknaden.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Grisen

#5 » 16:38:28, 16-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Hyvelförare och deras körsätt finns lika många som det finns hyvlar. Vi hade en för några år sedan som satte ned bladet sisådär lagom när han började körningen. Sen fick läckaget i cylindrarna kompensera slitaget på stålet till kvällen då han lyfte upp och körde hem. Strängspridaren hittade ju lite här och där som gick att rafsa i hålorna.
Detta var en av anledningarna att jag byggde en egen vägsladd. Den andra var att det inte finns något bra att köpa på marknaden.

Bild på den :buga:
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

Åsa-Nisse

#6 » 19:08:05, 16-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mitt recept. Ska vi säga så?
Här finns en tråd någonstans i nystanet som beskriver "bygga vägsladd", där jag lagt en del kommentarer om hur det bör funka för att bli bra på vägen.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Grisen

#7 » 19:47:04, 16-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är man stolt över vad man gjort så vill man att andra ska se och beundra, sket det sig så håller man sig tillbaka.
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

minischackt (trådstartaren)

#8 » 08:05:39, 17-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar. Ja det är mycket att tänka på. Om ni skulle köpa en sladd för upp till 50.000 vad skulle välja då? Hjulen sitter väl tyvärr rätt långt bak på de flesta bogserade sladdarna
minischackt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:11:22, 14-05-2014
Maskintyp: Traktor

Åsa-Nisse

#9 » 08:46:32, 17-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man håller sig lite tillbaka även då man vill kunna förhandla om en försäljning av "patentet" så det inte sprids.
Är det allas egendom kan man inte göra affär.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se