Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Hur lösa snöröjningen?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga redskap och fästen här

pjohanss (trådstartaren)

#1 » 23:07:57, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er erfarna människor!

Jag bor längst in på en 1,5 km lång grusväg i Västergötland. Sedan några år sköter jag snöröjningen på vägen. Jag har testat lite olika lösningar, men har aldrig blivit riktigt nöjd. Det är dessutom osäkert hur mycket snö det blir, så en investering är väldigt osäker. De senaste åren har jag kört med snöslunga, vilket förstås funkat hyggligt, men mindre bra då det töar. Då har jag kört med en Polaris med snöblad. Funkar kanon, men bladet är för smalt och det hade vart bra med hytt.

Jag har en JD 2040 med trima-lastare och skulle hellre köra med den.
Då har jag några val:
- Diagonalblad på lastaren. Får väl fixa lastarmstöd i så fall.
- vikplog på lastaren. Men är det bra för plogning av grusväg?
- Rammonterat blad. Har letat, men det verkar svårt att hitta något som passar. Får nog anpassa något begagnat.

Vad rekommenderar ni?
Mvh Peter
Användarvisningsbild
pjohanss
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:17:04, 04-10-2009
Ort: Slädene
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 550
Sno-tric SC20-2
Polaris 500 ATP



Mattias Petterson

#2 » 23:19:47, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häng inget i lastaren, det blir bara dyrt i längden,
Borde väl gå att hitta något gammalt diagonalblad med bom?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Exs

#3 » 23:40:51, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med om att låta bli frestelsen att använda frontlastaren. Finns ju ganska gott om gamla blad med balk som går bak till hitchkroken, då behöver du ju bara bygga ett litet fäste fram som det jag gjorde här Exs's blandade projekt (se en bit ner i första inlägget)
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

stegmaster

#4 » 23:50:48, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, jag skulle säga et schaktblad alla dager i veckan, om du har lite snö. (låt säga maks 30-40cm snö)
Et schaktblad med hjul, hydraulisk justering av bladet och hydraulisk toppdragstång, så ligger du bra til.
Detta er vel båda billigast och besta lösningen för att kunna justera höjd om grusvägen er dårlig.
Kör själv ca samma strecka som du om vintaren var halften er grus och halften asfalt.
Köpte en vikplog som jag har i lastaren och den funkar egentlig helt ok, men det finns vissa näckdeler som jag inte såg före jag skulle testa den på min väger.
Tycker det er svärt att justera för höjden på grusväg om den inte er frusen, even om plogen har 2 justerbara slitstål och flytfäste.
Sen kommer plogen veldig långt fram när den sitter i lastaren, så i krappa svänger blir det problem.
Här själv 3 krappa 90grader svänger som er nästan omöjligt att få til utan att plogen eller traktoren havner långt utanför asfalten (som endast er 3m bred).
Jag kör ochså några gårdsplasser och innfarter, och då blir traktoren veldig låååååååång med båda schakbladet bak och vikplogen fram.
Så hur som helst så er det schaktbladet som absolut passer mig bäst, men vi har ju alla olika förutsättninger, så det kanske er annorlunda för dig.
En sak til, så er ju schakbladet fint om du ska göra något underhåll på denna grusvägen under sommaren.

Här er bilder av båda , men som sagt så satte jag av vikplogen och körte slutet av sesongen med endast schakbladet.



Bild
Bild

En video ochså.


2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

InläggDetta inlägg har raderats av stegmaster den 23:52:12, 30-08-2016.
Anledning: dubbelpost

wol

#6 » 00:36:40, 31-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Montera inget diagonalblad på frontlastaren den kommer att gå sönder.
Jag tror att du klarar dig bra med ett bakmonterat planeringsblad den funkar till snöröjning och är ju även användbar på sommaren.
Ett frontmonterat diagonalblad är givetvis bättre till snöröjning.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

EE

#7 » 08:45:48, 31-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med stegmaster, det du behöver är ett bakmonterat blad med lite justeringsmöjligheter! Vissa blad går även att förse med "breddningsvinge" för snöplogning.
Är det halt under och mycket snö har du stor nytta av snökedjor så att bakdelen inte åker sidledes vid plogning.
Under vissa förutsättningar är kedjorna ett måste.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

jørgen.krydsby

#8 » 10:03:12, 31-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei, har riktignok ikke prøvd noe annet enn gammel v-fres og snøskoffe i lasteren, men er veldig fornøyd med min trejon 2-trinns snøfres til traktor. Har ikke like lang vei å brøyte, men den går veldig lett og kan kjøre på høygir stort sett. Det er veldig greit at den er rimelig kort og rett slik at jeg kommer inn til vegger og kan snu i rimelig trenge gårdsrom da jeg har mer av det så for meg er det perfekt. Traktoren jeg bruker er ford 4600 2wd.

Ser for meg at det blir jobbigt å bli kvitt snøen rundt innkjørsler og bygninger med bakmontert skjær, særlig ved større mengder snø...
Jeg tenker målet er en løsning som er effektiv så man ikke bruker mange timer på en snørunde...
Hvor fort kan man regne med å tørre å kjøre med bakmontert skjær/plog foran og vanlig traktor, ikke 8 tonn/200 hk?
Dette er da mine tanker rundt dette.
jørgen.krydsby
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:21, 04-05-2014
Ort: lommedalen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: .

stegmaster

#9 » 16:33:53, 31-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jørgen.krydsby skrev:Ser for meg at det blir jobbigt å bli kvitt snøen rundt innkjørsler og bygninger med bakmontert skjær, særlig ved større mengder snø...
Jeg tenker målet er en løsning som er effektiv så man ikke bruker mange timer på en snørunde...
Hvor fort kan man regne med å tørre å kjøre med bakmontert skjær/plog foran og vanlig traktor, ikke 8 tonn/200 hk?
Dette er da mine tanker rundt dette.


Det må være prinsessen som lokker fram så mye snø på dine kanter av landet Jørgen. :mrgreen: :lmao:
Her lenger sør er det veldig lite snø, meget sjelden det kommer mer en 30-40cm.
Men det er ikke noe problem og skyve sammen store hauger med snø når man snur skjæret 180 grader.,

Hvor fort du kan kjøre med et bakmontert skjær har jeg ingen aning om, men det er ikke mye motstand i dette, så tror du kan kjøre så fort du tør med en 80-100hk traktor.
Selv har jeg så smal og kronglete vei å brøyte att hastighet ikke er noe tema, da jeg nok aldrig kjører fortere enn ca 5-6km/t.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

ac tc

#10 » 22:03:54, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du klarar av att skotta med en polle så borde ett vanligt relativt billigt blad som är trepunkts hängt duga.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

runewilliam_merc

#11 » 13:14:44, 09-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanskje ikke skrapt helt ned til grusen, men fort synes jeg det gikk :-)
https://youtu.be/d85AmkJpPRY

Sent fra min S50 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
runewilliam_merc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:34, 07-02-2016
Ort: Norge, Ski
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se