Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Hjälp med Elservo på Falköping sandspridare

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga redskap och fästen här

Lindahl_ (trådstartaren)

#1 » 20:03:42, 28-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en bogserad sandspridare av märket Broddway - Falköping som jag har lite funderingar på kring elservon.

Är bara två kablar på servon och kopplar jag ström och jord och säkrar av med 10a så öppnar servon tills säkringen bränner av.

För att sedan stänga månste jag skifta kablarna och byta säkring så stänger den till säkringen bränner av igen.

Finns ingen ändläges brytare. :hotar2:

Så mina funderingar är:

Hur ska jag koppla för kunna öppna/stänga med knapp utan att koppla om några kablar.

På Elservon står det max 16,5A

Som frånslag går det kanske att montera 10A automatsäkringar om man råkar trycka för länge på knappen. :slag:
Lindahl_
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:45, 03-11-2007
Ort: Uppsala
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW160B -04
Indexator RT60B
Nokia Twin
Scanlaser XC16



Bengt Erik Eriksson

#2 » 16:02:30, 29-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

som jag ser det behöver du en dubbelbrytande 3 läges strömbrytare
Dvs det behöver vara 6 st flatstift. kopplar matning +och - på de mittre stiften och sedan motorn på de yttre med korsande poler till andra sidans stift.

om du föredra att bygga med relä så går det med men blir lite jobbigare att förklar i skrift men lite kort består det alternativet av två dubbelbrytande reläer (eller 4 enkel) och två "tut/start"knappar eller motsvarande.

10 A auto säkring kan ju vara en smidig lösning. frågan är hur länge den håller och om det tillräckligt fort att återställa.

Edit:
ritade en bild på principen med vipp stömbrytaren. 10 A automaten måste du ju ha på matnings sidan mitten vänster i min bild.
Bild
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 16:10:53, 29-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se