Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

montera klen hydralkolv på schaktblad och splint???

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga redskap och fästen här

Rockstone (trådstartaren)

#1 » 21:55:02, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte montera ett hydralkolv på ett gammalt shaktblad så jag kan svänga det när ja plogar snö. jag har hört att om man har för klen hydralkolv så kanske inte den klarar att hålla emot snön och då kan man även använda splinten som man använder när man svänger det från början. Och då får man bygga om på nåt vis så man kan rycka upp splinten med en vire från hytten. nån sa att man gör den fjäderbelastad så den åker ner när hydralkolven har ställt schaktbladet i rätt läge. Är det någon som har sett en sådan konstruktion? Jag skulle gärna vilja ha en förklaring eller bild ............
Rockstone
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:08, 21-08-2016
Sverige



fretchi

#2 » 21:59:27, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte en rejälare hydraulkolv bara?

Borde inte krävas så stor cylinder heller kan jag tycka...

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

EE

#3 » 22:44:37, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla lite på hur t ex detta är utformat:
http://www.trejon.se/se/schaktblad-opti ... dhjul.html

Den är väl ingen supergrej men väldigt mångsidig och robust!
De har designat den så att man kan vända bladet hydrauliskt från hytten. således kan man välja att backa under schaktning vilket kan vara smidigt ibland.

Än har jag inte lyckats överbelasta den där konstruktionen, den verkar vara byggd för att användas!
Om du bygger så gör den helt hydraulisk utan dragsnöre för sprint som du är inne på. Det går bara du väljer rätt komponenter.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

JoBy

#4 » 12:14:56, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Montera en chockventil som överströmmar om du kör i något. Då viker sig bladet innan något går sönder. Är det 'liten' area på cylindern kan det bli mycket höga oljetryck om bladet hugger i något.

Så länge det bara är snö håller säkert även en klenare cylinder vinkeln utan problem.

1 person gillar det här inlägget.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se