Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Cejn multi x

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Sidensvans (trådstartaren)

#1 » 19:08:14, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla maskinister! Jag är ny här på forumet! :smile:
Jag har bekymmer med ett snabbfäste på min maskin och tänkte kolla om någon här har varit med om liknande. På maskinen som jag kör så sitter där ett snabbfäste av märket Cejn multi x. När jag fick maskinen så läckte det från fästet så jag anlitade maskintekniker som till en början bytte kopplingarna, utan framgång, sen byttes både honan och sen hanen varpå jag hoppades på att det skulle hålla tätt men icke... Så nu undrar jag vad som kan vara fel. Helt nya grejer men ändå så läcker det. läckaget uppstår runt kopplingarna på ovansidan samt undersidan.

Finns det någon som har varit med om samma sak och hur fick ni stopp på det?

Vänliga hälsningar
Micke
Sidensvans
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:22, 12-01-2018
Ort: Skåne län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Liebherr A924C Litronic



LeifAndersson

#2 » 19:39:19, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har haft multi X på en maskin men det byttes ut, inte för att den läckte utan snarare för att den var otymplig och bökig. Så den byttes mot MultiFaster som som vi är van med. Men vad jag minns läckte den inte kopplad i varje fall, den kördes en vinter och jag reagerade inte på något läckage i varje fall? Att jag tycker MultiFaster är smidigare är en annan sak, men multi x brukar nog funka den med? Det är nog snarast elkopplingar i kombination med hydraulik som brukar strula oavsett fabrikat. Med multi X blinkade positionsljusen oupphörligt på bladet! Men det hydrauliska funkade!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Sidensvans (trådstartaren)

#3 » 19:55:52, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok! Går i tankarna om att byta märke och se om det gör någon skillnad.. mitt snabbfäste är inte stumt monterat. Jag kanske glömde att skriva det tidigare. Det flexar lite och maskinen går på en återvinningscentral så vibrationer uppstår då det sitter sorteringsklo monterad på den. Men jag kan tycka att det bör väl inte ha någon betydelse eller jag kan ha fel?
Sidensvans
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:22, 12-01-2018
Ort: Skåne län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Liebherr A924C Litronic

LeifAndersson

#4 » 20:24:16, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en manuell snabbkoppling har inte ett flexande redskapsfäste någon betydelse. Det vore annat om det var en automatisk hydraulkoppling typ OilQuick.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mathiast

#5 » 20:42:28, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi provade sådana ett tag men större delen av dom ville småläcka helatiden så nu är det bara multifaster som monteras.
Jag tyckte läckorna verkade bero på att dom små snabbkopplingarna med röd bricka inte höll tätt om det spände i sidled.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Sidensvans (trådstartaren)

#6 » 20:47:08, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligtvis samma fenomen för mig. Jag har röda brickor på mina kopplingar och slangarna som är kopplade rör sig i takt med att klon gungar. Hur blev det när du fick monterat multifaster? Är det något du kan rekommendera?
Sidensvans
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:22, 12-01-2018
Ort: Skåne län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Liebherr A924C Litronic

nixs

#7 » 23:15:46, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Multifaster fungerar.
Tema multiline skall man undvika.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

mathiast

#8 » 11:14:01, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Multifaster brukar fungera klockrent,vet flera som även kör hammare via sådana utan problem
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se