Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Bygga om mekanisk lastare till helhydrauliskt, frågor

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera övriga redskap och fästen här

PeterNacka (trådstartaren)

#1 » 01:16:51, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, ja, jag har en mekanisk lastare med ryck å slit skopa på min nya Nuffield 3 Dl från -61. Envägskolvar till lastaren. Vill ha tvåvägskolar till både skopa å lastare så jag kan ha mera nytta av traktorn helt enkelt.

Min frågor är då kring traktorns hydrauliksystem å vad för hydraulik som krävs för tvåvägskolvar. Hydraulpumpen sitter i transmissionsenheten ovanför trepunktslyften. Finns två uttag på den (samt den inre för trepunktslyften). Ena uttaget är kopplat till lastarens envägsskolvar. (Lite osäker på fackspråket så ni vet).

1) Om jag monterar tvåväggskolvar, behövs det då två hydrauluttag eller går den på samma med skillnad att den bara styr om oljetrycket till andra änden av kolven?

2) Ifall jag vill ha en tredje funktion, hur monterar jag en sådan enklast? (kanske det går å å styra om så att 3punktslyftens kolv går att använda då tänker jag. Alltså bara en ventil mellan för å välja trepunkten eller tredje funktionen).

Tack på förhand!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.



bonnen513

#2 » 06:41:13, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

du köper ett separat ventilpaket till lastaren
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#3 » 23:20:58, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastarventiler
https://www.oie.se/Produkter/lastarventil-1001137986

3:e funktion ordnar du antingen med en lastarventil med 3-sektioner (oie fixar säker om du frågar) eller med en 6/2 ventil
https://www.oie.se/Produkter/6-2-ventil-1001724816

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

magloman

#4 » 23:50:58, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man ändå köpa, kan man ju köpa en ventil med 3 eller fyra funktioner på direkt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

MagnusGoransson

#5 » 00:13:45, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Få inte för dig att bygga parallellföring bara :-D

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

PeterNacka (trådstartaren)

#6 » 07:00:57, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nybörjare på detta även om jag läste på duktig för några år sedan om hydraulik. Minns inte begreppen märker jag...
Kikade på länkarna, varför är det ingen spakstyrning med till lastarventilerna? Det har ju monoblocksventilen å de sektionsbyggda ventilerna. För vill ju ha minst två spakar, en för lastare å en för skopa (å helst för tredje funktion som t.ex frontmonterad snöslunga). Eller fungerar de helt olika? Måste man ha både lastarventil å monoblocksventil alt sektionsbyggdsventil?

Angående antalet hydrauluttag, vad gäller där? En per funktion kanske som man sedan styr över på ena eller andra sidan på kolven, eller? Önskar slippa montera en externa hydraulpump... De har ju inget direkt värde dessa gamtraktorer även om företagen tar duktigt betalt för gamla å välanvända mekaniska lastare etc.

Tack :)
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

MagnusGoransson

#7 » 09:11:30, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nog övervägt att montera en extern, separat, hydraulpump då den inbyggda sannolikt har väldigt låg kapacitet. Du lär ju iallafall inte kunna driva en snöslunga med den :-)

Det brukar väl vara ganska smidigt att montera en framför motorn, driven av en kort kardan? Alt via rem.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Berit

#8 » 10:08:41, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

PeterNacka (trådstartaren)

#9 » 15:30:07, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så de som bygger om de mekaniska lastarna monterar en extern pump i alla lägen menar ni? Såg en nu på blocket som hade två slangar från bakaxlen, dvs använde både externa uttagen till lastaren. Skopan var hydrauliserad oxå. (Hur man nu böjer det begreppet. Låter som något annat). Är ju en mindre traktor a 2.2 ton å en Modig lastare. Så 1000kg är nog max man kan lyfta säkert med den ändå.

Vill som sagt inte ha kvar den mekaniska skopan utan montera hydraulkolv, tvåvägs även på den. Men tack för länken.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

christoffer.gustavsson

#10 » 16:01:35, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Volvo T24 har helhydraulisk lastare och enbart originalpumpen. Funkar utmärkt även om hastigheten kanske inte är jämförbar med nyare diton, men å andra sidan så är inte traktorns övriga specar jämförbara heller. :P

1 person gillar det här inlägget.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

Jac

#11 » 16:03:04, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterNacka skrev:varför är det ingen spakstyrning med till lastarventilerna? Det har ju monoblocksventilen å de sektionsbyggda ventilerna.


Det är wirestyrning på dom, en spak inne i hytten med vajrar till ventilen som sitter utanför hytten. Fint om en slang smäller.

PeterNacka skrev:Angående antalet hydrauluttag, vad gäller där? En per funktion kanske som man sedan styr över på ena eller andra sidan på kolven, eller?

En ventilsektion per funktion ja, alla ventiler idag är dubbelverkande som standard. Enkelverkande slider finns ibland som option.

PeterNacka skrev:Såg en nu på blocket som hade två slangar från bakaxlen, dvs använde både externa uttagen till lastaren.

Det är väl knappast två dubbelverkande uttag på den maskinen.



Två val för att koppla in en modern ventil för att styra lastaren; antingen kopplar du den närmast pumpen i serie med traktorns orginalhydraulik eller så sätter du en omkastarventil närmast pumpen som du väljer lastare eller traktorhydraulik med.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

PeterNacka (trådstartaren)

#12 » 13:33:52, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla.

Jac, tydligt svar. Hänger inte med på två dubbelverkande uttag på maskinen. Är två externa hydrauluttag bak på 3-punktshuset. Förstått det som att det som gör ett uttag enkelt eller dubbelverkande är ventilsektionen. Att olja bara byter riktning. Går från ena sidan på t.ex lastarkolven till andra sidan på dito kolv, så den höjer eller sänker. Var kanske osäker på det initialt i tråden. Minns ej :)

Omkastarventil. Fick för mig nu att man då kan klara en tredje funktion i många fall med en sådan. t.ex om man kör snöslunga i skopfästet. Då kan man ställ om hydrauliken ut till slungan ist för skopan så man då bara kan höja å sänka lastaren vid körning. För slungan vill man väl ha i ett å samma läge hela tiden, tänker jag. Ja, en tanke.

Oki, var dyra delar med kolvar å ventilsektioner etc samt pump. 10 000kr för å bygga om. Mera så att om jag inte kan finna någon reservdelstraktor å köpa ifrån så är det bättre å köpa en färdig byggd traktor :/ (Trist för så kul å bygga själv men med åren inser man ju att ekonomin kan inte alltid få ta stryk av ens hobby...)
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Ivar Risslén

#13 » 15:02:39, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte sett någon som kör en snöslunga i frontlastaren på en jordbrukstraktor. Allt är för klent. Du har för lite hydraulflöde och tryck i originalpumpen och monterar du en extra hydraulpump som räcker till så orkar inte motorn att driva den.

De två uttagen baktill, är det dubbelverkande uttag eller ett med tryck och ett med direkt retur till oljetanken. Det måste du kolla upp.
Det är inte nödvändigt att ha dubbelverkande hydraulkolvar på lyftan på lastaren, det går bra med enkelverkande. Till skopan är det en fördel att ha en dubbelverkande cylinder.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

uppland2

#14 » 10:31:07, 14-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Få inte för dig att bygga parallellföring bara :-D


För att?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

bonnen513

#15 » 12:59:44, 14-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är svårt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se