Sladden är gjord för högertrafik.
Där är tre skär + strängspridare
Tredje skäret är det som ska gå längst ut och hämta in gruset från vägkanten för att sedan lämna det mitt i vägen.
Tredje skäret är också det som brukar ha en knäck för att inte gruset ska rinna förbi kanten på skäret.
Knäcken på strängspridaren ska göra att det inte blir en grusrand kvar i mitten på vägen, sedan som namnet antyder så sprider den grussträngen över hela vägbanan.
Det mesta hamnar i mitten på vägen för att sedan bli mindre ut mot vägkanten, detta skapar en bombering på vägen.
Om stödhjulet sitter för högt på strängspridaren så är den inte tom i vägkanten och lämnar därmed en grussträng ute i kanten.
Om stödhjulet är fast så kan det bero på att stålet är slitet om det lämnar grus ute i kanten.
Det brukar sitta såna här stål på strängspridaren:
Det är vägsladden det är fel på om det blir en sträng kvar i vägkanten efter sladdning.
Det syns när man använder den hur den hyvlar och sprider gruset.
Shaktblad i trepunkten går bra att hyvla kanter med , tror att stödhjul behövs för bra resultat.
Så här brukar jag göra:
Snedställ bladet så att gruset tas från kanterna och lämnas i mitten.
Stödhjulet i vägkanten någon cm ovanför bladkanten, stödhjulet mot mitten några cm nedanför bladkanten.
Rätt inställt så ska bladet skrapa ute i kanten och gå tomt mot mitten på vägen.
På våren tar jag så djupt det går i vägkanten för att få bombering på vägen.
Då blir det en stor grussträng i mitten på vägen.
När jag kört åt båda hållen så ställer jag bladet rakt och ställer ner stödhjulen så att det går tomt ute i kanterna.