Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Mindre hydraulhammare, användningsområde

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga redskap och fästen här

Danne_83 (trådstartaren)

#1 » 09:15:20, 28-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en mindre maskin, Volvo EC25 med s40 fäste och har ibland funderat på ifall jag borde komplettera med en hydraulhammare. Sprang på denna annons (se längst ner). Min fundering vad klarar en sådan mindre hydraulhammare egentligen? Har ingen egen erfarenhet av en hammare monterad på en grävmaskin.

Jag förstår att den antagligen fungerar bra till att bila betongplattor men klarar den tex. att slå ner en spont, påla ner till berg ett D70mm stålrör och liknande vid sandig/lerig jord?



https://www.blocket.se/annons/stockholm ... r/76565902
Atlas Copco/Epiroc EC40 100kg hydraulhammar
Beskrivning
Epiroc (tidigare Atlas Copco) hydraulhammare EC40 T av högsta kvalitet, tillverkad i Kalmar. Levereras med spett, slangar, bultar och basplatta. För maskiner mellan 1 - 3 ton

Gör din minigrävare till tjälbrytare. Levereras nu med bredmejsel speciellt lämpad för asfalts/tjäle brytning

Levereras komplett med: 1 st spett, slangar, bultar, S30 eller S40 fäste och specialsmörjmedel.

Servicevikt: 94 kg (inkl Spett och adapterplatta)
Tjänstevikt: 77 kg (endast hammare)
Flöde: 15-30 l/min
Tryck: 100-130 bar
Verktyg diameter: 42 mm

Pris 29 900 kr + moms

Finns för omgående leverans med fäste

Enkelt att byta slitdelar som mejsel, mejselhållare samt bussning, allt kan göras i fält. Reservdelar finns på lager.

EC-serien är mycket skonsam mot bäraren genom kraftig vibrationsdämpad konstruktion. EC-serien finns i storlekar från 95 kg till 4200 kg och är en av marknadens mest ljuddämpade hammare. Hammaren har hög slagenergi i förhållande till sin vikt tack vare hybridtekniken (gas/olja).

HYBRIDTEKNIK
Hybridtekniken med gas/olja som används i alla EC Hydraulhammare säkerställer optimal kraftöverföring från slagkolven till mejseln för högsta effektivitet och slagenergi.

KRAFTFÖRSTÄRKARE
I stället för att låta rekylenergin gå till spillo återvinner Hydraulhammare energin för att öka slagkraften, tekniken fungerar även som ljuddämpare.

HAMMARKROPPENS UPPHÄNGNINGSSYSTEM
Minskar rekylkraften och avlastar bärar "bommen"
Danne_83
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:24, 22-03-2020
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC25, Avant 420



Janson1

#2 » 08:15:30, 30-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har heller ingen som helst erfarenhet men hafaktorn finns där definitivt... För maskinen verkar det inte vara något som helst problem att förse den med olja i mängd och tryck.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ambj72

#3 » 07:43:59, 26-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Danne_83 skrev:Jag har en mindre maskin, Volvo EC25 med s40 fäste och har ibland funderat på ifall jag borde komplettera med en hydraulhammare. Sprang på denna annons (se längst ner). Min fundering vad klarar en sådan mindre hydraulhammare egentligen? Har ingen egen erfarenhet av en hammare monterad på en grävmaskin.

Jag förstår att den antagligen fungerar bra till att bila betongplattor men klarar den tex. att slå ner en spont, påla ner till berg ett D70mm stålrör och liknande vid sandig/lerig jord?



https://www.blocket.se/annons/stockholm ... r/76565902
Atlas Copco/Epiroc EC40 100kg hydraulhammar
Beskrivning
Epiroc (tidigare Atlas Copco) hydraulhammare EC40 T av högsta kvalitet, tillverkad i Kalmar. Levereras med spett, slangar, bultar och basplatta. För maskiner mellan 1 - 3 ton

Gör din minigrävare till tjälbrytare. Levereras nu med bredmejsel speciellt lämpad för asfalts/tjäle brytning

Levereras komplett med: 1 st spett, slangar, bultar, S30 eller S40 fäste och specialsmörjmedel.

Servicevikt: 94 kg (inkl Spett och adapterplatta)
Tjänstevikt: 77 kg (endast hammare)
Flöde: 15-30 l/min
Tryck: 100-130 bar
Verktyg diameter: 42 mm

Pris 29 900 kr + moms

Finns för omgående leverans med fäste

Enkelt att byta slitdelar som mejsel, mejselhållare samt bussning, allt kan göras i fält. Reservdelar finns på lager.

EC-serien är mycket skonsam mot bäraren genom kraftig vibrationsdämpad konstruktion. EC-serien finns i storlekar från 95 kg till 4200 kg och är en av marknadens mest ljuddämpade hammare. Hammaren har hög slagenergi i förhållande till sin vikt tack vare hybridtekniken (gas/olja).

HYBRIDTEKNIK
Hybridtekniken med gas/olja som används i alla EC Hydraulhammare säkerställer optimal kraftöverföring från slagkolven till mejseln för högsta effektivitet och slagenergi.

KRAFTFÖRSTÄRKARE
I stället för att låta rekylenergin gå till spillo återvinner Hydraulhammare energin för att öka slagkraften, tekniken fungerar även som ljuddämpare.

HAMMARKROPPENS UPPHÄNGNINGSSYSTEM
Minskar rekylkraften och avlastar bärar "bommen"


Hej.

Hur gick det .. Köpte du en EC40 ?
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se