Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Energiklipp marknadsundersökning

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga redskap och fästen här

Edner (trådstartaren)

#1 » 18:58:14, 12-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla maskintokar.
Funderar på att dra igång ett projekt.
Jag driver en liten mekanisk verkstad ihop med en vän och funderar över att ev ta fram en robust, prisvärd energiklipp som kan tillverkas i vår verkstad.
Vi håller i första hand på med skärande bearbetning och tanken är klippen ska byggas av delar framtagna på detta sätt och undvika tidsödande svetsning så långt det går och montera ihop med bult etc.
Fördelen med detta är att klippen går snabbt att montera.
En annan fördel är att det går enkelt och snabbt att byta ut trasiga delar om man skulle köra sönder.
Ev skulle klippen kunna säljas som byggsats.
Jag tror att detta sätt att tillverka en sådan konstruktion ska vara kostnadseffektiv.
Om jag lyckas få fram en bra klipp så kommer den vara tillgänglig till försäljning förmodligen utan mellanhänder.
Jag tänker i första hand en kranhängd klipp av den enkla anledningen att jag själv har en gammal skotare som jag kan göra dom första testerna på. Det är en Kockum 836 med en
cranab 5000 på.
Men givetvis kommer klippen kunna erbjudas i grävmaskinversion också.

Om du/ni skulle införskaffa en klipp, vad har ni för önskemål?

Fast eller rörlig kniv?

Hur stort bör den kunna klippa?

Ska den vara enkel, med så få rörliga delar som möjligt för att hålla priset nere eller ska den va avancerad med många funktioner?
På sikt så kanske vi erbjuder flera typer men man bör nog börja med en enkel konstruktion.

Hur ser din prisvärda drömklipp ut.
Kom med tankar runt detta.

Om jag startar detta projekt så kommer ni få vara med under tillverkningen då jag kommer att fråga mycket och visa mycket bilder och filmer.
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385 Delux
Kockum KS 836 -70
Hymac 580



Martin.Eriksson

#2 » 19:14:18, 12-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man klippa å producera nått så är det ackumulerade som gäller. Fast kniv å en grip som nyper är nog enklaste å bästa..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

robin.gustavsson

#3 » 19:46:03, 12-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du har en rätt bra idé där. Kan bara se till mig själv och då är en köpesgrip för dyr för att använda 5-10tim per år och bygga själv faller på att det blir många delar som ska ritas upp och skäras.

Satsa på enkel klipp med "fast" kniv som går enkelt att ta bort för att kunna nyttja den som grip också. Typ att den sitter i ett spår och låst med en sprint.


Skickat från min F5321 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Edner (trådstartaren)

#4 » 11:52:02, 13-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ackumulerande är nog viktigt att åtminstone ha som tillval. simplast möjliga klipp är som jag ser det en fast kniv och endast en rejäl klämmarm. Men då blir den nog dålig att använda som grip.. Hur arbetar dom flesta med klipp? Klipper man klart allt som ska klippas och lägger på marken och sedan skotar eller vill man lägga på skotaren/vagnen med en gång och åker och lastar av när det blir fullt? På det första alternativet så behöver ju inte klippen vara en grip.. Då byter man till gripen när man klippt klart och skotar först då. På andra alternativet så bör klippen även vara en hyfsad grip då man inte vill byta fram och tillbaka..
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385 Delux
Kockum KS 836 -70
Hymac 580

magloman

#5 » 11:58:24, 13-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta på hur naarva byggt sin, den funkar rätt bra
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Sten87

#6 » 06:27:04, 14-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edner skrev:Ackumulerande är nog viktigt att åtminstone ha som tillval. simplast möjliga klipp är som jag ser det en fast kniv och endast en rejäl klämmarm. Men då blir den nog dålig att använda som grip.. Hur arbetar dom flesta med klipp? Klipper man klart allt som ska klippas och lägger på marken och sedan skotar eller vill man lägga på skotaren/vagnen med en gång och åker och lastar av när det blir fullt? På det första alternativet så behöver ju inte klippen vara en grip.. Då byter man till gripen när man klippt klart och skotar först då. På andra alternativet så bör klippen även vara en hyfsad grip då man inte vill byta fram och tillbaka..


Vi har både Naarvas E24 och Keslas 19GX eftersom Keslas funkar bäst efter åkerkanter när man kan tilta gripen hur man vill när man klipper efter diken och även klippa grenar av träd, det är ju möjligt eftersom Keslan har 2 extra hydraulslangar som man kopplar om vi rotatorn men det gör ju så att man mister oändlig rotation. Kesla är hittills dom enda jag sett ha detta system, det kan ju vara att de har patent på det men innan hade vi en Nisula 150 men tyckte inte om att den tiltade genom att bygga tryck.
Naarvan är ju ackumulerande och tiltar genom att bygga tryck men klarar av grövre träd än Keslan så den går bra att göra första gallringar med om man vill.
När jag klipper så klipper jag allt som ska klippas och byter till gripen och skotar bort det eftersom det är utan tvekan det snabbaste sättet, är det så lite så man kan lägga det på vagnen med detsamma är det lika enkelt att ta röjsågen och sen skota ihop det. När man klipper kan man lägga det i hopar färdigt vilket gör skotningen snabbare och man slipper slå klippen mot grinden på vagnen hela tiden. Jag tar även bort stolparna på vagnen så man inte slår i den när man svänger runt kranen.

Att ha en arm med fast kniv är inte en sån dum idé bara du designar bettet så att stammarna inte glider iväg när man klipper grövre träd. Keslan har ju så att man kan vika undan bettet men det blir glapp i det hur man en gör så skall man kunna vika undan det så ska det nog ha en stabil lösning annars om det blir för stor glipa mellan armen och bettet så kommer man bara skala de klenare stammarna.

1 person gillar det här inlägget.
Sten87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:40, 27-06-2014
Ort: Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6600
Farma 14T + 8,5G2

Edner (trådstartaren)

#7 » 21:58:03, 14-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sten87 skrev:
Edner skrev:Ackumulerande är nog viktigt att åtminstone ha som tillval. simplast möjliga klipp är som jag ser det en fast kniv och endast en rejäl klämmarm. Men då blir den nog dålig att använda som grip.. Hur arbetar dom flesta med klipp? Klipper man klart allt som ska klippas och lägger på marken och sedan skotar eller vill man lägga på skotaren/vagnen med en gång och åker och lastar av när det blir fullt? På det första alternativet så behöver ju inte klippen vara en grip.. Då byter man till gripen när man klippt klart och skotar först då. På andra alternativet så bör klippen även vara en hyfsad grip då man inte vill byta fram och tillbaka..


Vi har både Naarvas E24 och Keslas 19GX eftersom Keslas funkar bäst efter åkerkanter när man kan tilta gripen hur man vill när man klipper efter diken och även klippa grenar av träd, det är ju möjligt eftersom Keslan har 2 extra hydraulslangar som man kopplar om vi rotatorn men det gör ju så att man mister oändlig rotation. Kesla är hittills dom enda jag sett ha detta system, det kan ju vara att de har patent på det men innan hade vi en Nisula 150 men tyckte inte om att den tiltade genom att bygga tryck.
Naarvan är ju ackumulerande och tiltar genom att bygga tryck men klarar av grövre träd än Keslan så den går bra att göra första gallringar med om man vill.
När jag klipper så klipper jag allt som ska klippas och byter till gripen och skotar bort det eftersom det är utan tvekan det snabbaste sättet, är det så lite så man kan lägga det på vagnen med detsamma är det lika enkelt att ta röjsågen och sen skota ihop det. När man klipper kan man lägga det i hopar färdigt vilket gör skotningen snabbare och man slipper slå klippen mot grinden på vagnen hela tiden. Jag tar även bort stolparna på vagnen så man inte slår i den när man svänger runt kranen.

Att ha en arm med fast kniv är inte en sån dum idé bara du designar bettet så att stammarna inte glider iväg när man klipper grövre träd. Keslan har ju så att man kan vika undan bettet men det blir glapp i det hur man en gör så skall man kunna vika undan det så ska det nog ha en stabil lösning annars om det blir för stor glipa mellan armen och bettet så kommer man bara skala de klenare stammarna.

Tack för utförligt svar.
Jag håller med dig om att det borde vara effektivast att klippa först och sedan skota.
Vad säger ni andra om den saken?
Om andra också håller med, så kan man priotera ner funktionen som grip och göra en så enkel och effektiv klipp som möjligt. Kanske är det fast kniv, en arm som trycker mot kniven och en ackumulator arm.
Med en differentialventil så blir den snabb på klent och stark på grovt. Hur grovt bör en klipp kunna ta? 200mm 250mm 300mm ? Om den ska ta grovt så blir den tyngre och förmodligen lite långsammare. Så vid vilken storlek ligger det optimala för dom flesta?
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385 Delux
Kockum KS 836 -70
Hymac 580

Edner (trådstartaren)

#8 » 21:40:22, 18-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tittat på mängder av klippar på youtube. En sak jag har lagt märke till är att det är relativt ovanligt med klippar med fast kniv i kranar.
Då är det oftast på grävare Klipparna sitter på.
Vad beror detta på tro?
Är det av någon anledning lämpligare med grävarmontage när det är fast kniv?
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385 Delux
Kockum KS 836 -70
Hymac 580

Bengt Erik Eriksson

#9 » 23:46:13, 18-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vsrken kört det ena eller det andra men antar att fast kniv fingerar tillräckligt bra på grävaren där du kan trycka in kniven i träet med grävarmen och då räcker det att klon styr resten.
kran penlar ju aggregatet fritt och då behövs trädet hållas fast först innan kniven trycks in i träet under bra kontroll.

Bara mina tankar...
Fö ska det bli spännande att se hur ert aggregat kommer se ut.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

atlashjul

#10 » 00:27:49, 19-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

KAn ju bara inflika , ett snabbtest jag gjorde med fast kniv i vanlig större grip, Hängande löst i kran.. Funkar inte, då träd/grip vrider sig så att kniven inte fungerar. Blev iafa resultatet för mig.(trots trångt spel mellan kniv grip..

Något som skulle utvecklas så är det just skär-tekniken så att det skär lättast möjligt tunt som grövre material,(just grip funktionen är ju ganska utvecklad redan.) dubbla knivar?. Eller fler?
Halvmåne-kniv ? Progressiv klippkraft ? Men å få det att hålla i varierande bruk kan ju va ett problem..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Lind1977

#11 » 09:30:42, 19-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kollat lite på olika typer av knivar eller sågar för att hänga på skotare. Oftast faller ju allt när de kostar mer än vad vi skulle kunna ha nytta av den.
Men kanske värt att studera hur klyvar ser ut på vedmaskiner? En liten klo före resten av kniven, men det blir kanske en konstruktion som blir mer komplicerad i onödan. (hamnar en klabbe fel i vedklyven så orkar inte våran 7 tons klyv att klyva den på fel håll)

Spännande projekt!

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se