(Norrbaggen är tilbaka... Jag har liksom inte helt tid med Maskinisten, tiden går så alltfor snabbt när man börjar läsa og skriva )
Åkej, jag har införskaffat et Holms-blad med en bom som nog är lite kortare än original (se bild).
Liiiite nerkapat bom/sväng-ram
Jag tänker hänga detta på min IH 574, vad tycker folket? Ska jag:
1. Förlänga bommen helt bak til hitchen?
2. Hänga upp Holmsfästet rakt bakom/under framaxeln (framom motor) i den kopiöst tiltagna stödramen til frontlastarn, med stag bakåt?
3. ??
Svar mottagas, gärna med goda skäl til si eller så (bara så att jag vet värför).
Extrafrågor:
a. Hur långt fram måste et sånt blad vara? Typ, vart ska svängpunktet sitta? Eftersom stolparna är bortkapade, og ingen framram finns med får det bli lite specialpassning ändå, så här är allt öppet. Jag har tittat på dom bilder jag funnit av Holms-blad, men tycker dom sitter så långt bak at bladet kommer ta i framhjulen vid full sväng på bladet.
b. Finns det någon där ute som vet avstånd från marken til under bommen/sväng-ramen i normalläge? Jag har ögonmätt det til sisådär 50mm, bladet ligger nu på pall, så jag får ingen bra vinkel att mäta på innan jag fixar till etpar rätt hårt behandlade stag mellan blad och svängkrans.
(Jag får jo forvisso svar på dessa frågor när jag slänger ihop detta och trillar traktoren in over för att passa in ramen, men det är jo bara att veta på förhand, om någon har en aning)
Stödramen til Källve-lastarn, allt är 10mm eller mer.
Fästet som det är idag, fanns en plan för att sätta detta på en BM Volvo 400. Detta får nog bli lite mer tilltaget.
EDIT: Förtydligade lite