Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Holms 240 snöblad, hur lång bom? (och några andra frågor)

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga redskap och fästen här

thorflot (trådstartaren)

#1 » 12:46:26, 23-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Norrbaggen är tilbaka... :wave: Jag har liksom inte helt tid med Maskinisten, tiden går så alltfor snabbt när man börjar läsa og skriva :skriva2: :vissla: :ohnej: )

Åkej, jag har införskaffat et Holms-blad med en bom som nog är lite kortare än original (se bild).

Liiiite nerkapat bom/sväng-ram
Bild

Jag tänker hänga detta på min IH 574, vad tycker folket? Ska jag:
1. Förlänga bommen helt bak til hitchen?
2. Hänga upp Holmsfästet rakt bakom/under framaxeln (framom motor) i den kopiöst tiltagna stödramen til frontlastarn, med stag bakåt?
3. ??

Svar mottagas, gärna med goda skäl til si eller så (bara så att jag vet värför). :shake_hands:

Extrafrågor:
a. Hur långt fram måste et sånt blad vara? Typ, vart ska svängpunktet sitta? Eftersom stolparna är bortkapade, og ingen framram finns med får det bli lite specialpassning ändå, så här är allt öppet. Jag har tittat på dom bilder jag funnit av Holms-blad, men tycker dom sitter så långt bak at bladet kommer ta i framhjulen vid full sväng på bladet.
b. Finns det någon där ute som vet avstånd från marken til under bommen/sväng-ramen i normalläge? Jag har ögonmätt det til sisådär 50mm, bladet ligger nu på pall, så jag får ingen bra vinkel att mäta på innan jag fixar till etpar rätt hårt behandlade stag mellan blad och svängkrans.
(Jag får jo forvisso svar på dessa frågor när jag slänger ihop detta och trillar traktoren in over för att passa in ramen, men det är jo bara att veta på förhand, om någon har en aning)

Stödramen til Källve-lastarn, allt är 10mm eller mer.
Bild

Fästet som det är idag, fanns en plan för att sätta detta på en BM Volvo 400. Detta får nog bli lite mer tilltaget.
Bild

EDIT: Förtydligade lite
Senast redigerad av thorflot 08:33:30, 24-05-2020, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST



PO

#2 » 18:42:34, 23-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bommens längd från bak kant av stolparna - cc på öglan 1660mm.
Stolparna 60x60mm höjd 500mm.
Bygglängd på org fäste ca100mm ,detta fäste vilar då mot ovan nämnda stolpar infästning av org kolvfäste bygger ytterligare ca 50mm.
cc mått kolvbult-vridcentrum av bladet 650mm.
Allt är mätt med tumstock o är att betrakta som ca mått.
Att bladet skulle ta i hjulen finner jag föga troligt funkat på min 1640 med både 240 o 320 blad.

2 personer gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

thorflot (trådstartaren)

#3 » 19:04:54, 23-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gracias! Där kom det mycket info på en gång, tack så mycket! :shake_hands:
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

Joe

#4 » 20:07:31, 23-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag svetsade ett fäste för bommen framför draginfästningen (under bakaxeln) på min IH454. Lite pyssel att koppla men man behåller markfrigången bak iallafall.

2 personer gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se