Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Vägsladd

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga redskap och fästen här

Sandvold (trådstartaren)

#1 » 13:51:18, 20-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena,
jag har tagit över en gammal vägsladd som stått efter en skogsbilväg i ett antal år, som på den tiden användes till att sladda väg på torv. Har hämtat hem den nu och tanken är att göra den användbar till att sladda grusvägen in på gården. Vad har ni för tips till detta bygge? Den ska såklart slipas och målas upp, tanken är att ha någon form av hydraulisk lyft till transportläge. Vad finns för lösningar till att ställa höjden på sladden? Bombering osv är inte det viktigaste då den som sagt i första hand ska användas till att sladda vägen på gården, men finns smidiga lösningar till detta tar jag tacksamt emot förslag. Måste man använda riktiga hyvelstål eller skulle gamla isrivarstål göra jobbet ok? Hur hade ni gjort draganordningen? Just nu sitter bara kedja som dom drog med på den tiden.
Många frågor så tar gärna emot bilder och förklaringar på era byggen eller ni som har koll på detta.
Mvh Glad Amatör :grin:
Bild
Sandvold
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:23:59, 16-08-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor



magloman

#2 » 14:06:30, 20-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ska du dra med?

Sätt trepunktsfäste på den, så lyfter du den med traktorn.

Strängarn gärna flytande. Sök på vreten
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

tortap

#3 » 15:53:41, 20-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är några bilder på en gammal sladd med höjd/bomberingsjustering med två hjul och en enkel vinsch som höjer strängspridarn vid transport. Två justerbara hjul eller släpskor tror jag man vill ha. Då kan man välja hur aggresivt den ska ta utan att lämna strängar efter sig. Isrivarstål är nog perfekt.

Volvo 4300 hittar hem
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Sandvold (trådstartaren)

#4 » 21:02:27, 20-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magloman, den ska dras av en Case Ih 685xl. Är rätt säker på att traktorn reser sig bra nog med sina 3,5t med lastare om trepunkten ska lyfta sladden med tanke på tyngdpunkten. Så det blir nog att bygga någon form av styv dragstång till hitchen. Med flytande menar du att den ska gå "löst" utifrån resten av sladden mot marken? Och då separat lyft på den?

Tortart, den såg bra ut. Simpel men fungerande, tack för bilderna. Något sådant jag tänker mig för höjd/bomberingsjustering, alternativt el-hydraulik ist för vev eller två hjul till längst bak med hydraulisk lyft för transport. Funkar ej med hydraulisk höjd/bomberingsjustering då jag bara har ett uttag på traktorn.
Sandvold
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:23:59, 16-08-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor

valberga

#5 » 21:45:07, 20-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir intressant att följa tråden, då jag just släpat hem ett vrak till sladd.
Har suttit o grunnat hur man skall göra för att få någon form av bombering på vägen
Om någon har bilder var/hur ni fäst hjulen som skall sköta bomberingen var ju fint.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

bonnen513

#6 » 22:21:48, 20-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

hjul bak med vev på varje hjul ca 1 meter bakom sista skäret och draget kopplat till hålbom i hydraularmarna

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Burträskarn

#7 » 08:49:05, 21-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror Vretens har haft en ganska enkel men effektiv lösning på bombering/lyft-problemet. En cylinder påverkar den stela axeln, men på axeln finns en justeringsmöjlighet för ena hjulet. Man ändrar inte bomberingen särskilt ofta, men en väg UTAN bombering är dödsdömd...
Den sista finurligheten är att koppla en wire mellan ramen och hjulaxeln, så att då ramen höjs sträcks wiren som då lyfter grusräfsan.
Kom nu bara ihåg att grusräfsan helst ska nå lika långt ut till höger som det stål som är längst ut (kör ibland en väg som är sladdad med en sladd där räfsan slutar en meter innanför vägkanten - det blir j*vl*gt outhärdligt med en stenrand längs hela vägen!).
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

tortap

#8 » 09:32:07, 21-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan tillägga till det där sista. Sladden som jag provat är kontruerad rätt på så vis att strängspridaren har full bredd. Men vi tänker prova att förlänga den lite. Antingen bulta på stålet med en liten sektion till eller jag tänkte nästan vinkla den framåt så att den tar med sig mer material så kan vi köra lite aggresivare utan att spilla.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Patrik C F Eriksson

#9 » 10:19:31, 21-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sandvold skrev:Magloman, den ska dras av en Case Ih 685xl. Är rätt säker på att traktorn reser sig bra nog med sina 3,5t med lastare om trepunkten ska lyfta sladden med tanke på tyngdpunkten. Så det blir nog att bygga någon form av styv dragstång till hitchen. Med flytande menar du att den ska gå "löst" utifrån resten av sladden mot marken? Och då separat lyft på den?

Tortart, den såg bra ut. Simpel men fungerande, tack för bilderna. Något sådant jag tänker mig för höjd/bomberingsjustering, alternativt el-hydraulik ist för vev eller två hjul till längst bak med hydraulisk lyft för transport. Funkar ej med hydraulisk höjd/bomberingsjustering då jag bara har ett uttag på traktorn.


Nog ska väll du orka lyfta den i trepunkten, har en liknande sladd som hänger i trepunkten på en boxer o den orkar utan lastare o vikter i nosen. sladdar vägen här hemma 1 km blir bra med bomberingen också. finns bild på den i någon vägsladdtråd.
Patrik
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se