Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Traktorblandare

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga redskap och fästen här

birka_bonde (trådstartaren)

#1 » 12:13:14, 31-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska gjuta platta i höst men hittar ingen som hyr ut traktorblandare i närheten av stockholm.

Finns det nån här som vet vart jag får tag i en?
birka_bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:20, 08-12-2010
Ort: stockholm
Maskintyp: Traktor



orwak

#2 » 12:39:14, 31-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

köp en? Etebra maskin säljer fliegl mixmeister. Bra kvalite har själv en.
Även kellfri säljer traktorblandare model vertikalblandare.
De finns alltid nåt att laga
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

birka_bonde (trådstartaren)

#3 » 13:27:33, 31-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

orwak skrev:köp en? Etebra maskin säljer fliegl mixmeister. Bra kvalite har själv en.
Även kellfri säljer traktorblandare model vertikalblandare.


Ja det är ju också en idé men känns ganska onödigt när jag antagligen bara kommer använda den en gång.

Och bara man använt den en gång så sjunker ju priset rätt mycke så jag vet inte riktigt vad man får för en blandare om man säljer den direkt efter heller.
birka_bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:20, 08-12-2010
Ort: stockholm
Maskintyp: Traktor

Robban_C

#4 » 13:33:06, 31-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det blir billigare och framförallt smidigare att ta ut en betongbil. Då får du färdig betong i känd kvalitet och gjutningen går snabbt och smidigt.


Edit:
Hur stort ska du gjuta?
Senast redigerad av Robban_C 13:33:37, 31-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

birka_bonde (trådstartaren)

#5 » 13:37:53, 31-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Tror det blir billigare och framförallt smidigare att ta ut en betongbil. Då får du färdig betong i känd kvalitet och gjutningen går snabbt och smidigt.


Edit:
Hur stort ska du gjuta?


Blir absolut inte billigare och tyvär inte så mycke enklare heller då jag bor på en ö, så hyra in färja till alla tunga transporter blir väldigt dyrt.

Cementsäckar kan vi köra hem själva på vår egna lilla färja och grus får vi levererat med gruspråm billigare än med lastbil på fastlandet.

Plattan som skall gjutas är 25x10 meter.
birka_bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:20, 08-12-2010
Ort: stockholm
Maskintyp: Traktor

Robban_C

#6 » 13:45:42, 31-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ujuj. Det där var ju inget bra läge förstås.
Jag tror definitivt att det blir enklare med betongbilar men jag förstår din tanke om kostnaderna.
Men tiden då? Helst vill man ju få i all betongen inom så kort tidsrymd som möjligt så att betongen brinner samtidigt.
250 m2 blir 30-35 m3 betong om vi räknar med en dm tjocklek och lite kantbalkar. Låt oss säga att varje sats tar 30 minuter att ösa i och blanda (tio minuter bara i blandning) och att lägga ut. Du får alltså två satser på en timme. Hur mycket får du ut på en sats? En kubikmeter?
Då tar det ju över ett halvt dygn. När det första är klart för slipning så har du inte ens hunnit börja blanda betongen till det sista.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C

#7 » 13:47:15, 31-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur får du i betongen i formen? Längst ut går ju bra men i mitten då?
En betongbil med ränna når ju c:a nio meter.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

orwak

#8 » 07:57:14, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi gjutit med våran mixmeister garant 602 så får man sektionera upp gjutningen, visserligen en kompromiss men det får man ta. Lägger ut armering utan att lyfta den och kör på den och lyfter sedan upp den eftersom, Blandarn hänger ut ganska långt från traktorn så det har inte vart några problem.

Uppskattningsvis så klarar man om man matar blandarn med lastare ca 600liter var 15nd minut, beror ju lite på hur långt ifrån man kan stå och blanda till plattan. Vi brukar har lämnat ena gaveln på plattan öppen och blandat i änden på gjutformen.

Man bör vara tillräckligt med folk, det blir jobbigt på 2 man så 3-4man vore bra, då kan någon ägna sig enbart åt sloda/vibra och höja armering.

Vi gjöt i höstas ca 60m^2 per dag på 2 man. totalt 240m^2 till maskinhall.

Angående kvaliten på betongen är vattenmängden A och O. Så ett bra system för att alltid få i hyffsat lika mycket är viktigt. Självklart är betongbilsleverans av mycket jämnare kvalite men bra mycket dyrare. Måste man inte ha plattan färdig bums så tycker jag egen gjutning är ett bra alternativ.

en liten film: http://www.youtube.com/watch?v=QN9_0iVr ... ture=g-upl
Observera att här tog jag gjutgrus från en hög med lite grästorvor i, var en riktig fulgjutning, skall självklart inte se ut sådär... :cool:

Länk till Etebra
http://www.etebra.nu/fliegl.html
De finns alltid nåt att laga
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#9 » 08:10:28, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska kunna köra in på plattan så lär väl det förutsätta att det är en oisolerad platta. Men det kanske det ska vara i det här fallet också?

När vi blandar i vanlig blandare så brukar vi slå upp vatten i hink. I det här fallet kanske man kan förbereda med vatten i fat eller avskurna dunkar? Helt klart både rationellare och noggrannare (jämnare) om man har vattenmängden klar i nån form av behållare.

Att göra en sats på 15 minuter kanske fungerar men tillverkarna av betongen brukar rekommendera 10 minuter bara i blandningstid. Om man ska hålla det så har i alla fall jag svårt att se att man klarar en sats på 15 minuter.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

orwak

#10 » 08:35:05, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja förstås oisolerad, glömde nämna det, gjorde ett antagande att det rörde typ maskinhals gjutning finns förstås andra gjutningar hehe :grin:,

nja 15 min tror jag e ganska rimligt, har du grushögarna några meter från blandarn så slänger du i 3 skoper ganska fort, vattnet brukar vi börja släppa i direkt efter första skopan, men säg 20 min då :eat:
De finns alltid nåt att laga
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

fredrik77h

#11 » 10:45:07, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att blanda med traktorblandare funkar väldigt bra men det är lite mer omständigt än att ringa efter betongbilen.

Jag skulle rekommendera att man har grävmaskin i lagom storlek på plats att lyfta upp material i blandaren med. Man mäter upp volymen i slätstruken skopa så ser man ganska bra hur mycket man ska fylla för att få rätt volym på grus och sten.

Cementen köper man med fördel på storsäck (t.ex här www.trassbergscement.se ) så är det bara att kroka i grävmaskinen och lyfta upp säcken.

Vatten kan man ha i mjölkkannor eller liknande ståendes på ett gäng lastpallar eller annan avsats bredvid blandaren. Och ha gärna några pallar under blandaren också under blandningstiden så slipper du fresta traktorn som i filmklippet.

Vill du bli riktigt seriös kan du köpa flyt-tillsats på någon betongstation att blanda i då får du riktigt bra kvalitet på betongen du blandar.

Till sist, gör inte som jag... blanda torrt med traktorn på tomgång. När traktorn dör med ca 8-900 liter torrt bruk i blandaren går det inte att starta igen. Du får skotta ur för hand. :snow:
fredrik77h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:41, 02-01-2012
Ort: Västra Götaland
Maskin: Volvo EC140B
Valmet 505

orwak

#12 » 11:51:41, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja det med pallar är en bra tanke, skulle dock vilja bygga om våran lite med typ stödben man snabbt kan ställa ner eller liknande, då man ofta vill backa direkt in i gjutformen, vad har du för blandare?
De finns alltid nåt att laga
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

fredrik77h

#13 » 12:05:23, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lånat blandare av en kompis. Vet inte vad det är för märke men den rymmer 1 kubik. Annars ser den ut som din. Jag hade en skopa full med jord i lastaren men Valmeten var ändå lätt i framändan med nästan 1 kubik betong såpass långt ut där bak.

Jag har sett att det finns hjulsats att bulta på blandaren. Då blir det som en liten kärra. Skulle nog inte vara dumt om man ska blanda mycket.
fredrik77h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:41, 02-01-2012
Ort: Västra Götaland
Maskin: Volvo EC140B
Valmet 505


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se