Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Sjögestads Borren

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga redskap och fästen här

Fredde-bm650 (trådstartaren)

#1 » 15:24:27, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan.
Det är så att jag har renoverat en gammal jordborr för 3punkt hederlig sjögestadsborr. Men är de nån som vet hur mkt olja de ska va i den?
Prova o ringa sjögestad smides o mekaniska men dom hade inga uppgifter kvar. enda jag vet är ju att de e en ombyggd bakaxel från en Volvo Amazon.
Vilket dom bekräftade. Och axeln dom tagit o gjort om är en ENV från amazon 60a.
Så om nån vet hur mkt olja man ska ha i skulle jag va tacksam. då oljemängd inte stämmer om jag kollar servicebok för Amazon.
Mvh Fredrik
Bild
Fredde-bm650
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:58, 30-11-2020
Ort: Sala, Västmanlands län, Sverige
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm650 turbo



torbjorn_forsman

#2 » 16:33:53, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att axeln kommer att vara vänd med det kvarvarande bakaxelröret nedåt? Fyll på så mycket olja att det just så pass når upp till kugghjulen i slutväxeln och kan stänkas runt till övriga lager mm av kuggarna, så blir det säkert bra.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#3 » 17:17:04, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här kanske är fel axel. Men den påminner lite i varje fall.
Bild
Vad händer om man överfyller olja?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

lesse

#4 » 18:21:14, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

köpte en i våras hälde i så jag såg nivån från pluggen . borrat ca 50 hål ,mycke bättre än spett

1 person gillar det här inlägget.
lesse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:20, 01-02-2010
Ort: söderköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Fredde-bm650 (trådstartaren)

#5 » 18:39:46, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar vad ska man använda sig av för olja samma som e te bakaxeln orginal? Mvh Fredrik :)
Fredde-bm650
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:58, 30-11-2020
Ort: Sala, Västmanlands län, Sverige
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm650 turbo

Göran Ekman

#6 » 19:52:07, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det något skäl till att inte använda den oljan som används original i bakaxeln? Hypoid sae 90.
Fredde i ditt fall skulle jag uppsöka NB oljor. Där finns det folk som är roade av oljor.
Vet inte om jag tänker fel nu, visst går väl axeln mycket långsammare på kraftuttaget på en traktor. Mot vad det blir med en bilmotor som kanske har 3000v i minuten (har ingen varvräknare på Amazonen).
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Fredde-bm650 (trådstartaren)

#7 » 21:23:07, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran jo precis den går ju långsammare på traktorn än va den gör i amazonen. jo vi har ju nb oljor här i sala där ja bor :)



Göran Ekman skrev:Finns det något skäl till att inte använda den oljan som används original i bakaxeln? Hypoid sae 90.
Fredde i ditt fall skulle jag uppsöka NB oljor. Där finns det folk som är roade av oljor.
Vet inte om jag tänker fel nu, visst går väl axeln mycket långsammare på kraftuttaget på en traktor. Mot vad det blir med en bilmotor som kanske har 3000v i minuten (har ingen varvräknare på Amazonen).
Göran i Björnarbo
Fredde-bm650
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:58, 30-11-2020
Ort: Sala, Västmanlands län, Sverige
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm650 turbo

torbjorn_forsman

#8 » 08:39:46, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Finns det något skäl till att inte använda den oljan som används original i bakaxeln? Hypoid sae 90.
Fredde i ditt fall skulle jag uppsöka NB oljor. Där finns det folk som är roade av oljor.
Vet inte om jag tänker fel nu, visst går väl axeln mycket långsammare på kraftuttaget på en traktor. Mot vad det blir med en bilmotor som kanske har 3000v i minuten (har ingen varvräknare på Amazonen).
Göran i Björnarbo


Kraftuttagets 540 r/min borde motsvara kardanaxelns varvtal när en Amazon körs med ca 20-25 km/h.
Jag ser inte heller någon anledning att använda något annat än första bästa GL5 hypoidolja. Eftersom jordborren knappast kommer att användas när det är 30 grader kallt, så finns det ingen anledning att kosta på någon syntetolja som är mer tunnflytande i kyla än SAE 90 eller 80W-90.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#9 » 08:58:12, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur känslig en bilbakaxel är på olje mängden. Det är inga jätte mängder det handlar om . Man vill väl sträva efter att det finns en olje film mellan kronhjulet och pinongen ( det lilla spiralskurna kugghjulet som sitter på inkommande axeln)
Det lär gå åt mera olja än när den sitter på en bil. Röret som går nedåt ska ju oljefyllda.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Fredde-bm650 (trådstartaren)

#10 » 11:43:13, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nä precis tänkte köra samma som man har när den sitter i bilen. Precis kommer gå åt lite mer olja då röret blir vänt ner åt. Har för mig de går åt 1.75 sist jag renovera en amazon axel vissligen va de en spicer som du skicka bild på Göran :)


torbjorn_forsman skrev:
Göran Ekman skrev:Finns det något skäl till att inte använda den oljan som används original i bakaxeln? Hypoid sae 90.
Fredde i ditt fall skulle jag uppsöka NB oljor. Där finns det folk som är roade av oljor.
Vet inte om jag tänker fel nu, visst går väl axeln mycket långsammare på kraftuttaget på en traktor. Mot vad det blir med en bilmotor som kanske har 3000v i minuten (har ingen varvräknare på Amazonen).
Göran i Björnarbo


Kraftuttagets 540 r/min borde motsvara kardanaxelns varvtal när en Amazon körs med ca 20-25 km/h.
Jag ser inte heller någon anledning att använda något annat än första bästa GL5 hypoidolja. Eftersom jordborren knappast kommer att användas när det är 30 grader kallt, så finns det ingen anledning att kosta på någon syntetolja som är mer tunnflytande i kyla än SAE 90 eller 80W-90.
Göran Ekman skrev:Vet inte hur känslig en bilbakaxel är på olje mängden. Det är inga jätte mängder det handlar om . Man vill väl sträva efter att det finns en olje film mellan kronhjulet och pinongen ( det lilla spiralskurna kugghjulet som sitter på inkommande axeln)
Det lär gå åt mera olja än när den sitter på en bil. Röret som går nedåt ska ju oljefyllda.
Göran i Björnarbo
Fredde-bm650
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:58, 30-11-2020
Ort: Sala, Västmanlands län, Sverige
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm650 turbo


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se