Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Kellfris parkklippare

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera övriga redskap och fästen här

kimmen

#16 » 20:16:03, 25-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack att jag fick reda på problemet, har tänkt köpa en liknande kina maskin, fast ng smalare
Alla mina kina maskiner har jag fått bygga/konstruera om, så du får nog börja med det också

Försök att kolla hur proffsmaskiner ser ut, och vilket håll dom roterar, knivarna brukar se lika dana ut
Sitter knivarna symetriskt eller är mittenkniven förskjuten åt ett håll
Ja, så här är kinaprylar, dom är inte genomtänkta, men billiga :grin:

Undrar om man skulle göra en ram runt varje kniv, då blev det tre st gräsklippare som överlappar :klia:

Ja, du ville ha ideer..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



AirQ (trådstartaren)

#17 » 20:54:18, 25-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Tack att jag fick reda på problemet, har tänkt köpa en liknande kina maskin, fast ng smalare
Alla mina kina maskiner har jag fått bygga/konstruera om, så du får nog börja med det också

Försök att kolla hur proffsmaskiner ser ut, och vilket håll dom roterar, knivarna brukar se lika dana ut
Sitter knivarna symetriskt eller är mittenkniven förskjuten åt ett håll
Ja, så här är kinaprylar, dom är inte genomtänkta, men billiga :grin:

Undrar om man skulle göra en ram runt varje kniv, då blev det tre st gräsklippare som överlappar :klia:

Ja, du ville ha ideer..


hehe ja jo jag ville ju ha det :D
Är nog inne lite på som fler nämnt i tråden att försöka göra något med ramarna, antingen skall de fler eller så ska nog någon bort.
Inte tittat supernoga på hur knivarna går men den främre drivs på kraftuttaget och de andra 2 på en längre rem från den främre så logiskt så bör samtliga gå likadant, men just nu är jag nog inne på en kort avskiljare från främre då det är nog den som kastar in sitt skit till den vänstra (högra på bilden) då borde den skicka det mer rakt bakåt och låta vänsterkniven få göra sitt.

Sökte runt en del innan jag köpte denna också utan hitta någon som gnällt av sig eller det mindre troliga... höjt den till skyarna, så därav blev det denna tråd, så kanske någon annan får nytta av ens snål/dumhet :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
AirQ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:34, 27-05-2015
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L70 1993
Take Job TB153FR

jonas_81

#18 » 06:53:40, 26-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

AirQ skrev:Knivarna är placera enligt bilden och har väll på nåder ett litet överlapp, men det är lika på båda sidorna, så hade det varit problem med överlappet så borde de väll ha varit lika på båda sidorna kan man tycka.

Fått för mig att det hela har med att gräset slungas mot ena sidan pga knivarnas rotation och då klarar inte den av det, för om jag klipper "lågt" gräs, typ 5-10cm upplever jag inte problemet lika mkt.

Var mest intressant om de är något allmänt skit på dessa maskiner eller om jag fått 2 praktexemplar irad och ev borde försöka tjaffsa mer med dem eller leva med att man får va man betalar för :)
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220724/d74c378a08634019d5de3a55de6888d0.jpg


Skickat från min SM-G991B via Tapatalk



Är det mellan mittenkniven och den till vänster på bild som det lämnar oklipt?
jonas_81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:32, 07-01-2019
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5511 -70


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se