Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Bygge/konstruktion av snöblad

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera övriga redskap och fästen här

johan.eriksson (trådstartaren)

#1 » 19:57:18, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delade tråden härifrån:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 931#541931
/ja-bond77


Började svetsa lite idag.

Bild

Börjar med att slipa bort några misslyckade MAG svetsar från föregående svetsare.
Bild

Första rotsträngen med 2,0mm 48.00
Bild

Bild

Provade även att köra stigande
Bild

Första roten nerslipad
Bild

Bild

Andra varvet bytte jag till Filac35 2,5mm, vilken pinne :grin:
Bild

Bild

Bild

Tredje och fjärde sträng lagda
Bild

Och avslutade med ett pendlande varv.
Bild

Riktigt kul att köra pinne igen, är några år sedan sist, och av någon anledning så gick det lättare nu när man läst lite mer om hur man ska göra. Tack Jos4561 och Jörgen O :buga:

Det som återstår nu är att svetsa färdigt det befintliga järnet för att sedan skarva på det nya under det. Blir nog någon gång nästa vecka, lite annat att göra nu i helgen.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320



Turbodiesel

#2 » 20:09:20, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passa dig (i all välmening) för batterier nära svetsplatsen, hittar ännu bitar efter ett 220Ah som gick i luften för ett par år sedan.

Det var inte laddat på mycket lång tid heller :???:


Filarc 35 går så fint så :grin:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

jos4561

#3 » 20:09:32, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

filarcen är inte dum, särkilt när man byter rakt av från ok 48 så märker man skilnaden, framförallt i ljusbågen.
på den fogen har du kunnat gå på direkt med 2,5 och sen en 3,2 i ett varv och ändå varit jäkligt noga, eller en sträng med 3,2a om järnet är 8mm tjockt men då får man hålla emot bra så smältan inte hänger sig eller bara hamnar på stålkanten.

blir nästa fog stumfog eller gör du samma lika på den delen?
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

johan.eriksson (trådstartaren)

#4 » 20:17:54, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästa fog blir en stumfog, ska bränna dit en hållare för plogstål med kilbultar.
Materialet i plogkroppen är nog bara 3-4mm medan stålet är 12mm.
Stålhållaren som ska dit med stumfog är också 12mm.
Ska testa att lägga roten med 2,5 och köra med 3,2mm sedan. :grin:
När jag ska köra stumfogen, är det att föredra en X-fog eller räcker det med en V-fog?
Antar att risken för att det ska slå sig är större om jag bara kör från en sida.
Räcker det med att köra delsvetsat på den övre delen jag jobbar på nu? Svetsar både fram och baksida.
Stumfogen antar jag att man måste köra en hel på.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

jos4561

#5 » 20:26:26, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

var just därför jag frågade :smile: stumfogen körs hel, och lättast att få rakt och homogent är x fog, svetsa roten på ena sidan och slipa ur baksidan och rota den sen växelvis fram å bak till färdig.
tror nog att det du har nu håller, beror lite på hur profilen på baksidan ser ut och hur den ansluter + hur långt ut från den nya stålkanten kommer, tveksam?, helsvetsa.
skulle d bli krokigt så har du ju en rejäl press att rikta med :thumme:
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

johan.eriksson (trådstartaren)

#6 » 20:36:22, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så lämna ca 3-4mm i mitten på X-fogen när jag slipar och sedan ca 2mm spalt om jag förstått rätt då?
Infogar en dålig paintbild på hur jag menar.
Bild
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

jörgen.ottosson

#7 » 20:58:41, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

det var en dålig billd (liten)... :grin:

Jag skulle nog lämna lite mindre i mitten (kanske 2-3mm) men det är väl marginellt och en smaksak. ( beror på vad du ska svetsa med.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

johan.eriksson (trådstartaren)

#8 » 21:07:53, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag såg det när den blev uppladdad, att den var i minsta laget. :mrgreen:

Svetsmetod blir även fortsättningsvis pinne, hade nästan glömt hur roligt det var.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

johan.eriksson (trådstartaren)

#9 » 21:19:06, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna kanske blev tydligare.

Bild


EDIT: Nähä, något lite större men knappt läsbart
Senast redigerad av johan.eriksson 21:20:18, 18-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Eriksson Niklas

#10 » 21:21:35, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filarc 35 och ok 48 är dom jämförbara med varandra?
Eriksson Niklas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:13:41, 14-11-2009
Ort: Östmark
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EW150C,Volvo EC 230B,Volvo EW 160B,Hitachi ZX160W,DR860S

jos4561

#11 » 06:14:47, 19-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eriksson Niklas skrev:Filarc 35 och ok 48 är dom jämförbara med varandra?

näää filarcen är i en ennan divition :smile: det skiljer lite gran i legeringen men för normal svetsning så är dom utbytbara med varandra.

ang x fog:
du behöver inte ha spallt, lämna en kant på 1mm,lite "söder" om centrum på plåten,(12mm järn fogdjup ca 8-9mm på den sida du börjar helsvetsa) montera kloss an och svetsa ena sidans rot sen slipar du upp baksidan tills du har rent material och svetsa, slipa noga så kan jag garantera att du har en homogen fog när du är klar och betydligt enklare än att köra med spalt och det krymper mindre, men det kan dra mera då det får mothåll så strävhäftor som man slipar bort på baksidan är rekomenderat.
ska du köra spallt så ha stadkant på 1-2mm, spallt på 3mm, som kommer att krympa till 0, så du åker på att slipa upp iaf med ojämn fog som följd, på den längden sen ska du lik förb-nat slipa upp baksidan innan du kör den.
bakside slipningen blir mindre men totala slipningen blir mycket mera om du kör spalt och formförändringen på bladet blir större å, en sån fog drar ihop till 0 snabbare än du tror, efter ca 20mm har du tappat +1mm av fogens bredd, OM det är punktat rejält och tätt.
med den spallten jag föreslog så 2mm pinne, monterat kloss an så kan du gå på med 2,5 direkt. 2 varv 2,5 sen ett 3,2, klart och betalt :thumme:
Senast redigerad av jos4561 06:17:55, 19-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

fretchi

#12 » 07:54:00, 19-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bara jag, eller lade du inte en onödigt fet svets där på bladet? Jag menar, om själva bladet bara är 3-4 mm kommer det ju ge sig först ändå.

Rolig läsning dock, det måste jag medge! Skulle nog själv aldrig orka vara så seriös och dra rotsträng osv. på ett snöblad :thumme:

Och visst är det roligt att "leka med pinnen". Speciellt om det är ett tag sedan sist :mrgreen:
Senast redigerad av fretchi 07:55:19, 19-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

johan.eriksson (trådstartaren)

#13 » 12:58:09, 19-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla råd och tips :buga:

Fretchi: Ja, det kanske är överdrivet mycket med det svetsarbetet jag la på de första strängarna, men jag vill gärna passa på att öva upp min pinnsvetsning då jag inte har kört så mycket de senaste åren, samt att jag tycker jag har lärt mig mer av det jag har läst av Jos råd än vad jag lärde mig när jag gick fordon på gymnasiet, så jag passar gärna på att öva lite extra.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

johan.eriksson (trådstartaren)

#14 » 21:57:49, 23-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär, nu är allt skarvat och färdigt. Glömde ta lite bilder på hur det blev, men ska försöka göra det innan jag slipar skarven.
Klarade det utan att det slog sig något nämnvärt, är glad och stolt för det, var ju trots allt första gången jag gjorde något liknande med stumsvets.
Riktigt kul att köra lite pinne igen, ännu roligare när man får till en riktig söm som slaggen reser sig själv på. Vad gör jag för galet de gånger det inte gör det?

Ett stort tack till Jos som har kommit med en massa goda råd hur man ska gå till väga. :buga: :bira: :buga:
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

jos4561

#15 » 23:36:28, 23-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

glad att man kan hjälpa till :grin:
du gör troligen mera fel när slaggen reser om det inte var i toppsträng....
du måste vara väldigt stadig på hand, helst ska hela svetsgodset ligga ovanför materialet så slaggen inte kan spänna fast i fogkanten (där av komentaren om toppsträng ovan) och exakt lika i slagen vid pendlin å lång ljusbåge så smältan blir lite "flötig", har du kört mag på spraybåge vet du vad jag menar när man tar det till extrema, lite av smörklick i stekpanna (inte möjligt med pinne.)
alternativet är att köra med j-ligt mycke för mycke värme, då liknar ljusbågen spraybåge på mag i uppförande. ger onödiga spänningar, kan ge strukturförändringar i materialet, lokala härdpunkter osv, dålig inbränna i materialet= risk för bindfel, med kortad ljusbåge så ger det bränndiken och annat skit... å varmt åt tassarna.
du ska egentligen ha som en gammal svetsare sa åt min far för över 40 år sedan, "-så mycke värme att materialen blandar sig, allt över det är av ondo."
så kör som du gör och slagga lite hårt så tror jag att svetsen blir bra, v fog så 2 snabba, lite vårdslösa drag i kanterna av fogen med kapskiva och det är helt slaggrent om du svetsat bra, du klipper av spännpunkterna och slaggen faller av.
på en kälfog så kan slaggen däremot komma krypande och kolla vem som håller i handtaget :smile: =du är utan bränndiken som kan hålla fast slaggen :thumme: å du har vart stadig på hand :thummar:
sen är vissa pinnar mera benägna att släppa slaggen än andra, somliga är hårdslaggade oavsett,
utp är en fin (dyr) tråd men har ett hårt glasigt slagg och kan vara hård att återtända om man får en slaggpärla i änden av pinnen, lyft lite i avslutet så det får blåsa ur lite och du har kopformen i änden på pinnen,man kan knacka den mot golvet för att ta bort kanten som blir men jag brukar nypa av den med tumme och pekfinger, man ska ju slagga innan omstart så pinnen hinner kallna eller så är man snabb :uupps: :grin: så går det ändå bara pinnen inte är röd av värme.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se