Jag har haft ett liknande problem, gällande att snön klibbar fast i frontskopan, speciellt vid klabbföre. T ex så skottar jag rent min infart mer med frontskopan än schaktbladet bak. Problemet uppstod då man föser en stor snöhög framför sig, mot "kanten". Lyfter så skopan och tippar, men inget faller ur den ...
Det har då blivit många nerhopp och
spring fram till skopan för att rensa ur den med skyffel. Mycket irriterande!
Men så i höstas fick jag ett ryck att rostskydda skopan, för den ligger alltid ute och har rostat en del. Min vanliga blandning med Linolja och mineralolja 50/50 penslades på utsidan av skopan, men så tänkte jag "insidan", varör inte? Penslade insidan med blandningen också, och har inte haft några problem sen att snön inte faller ur skopan vid tippning. Körde senast igår, det var 20 cm snö på 150 m väg + parkeringar som skulle bort...
Denna blandning funkar utmärkt som "släppmedel" eller "skopvalla"!
Kanske till snöslunga också? Kanske funkar bättre om ytan är något rostig...
Edit: Såg just tipset att hålla slungan välmålad. Säkert bra, men insidan på en frontskopa som man även skyfflar grus och annat med är det svårare att hålla blank och fin...