Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Snöslunga valla?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga redskap och fästen här

kuggkrans (trådstartaren)

#1 » 14:25:30, 25-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

köpte mig en beg. snöslunga ivåras och har väl gått och små längtat tills snön skulle komma. När första snön kom var det -15 och premiärturen avlöpt fin fint snön sprutade i en skön stråle av vägen. Nu har det fått för sig att snöa igen dock så är det bara -2 och snön fasnar och täpper till inloppet på slungan, dock bara på ena sidan men efter ett tag så ör hela slungan igenproppad. kan man valla eller ska man valla plåtarna på slungan så snön inte fastnar så lätt? Eller finns det några andra trix? Det är en V slunga.
kuggkrans
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:26, 19-11-2009
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: B-275
Case 5150



Ivar Risslén

#2 » 14:40:26, 25-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en traktordragen V-slunga med 2 öppningar?
Det finns lite olika modeller av de och de funkar olika bra.

Problemen brukar börja när det blir klabbsnö. Jag brukar försöka hålla så högt varv som möjligt så snön kastas ut med bra fart.
Det brukar gå bäst att ha bara en lucka öppen och det är många som tar bort skyddsstrutarna. Jag har nöjt mig med att ta bort skyddsgallret, då kan snön falla rakt ner och inte falla tillbaks och täppa till utloppet.

Tillägg: OBS Inga fötter eller händer för att försöka ta bort den fastklabbade snön. Använd något redskap som t.ex. en plankstump. Det är lätt att glömma bort att slungan snurrar när man bara ska ta bort lite snö. Det är många ben och armar som har strukit med när man har tagit bort skydden som jag har nämnt tidigare.
Senast redigerad av Ivar Risslén 14:45:07, 25-12-2012, redigerad totalt 1 gång.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Robert T

#3 » 14:48:41, 25-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst ska slungan hållas välmålad, alltså lär man bättra på när den börjar bli plåtren. Sedan kan man absolut vaxa den med "wax it wet" t.ex. Det är ju enkelt att spraya på och dra en trasa över.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kuggkrans (trådstartaren)

#4 » 14:57:06, 25-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen, ska ta ovh stänga två luckor så bara en är öppen. Sedan får det bli en ommålning till sommaren. Det är en normet traktor dragen v slunga med tre luckor.
kuggkrans
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:26, 19-11-2009
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: B-275
Case 5150

Krister W.

#5 » 15:02:01, 25-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft ett liknande problem, gällande att snön klibbar fast i frontskopan, speciellt vid klabbföre. T ex så skottar jag rent min infart mer med frontskopan än schaktbladet bak. Problemet uppstod då man föser en stor snöhög framför sig, mot "kanten". Lyfter så skopan och tippar, men inget faller ur den ... :mad: :mad:
Det har då blivit många nerhopp och spring fram till skopan för att rensa ur den med skyffel. Mycket irriterande!

Men så i höstas fick jag ett ryck att rostskydda skopan, för den ligger alltid ute och har rostat en del. Min vanliga blandning med Linolja och mineralolja 50/50 penslades på utsidan av skopan, men så tänkte jag "insidan", varör inte? Penslade insidan med blandningen också, och har inte haft några problem sen att snön inte faller ur skopan vid tippning. Körde senast igår, det var 20 cm snö på 150 m väg + parkeringar som skulle bort...
Denna blandning funkar utmärkt som "släppmedel" eller "skopvalla"! :grin: :grin:
Kanske till snöslunga också? Kanske funkar bättre om ytan är något rostig...

Edit: Såg just tipset att hålla slungan välmålad. Säkert bra, men insidan på en frontskopa som man även skyfflar grus och annat med är det svårare att hålla blank och fin... :mrgreen:
Senast redigerad av Krister W. 15:04:23, 25-12-2012, redigerad totalt 1 gång.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

dc_lindberg

#6 » 19:23:48, 26-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet


...någon testat det ännu?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se