Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Laser! *zzZap*

146 inlägg • Sida 3 av 10
Diskutera övriga redskap och fästen här

Robban_C

#31 » 22:28:07, 10-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag greppar ju att det handlar om att hålla igen på fallet vid drän av en åker eftersom det kan röra sig om långa sträckor, man vill ju inte sluta på 8 m djup. :grin:
Men jag greppar inte hur mottagaren ska kunna kompensera för lutningen. Jag ser två problem här:
1. Med mycket lutning på sticka så hamnar man under mottagningsområdet och då kan jag garantera att inga beräkningar i världen hjälper.
2. Även om mottagaren teoretiskt sett med hjälp av trigonometri kan beräkna det egentliga djupet vid si och så många grader så förutsätter det att mottagaren vet hur lång stickan är. Stickan är ju hypotenusan och vertikala höjden är ju den ena kateten.
Vet mottagaren hur lång stickan är? I såna fall så fungerar det nog.

Jag har tyvärr inga foton men jag får mycket bra schaktbotten på 10-15 m hus. Åtminstone tycker jag det. Det kanske är tur att jag inte har några foton som avslöjar. :mrgreen:

En annan lösning är ju att ha mottagaren på skopan men det är ju svårt när man kommer ner på djupet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



dogen (trådstartaren)

#32 » 22:57:53, 10-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte också sådär angående stickans längd. Mottagaren måste ju veta den. Fast sedan spann jag vidare på det resonemanget och kom fram till att det blir tokigt ändå, eftersom man isådana fall måste ha en slags indikator som säger när skopan är i ett visst läge, eller hur? Avständet mellan lägsta punkt på skopan och mottagaren ändras ju med vinkeln på skopan.

Ja, jag är tillbaka på ruta 1. Jag förstår finessen med det (tror jag iaf), men jag förstår inte hur det i praktiken kan fungera.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#33 » 23:05:39, 10-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:... det blir tokigt ändå, eftersom man isådana fall måste ha en slags indikator som säger när skopan är i ett visst läge, eller hur? Avständet mellan lägsta punkt på skopan och mottagaren ändras ju med vinkeln på skopan. ...
MVG i ämnet "Logiskt tänkande kombinerat med geomtri". :grin:
Jovisst är det så. Man kan ju som jag skrev tidigare försöka med ett specifikt "repeterbart" skopläge, ex vis plan skopbotten mot schaktbotten eller skäret rakt under skoplagringen (ögonmått).
Det fungerar faktiskt förvånansvärt bra men det vill ju till att det är nåt som är repeterbart och det kan ju variera med maskin, avstånd (maskinstorlek), schaktdjup, skopval med mer.

Edit:
Hebbe, kan du inte hyra en laser och maskinmottagare bara för att testa? Fast maskinmottagare kanske inte är så lätt att hyra och om dom sen dessutom ska ha lodindikering så kanske det är ännu värre.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Hebbe

#34 » 23:45:43, 10-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni har tänkt helt rätt, maskinmottagaren LR60 måste veta avståndet mellan mottagaren och skopskäret, så intelligent är den och vad jag har förstått ska den då visa rätt med en avvikelse upp till +- 25 grader på stickan, den har ett laseravläsningsområde på 220 mm.
Och visst är det lite knepigt att ha skopan i ett speciellt läge för att få rätt värde men det går nog att lösa. Problemet försvinner om man lyckas fästa mottagaren på skopan men det ger andra nackdelar. Risken att man skadar mottagaren t.ex. :slag:
Laser med fall har jag men gubben som håller i käppen vill jag rationalisera bort. Lägger man en husdränering är det oftast väl tilltagna dimensioner och fall men ute i en åker blir det inte riktigt så. Och jag har sett allt för många helt igensatta dräneringsrör. Ett noggrant utfört fall är mkt viktigt. :buga:
Som tur är finns det firmor som hyr ut båda modellerna http://www.bewag.se/
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Robban_C

#35 » 23:53:34, 10-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Programmerar man in avståndet i mottagaren?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Hebbe

#36 » 00:16:23, 11-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

dogen (trådstartaren)

#37 » 00:26:42, 11-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, MVG! Mitt första någonsin!
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#38 » 00:28:17, 11-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen: :mrgreen:
Hebbe: Det var som f*n rent ut sagt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Hebbe

#39 » 12:13:37, 11-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det kan man väl säga. Det råder nog inget tvivel om att mottagaren saknar några finesser... Själv har jag testat att försöka dra en snygg botten med skopan helt öppen men optimalt är det inte. Det blir en väldigt trubbig vinkel på skäret. Bäst vore nog med en smart indikator som kunde visa att skopan var i ett och samma läge och det är viktigt om man ska kunna behålla den förmodligen väldigt goda precisionen som mottagaren presterar. Ett annat alternativ kan va att göra ett fäste till skopan som gör att den går att gräva med helt stängd men det verkar inte heller så tilltalande. Ändlägena på skopan är enklast att hitta åtminstone. Och ska man ha mottagaren på en käpp fäst på skopan vill man ha en annan prislapp på mottagaren så att man står ut med att krossa den om olyckan skulle va framme!
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Joe

#40 » 12:51:05, 11-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det ingen mottagare man kan montera på / brevid skopans kolvstång?
Eller på de skyddsjärn som finns på vissa maskiner över hydraulcylindern och rör sig med kolvstången.
Då sitter den inte så himla farligt till som på skopan + att den rör sig vertikalt om stickan är vertikal.
Problemet blir att den rör sig åt fel håll, vinklar man ut skopan så åker mottagaren upp.... Samt att det blir vinkelfel..

Kanske en indikeringspinne / visare, typ en som Ja-bond gjorde på harven fungerar lika bra för att hålla koll på skopan?
Eller så två mottagare, en på sticka och en på skopans kolvstång, är båda i mitten så är allt frid och fröjd....... (Förutom i plånboken)


Ähh. Lika bra att köpa ett helt system där en dator vet vinkel på varenda led och GPS för att få jämnt fall på flera kilometer.. :mrgreen:


Hmm Det blev mycket spånande och lite verkstad...
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Hebbe

#41 » 13:10:43, 11-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men det blir nog en bra indikator. Det räcker ju att man dra ut en indikatornål i från kolvstången och fäster en justerbar motindikatornål på stickan och sedan ska de mötas där man har skopan i ett och samma läge när man gör den slutliga schaktbottnen. Det tror jag kan ge en tillräckligt god precision. Du har rätt, det ingen budgetlösning längre...
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

dogen (trådstartaren)

#42 » 20:57:01, 11-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kanske kan svetsa fast ett litet fäste för en sån där liten laserpekare som är riktad i längd med stickan i det läget där man vill kalibrera maskinmottagaren emot. Sedan en svetsar man på ett litet järn som man vitmålar eller något, som sticker ut från stickan och som laserpekaren träffar då skopan är i 'rätt' läge. Borde ju funka? hahaha

En vidareutveckling vore ett roterbart fäste för laserpekaren så man kan välja vilket läge man vill ha på skopan :)

När man vill återgå till kalibrerade skopläget så spakar man bara in så man ser pricken på stick-flärpen. *garvar högt*
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

norton

#43 » 21:43:37, 11-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ju mer jag läser ju mer lutar det åt att ni fiskar efter ett MicroDigger system. Alltså ett system som känner av alla vinklar på grävarmen och alla skopor är inmätta. Sen är det bara nolla av och gräva. Dessa system kan också länkas till gps osv. Men bara kittet på maskinen är hur smidig som helst. Har för mig att priset ligger kring 150.000kr för det. Låter blodigt men det är ju mindre än halva årslönen för en grovis och systemet kan i mångt o mycket ersätta minst en gubbe (vilket iofs är lite trist).

Mer läsning om detta finnes på www.scanlaser.se
Användarvisningsbild
norton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:26, 20-02-2006
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

NiklasHellner

#44 » 19:44:10, 09-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallo
tog och byggde ett nytt fäste till Geo(G)rogen :grin: Den sitter ju så dumt i volvos B modeller,det går ju inte att öppna fram rutan,men nu e det ordnat...
Bild
Användarvisningsbild
NiklasHellner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:29, 19-06-2007
Ort: Hjärtum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo380d Trimble dubbel gps & loadrite våg

dogen (trådstartaren)

#45 » 19:52:49, 09-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta gärna fler bilder (helst då det är lite ljusare :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Aron.B och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se