Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Laser! *zzZap*

146 inlägg • Sida 1 av 10
Diskutera övriga redskap och fästen här

dogen (trådstartaren)

#1 » 11:47:00, 12-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu äntligen skall jag få iväg en beställning på en laser med maskinmottagare. Jag har försökt fortsätta filurandet där jag gav upp sist.

Ni som gräver grunder, dränering mm (Robban vet vi tillhör dessa och kommer således inte undan! :), vad har ni ställt för krav på er laser och mottagare?

http://www.geo-fennel.de/produktdetail. ... 2oids11388

Det där är väl vad jag lyckats komma fram till vara det mest prisvärda för min situation. Jag vill inte ha något skräp som man 'växer ur' direkt, men samtidigt vill jag inte lägga 40k + m för något jag förmodligen aldrig kommer använda dagligen.

Jag skall inte göra inlägget längre än så. Vi får se ifall/vad det uppstår för funderingar vidare...
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Robban_C

#2 » 15:53:24, 12-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:... Ni som gräver grunder, dränering mm (Robban vet vi tillhör dessa och kommer således inte undan! :), vad har ni ställt för krav på er laser och mottagare? ...
Va? Vem? Jag? :mrgreen:

Kraven du bör ställa är dessa:
1. Vilken självinställande snurra som helst duger tror jag. Att jag har just en DeWalt beror på att det var en sån som dök upp lokalt just när behovet fanns. I efterhand har jag insett att det är bra att jag kan använda batterierna från skruvdragaren också men du kan kosta på en extra uppsättning lösa batterier lika gärna.

2. Ska du ha den till VA, dränering av nya grunder med mer så kan det vara läge att hosta upp stålar nog till en snurra som går att ställa i fall. Efter vad jag förstått är 2-fallare inte så mycket dyrare än 1-fallare och med en 2-fallare så kan du ställa snurran i ena hörnet av grunden och gräva all drän med en gång utan att flytta på lasern, allt förutsatt att du får "siktlinje" mellan laser och maskinmottagare.
En snurra med fall bör nog ha fjärr. Det går nog utan fjärr också men det är faktiskt ganska behändigt att ställa fallet med fjärren när man står i andra änden av blivande schaktet. Men det går ju givetvis utan fjärr också.

3. Stativ med vev är ett plus men inget måste. Med veven kan man finjustera lite upp eller ner efter behov, ex vis kan det vara behändigt att få ett jämnt referensmått om man ska jobba på flera nivåer (schaktbotten + makadamlager). Det är lättare att hålla reda på höjden 1,5 m än 1,485 m. Men det går utan vev också.
Jag köpte vevstativ på Jula. 13-1400 tror jag inkl moms. Hygglig kvalitet och stadigt.

4. Maskinmottagare tror jag faktiskt att du vill ha. Jag gjorde mina första grunder med DeWalten men utan maskinmott. Det gick det också och resultatet blev alldeles utmärkt men det är besvärligare än att bara ha en mottagare sitta på skopan eller stickan

5. Handmottagare? Eventuellt kan du klara dig helt utan och bara köra med maskinmottagaren. En del maskinmott kan ju förses med "käppfäste" också. Du får ju avgöra om du vill ha både och, jag tycker nog att maskinmottagaren är den viktigaste för oss.

6. Transportväska. En oviktig sak kan tyckas men glöm inte bort att lasern ska in i bilen tillsammans med borrhammare, tjältand, vinkelslip och tilthuvud. Helst utan att ta stryk. Om man nu ska diskutera väska överhuvudtaget så ska det vara en hård väska, tygväskor duger bara till .... Ja, jag vet inte ens vad dom duger till.
Men det finns jättefina plywood-, alu- eller plastlådor att köpa om du inte får med nån bra väska.

7. Käpp. Ja, det måste du ju ha också. Eller måste du det? Jag har till följd av glömska klarat mig med tumstock nån gång och en bit 25x38-läkt nån gång. Men käppen kostar ju inga stora pengar. 3 m bör dom nog vara tycker jag. 2 m är ibland på gränsen till kort, framförallt i samband med VA. Julas teleskopiska 5-meters av alu är mycket tacksam, men den är inget du behöver i första hand. Den är annars bra att jaga duvor i uthusen med! :thummar: :mrgreen:
Den finns för övrigt på flera ställen men jag tror Jula är billigast.

8. Servicen. Det är ju bra om grejorna går att få servade.


Seså, kom till skott nu! :grin:
Det är precis som med en bilkärra, det går alldeles utmärkt att klara sig utan men när man väl skaffat en så fattar man inte hur man har klarat sig utan. Och i laserns fall så pratar vi ju givetvis om kommersiellt bruk. För den som bara ska göra sin egen grund så räcker det att hyra en laser en förmiddag och sätta upp fluktkäppar. Eller kanske till och med använda ett slangpass.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen (trådstartaren)

#3 » 16:02:38, 12-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha tack för svar!

Den jag länkade till skall, om jag förstått det rätt, gå att ställa ett fall i både x och y-led. Ändå står den listad under 'planlaser' hos återförsäljaren. Vad har jag då missat/missuppfattat? I övrigt verkar specsen duga, men jag vill ju kunna göra fall.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#4 » 16:10:52, 12-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring och fråga. Jag tycker som du att det verkar konstigt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen (trådstartaren)

#5 » 19:03:20, 12-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, will do! Tack igen! Kommer jag ihåg så lyfter jag tråden med en liten recension, utifall det blir någon affär :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Tomasb

#6 » 10:54:10, 13-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Planlaser som kan ställas i x och y led menas att man kan låsa automatniveleringen (om det finns) och ställa lutninget manuellt med tiltbord e.dyl. 8)
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

dogen (trådstartaren)

#7 » 15:37:16, 13-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, jag vet inte ifall jag förstod det där riktigt.

Kan du förklara igen? :) Du menar alltså att man inte kan ställa upp lasern och grovjustera läget, trycka på en knapp så den ställer sig i våg och sedan ändra utifrån det så att man får en lutning i x och y-led?

Tar gärna så mycket info som möjligt innan man ger sig i kast med försäljarna. Ju mer man vet desto bättre frågor kan man ställa ;)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Tomasb

#8 » 21:19:45, 13-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man låser den när man vägt in den eller om den låser i "noll läget" vet jag inte och det kan säkert skilja mellan fabrikat. Har själv aldrig använt mej av någon sån funktion. Men jag antar att man bör ha ett tiltbord för att det ska funka någorlunda smidigt,det är väl heller inte gratis antar jag :???:
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

dogen (trådstartaren)

#9 » 00:26:15, 16-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vart en topcon iaf.

Hittade en annons på blocket (det är från ett företag)
http://www.blocket.se/vi/12958398.htm?ca=4_s och slog till. Verkar vara ett mycket bra pris. Listpris för maskinmottagaren och lasern löst tror jag låg på 15k+m (utan sticka, stativ osv). Den där klarade fall upp till 10% och det klarar nog jag mig med också. Räckvidden var inte längst, fast å andra sidan räcker den utan problem åt mig.

Alla som tänker kommentera detta med 'neeeej, nu har du gjort bort dig och beställt fel grejjor!' behöver inte svara! :D
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#10 » 00:40:22, 17-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mottagaren är samma som jag har. Den kommer du att gilla! :thumme:
Och lasern duger säkert trots att den är enfalls.

Och jag duger trots enfald! :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen (trådstartaren)

#11 » 10:02:51, 17-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tur att någon svarade! Jag trodde alla, efter min uppmaning, bara satt och skakade på huvudet och inte vågade svara :)

Här skall zappas! :bira:
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dogen (trådstartaren)

#12 » 23:15:40, 24-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått hem nästan(!) hela laserpaketet. De verkar skicka det bit för bit eller något. För att vara riktigt stora på marknaden måste jag ändå racka ned lite på manualen som bestod av ett papper (visserligen A3, men ändå :). Å andra sidan är det inte svårare än att allt finns med på detta papper, som för övrigt hade tryck på båda sidor :)

Det reagerar rätt snabbt och maskinmottagaren är mycket lättläst.

Längtar tills jag får börja använda den. :) (till något vettigt då :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Bosse_A

#13 » 11:53:14, 25-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:Längtar tills jag får börja använda den. :) (till något vettigt då :)
Vad har det hela kostat?
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

dogen (trådstartaren)

#14 » 12:29:22, 25-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vart väl 12.995 + m (länk till annonsen finns där uppe)

Klart värt det, som jag ser det. Manicken är ju helt fantastisk. Vill man ha fall, så ställer man bara riktpinnen med mottagaren i slutet av fallet och siktar in med siktet på lasern. Sedan justerar man lutningen med +/-knappar tills det lyser grönt borta på mottagaren.

Jag såg att listpriset på enbart mottagaren låg på drygt 6000+m. I detta paket var det fall-lasern, maskinmottagare med fäste för både sticka och magnet för maskin, pinne, stativ och väska. Det blir som sagt spännande att se hur bra det fungerar när man väl sitter i maskinen och skall arbeta efter den. Det känns som att det kommer fungera mycket bra. Åtminstone om man drar material med sig och jobbar med stickan mer eller mindre i lod.

Det kanske blir en videofilm här framöver. :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Smass

#15 » 22:50:17, 31-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förklara för en som inte förstår??
Sätter man fast mottagaren på grävarmen? och i så fall hur ser man att man ligger rätt. Piper och blinkar, eller??

Själv använder jag vattpass i snöre när jag täckdikar, men det blir ett
jäkla hoppande i och ur, iofs bra mot den begynnande bilringen som fastnat på ungefär halva min längd...

Robban_C; Du verkar använda laser och du brukar förklara grundligt :D
Användarvisningsbild
Smass
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:15:29, 12-04-2007
Ort: Avesta


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se