Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

däckstryck

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

valberga (trådstartaren)

#1 » 19:29:36, 10-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade inget lämpligt forum att ställa min fråga.
Man har ju ett flertal olika däck på traktorer o kärror. Finns det någon vettig tabell över däckstryck på olika däck.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2



dimorep

#2 » 19:42:33, 10-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På många däck står det typ "Max belastning xxx kg vid x.x Bars lufttryck" och det brukar vara bra att utgå ifrån. Så länge det inte gäller drivande hjul där dragkraft / bärighet också spelar in och kan göra ett lägre ringtryck mera lämpligt.

Gäller det nyare däck så brukar det gå att finna rek.tabeller över ringtryck kontra belastning hos respektive däckstillverkare.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Michael Meier

#3 » 21:22:04, 10-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:.... Finns det någon vettig tabell över däckstryck på olika däck....



Nei, för att visualisera problematiken så är det tillräckligt omfattande att ange maximalt tryck på nya däck på godkända fälgar (godkänd utformning och diameter) samtidigt som det är ett förhållandevis ointressant värde (i en tabell) eftersom man strävar efter ett så lågt tryck som möjligt eller rättare sagt lästa möjliga tryck i förhållande till belastning och hastighet.

Nokian CT dimension 650/55R26.5 till exempel, från 10km/h 3340kg/däck vid 0,8bars tryck till 10km/h 13150kg/däck vid 6 bars tryck.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Åsa-Nisse

#4 » 09:08:21, 11-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja! Inte lägsta möjliga tryck för då kan däcket börja uppföra sig lite konstigt i slitbanan och tappa dragkraft. Man ska no kolla tillverkarens rekommendationer vid resp belastning och rätta sig därefter.
Jag har ett exempel på en Toro gräsklippare som man försökt få bättre dragkraft genom att sänka lufttrycket under rekommenderat, men det blev mera slirning och bärgning som resultat. Med rätt lufttryck enligt instruktionsboken klättrar den fint även i slänter.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Michael Meier

#5 » 13:12:51, 11-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har så rätt, och det är svårt att beskriva så att flera förstå vad ja skrev...

Uppför sei ett däck konstigt på grund av för lågt tryck, då är ju trycket för lågt och det var inte så jag menade, därför skrev jag så lågt som möjligt å menade då att däcket ska klara sin livslängd med den hastigheten och bära den lasten med det trycket samtidigt som det i inlägget som exempel är tillverkarens uppgifter.

Själva poängen med hela mitt förra inlägg var att visa på att en enkel tabell med ett tryck per däck inte kan skapas utan ett däck har många olika tryck beroende på hastighet och last :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Göran Ekman

#6 » 13:35:12, 11-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köper man nya däck finns det ofta tabeller där man kan läsa vilka belastningar som är max vid olika hastigheter och luft tryck. Det kluriga blir när man ska fylla luft i däcken på farfars gummihjuls vagnen från -30 talet eller de gamla lastbils bakändorna från -50 och -60 talet , eller något gammalt redskap.Då skulle jag vilja ha någon form av tabell där man kunde kolla dimension ,lagerklass ,belastning och läsa ut lämpliga luft tryck . Sedan finns det en parameter till ,skicket på däcket (torr sprickor bl.a. ) . Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#7 » 15:21:40, 11-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

? Varför undrar du?
Vad är problemen du trilskas med?

Däcktryck måste alltid anpassas till maskin och underlag. Tillverkarens uppgifter är bara att betrakta som föreslaget utgångsläge som kan tänkas vara tillämpligt för de flesta men får inte betraktas som absolut.

Ex.,
Se min avatar.
Fram 1.9
Bak 1.8
=> spårkänsligt så man bli vansinnig!
=> hög bränsleförbrukning
=> fel profil på däcken
... åtgärd = ändra trycket!
Fram 2-2.2
Bak 2.3-2.5
=> problemen ovan försvinner helt.
MEN!!!
Vi körning på riktig grusväg, då måste man återgå till original rekommendationerna; 1.9 + 1.8 !
Vid tung last/passagerare så må man öka med 0.1-0.2 ev ., 0.3 på bakdäcket vid extra tung last.

Man kan alltså inte svara på din fråga med mindre än att du beskriver vad som besvärar dig och förutsättningarna som gäller vid brukande.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

östemann

#8 » 16:13:49, 11-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tabeller finns men när det gäller traktorer och kärror beror det ju såklart på hur de används.
Vissa dagar går de obelastade o vissa dagar får både traktor och kärrdäck bekänna färg i form av hög belastning.
Man får helt enkelt anpassa trycket i däcken till de förhållanden som råder i situationen.

Får väl erkänna att jag vet med mig att jag kör med onödigt högt lufttryck i däcken här på mina gamla maskiner men det räcker ju till då. :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Göran Ekman

#9 » 07:42:16, 12-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

östemann skrev:Tabeller finns men när det gäller traktorer och kärror beror det ju såklart på hur de används.
Vissa dagar går de obelastade o vissa dagar får både traktor och kärrdäck bekänna färg i form av hög belastning.
Man får helt enkelt anpassa trycket i däcken till de förhållanden som råder i situationen.

Får väl erkänna att jag vet med mig att jag kör med onödigt högt lufttryck i däcken här på mina gamla maskiner men det räcker ju till då. :mrgreen:


Var hittar man tabeller för luft tryck när det gäller äldre däck ? Eller tittar man bara hur stor bulan är ned till på däcket. Men då måste man ha klart för sig vad som är max luft tryck för däcket så att däcket inte blir överbelastat med på följande explosion. Eller hur gör alla andra på forumet måste finnas mängder med erfarenheter/idéer om vilket som är rätt luft tryck.Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se