Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Bommen sjunker lite innan den går uppåt. Löst!

61 inlägg • Sida 2 av 5
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

bonnen513

#16 » 07:51:28, 12-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



Bacon

#17 » 21:45:13, 12-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min h10 baklastare är sån första lyftet efter man startar. Leif hade en utläggning om detta för något årsen med någon som tyckte att h10 var svårkörd och Leif menade att detta var ett känt fenomen när det begavsig och h10 ventilpaket är konstruerat så. Inget att göra åt. Mitt exemplar beteter sig bara så första manövreringen men det ska alltså finnas exemplar som sjunker någon cm varje gång man rör spaken.
Men detta gäller ju inte din maskin, något har ju hänt.
När man drar i spaken så öppnas ju först en kanal mellan trycksida pump och cylindern man vill manövrera, eventuell last hänger nu på en backventil. Drar man spaken lite längre stryps flödet till tank tills pumpen ger högre tryck än vad som finns i cylindern, backventilen öppnar och cylindern rör sig. Om man får det fenomen du beskriver så tänker jag mig att det står en luftbubbla i kanalen mellan ventilslid och backventil. I h10s fall tänker jag mig att det beror på den extremt grova och korta returen, på tomgång rinner oljan bara i botten på röret och luft kan komma upp till ventilpaketet. Detta låter långsökt på en skotare. Det är inte så att oljenivån är låg eller att luft kommer med på något annat vis via trycksidan?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Sladdbarnet (trådstartaren)

#18 » 20:44:51, 13-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanonbra beskrivning!
Oljenivån är okej, jag har försökt kolla sugledningen, men den är inte superlätt att se.
Då är ju frågan om det sitter en backventil i ventilpaketer eller om den är i cylindern.
Om den skulle vara i cylindern förstår jag inte hur man ska komma åt den. Allt verkar hermetiskt ihopsvetsat.
Kan det vara så att den sitter bakom muffen där slangen är infäst i cylindern?
Sladdbarnet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:43, 26-10-2011
Ort: Borensberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

bonnen513

#19 » 08:11:22, 14-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Finns ingen justering i riktningsventilen. Det bör finnas lastbackventiler i varje sektion som ska ta sig av att inget sjunker när man försöker lyfta.
Posta bild på ventilpaketet. Om du har bommen upplyft, stänger av motorn och så drar fullt i spaken för att lyfta bommen, vad sker då?

Har du testat detta?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Sladdbarnet (trådstartaren)

#20 » 22:32:29, 14-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, då sjunker bommen om jag smyger med spaken. Drar jag den snabbt så står den nästan stilla.

1 person gillar det här inlägget.
Sladdbarnet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:43, 26-10-2011
Ort: Borensberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Sladdbarnet (trådstartaren)

#21 » 22:34:45, 14-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Sladdbarnet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:43, 26-10-2011
Ort: Borensberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

bonnen513

#22 » 22:37:22, 14-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad heter farkosten och betekning på kranen?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Sladdbarnet (trådstartaren)

#23 » 22:48:40, 14-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plockade isär ventilen för bommen, stickan och utskjutet idag.
Ser inget konstigt med slider eller ventilerna som sitter innanför locket placerat ovanför sliden.
På de ventiler med funktioner som ej har hängande last sitter ingen ventil bakom locket, där sitter bara typ en skruv med en oring i änden. De oringarna var snustorra så jag trodde jag hittat felet, men icke...
Precis samma beteende efter några timmars mekande.
Jag ha kommit underfund med att om man kör någon av funktionerna längre bort i blocket och mordhåller den i bottenläget samtidigt som man kör bommen funkar det bra. Jag antar att man du får fullr tryck direkt till cylindern.
Sladdbarnet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:43, 26-10-2011
Ort: Borensberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Sladdbarnet (trådstartaren)

#24 » 22:51:08, 14-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kranen ska vara bytt och av märket Hiab. Skotaren är byggd i småland i några få exemplar. Kommer dock inte ihåg namnet på firman.
Sladdbarnet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:43, 26-10-2011
Ort: Borensberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

bonnen513

#25 » 23:06:09, 14-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har dock inte hittat lastbackventilerna ännu, dom brukar inte synas så tydligt
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#26 » 23:21:08, 14-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inget på HV03. Kanske Akkamaan har?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Sladdbarnet (trådstartaren)

#27 » 10:59:08, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Tror ni lastbackventilen kan sitta här i?
Annars kan jag inte förstå var den skulle sitta, för härifrån till ventilblocket är det bara en slang.
Ventilen som satt i blocket på sista bilden i mitt förra inlägg är en chockventil, eller?
Sladdbarnet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:43, 26-10-2011
Ort: Borensberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Jac

#28 » 12:06:10, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lastbackventil är något som sitter inuti en opencenterventil (alltså det ventilpaketet du styr kranen med), ingen annanstans. Den förhindrar att lasten sjunker när man försöker höja. På äldre ventilpaket (typ gamla baklastare) så har man inga lastbackventiler, där används istället slider slipade med positivt överlapp.

En pilotstyrd backventil är något annat, dom sitter typiskt monterad direkt på en cylinder som man vill låsa fast positionen på. Dessa används dock inte på kranar och liknande med hängande last då den i princip bara är on-off. Finns alltså aldrig på en griplastare eller skotarkran.

En lasthållarventil (counterbalance valve, overcenterventil etc. etc.) sitter typiskt monterad på direkt på en cylinder och kan köras med variabel hastighet. Funkar med hängande last och sitter typiskt på alla moderna personlyftar och kranar (aldrig på en griplastare eller en gammal skotare, kanske på en modern timmerkran till lastbil).


Här är bild på en typisk lastbackventil.
Bild

Om ett ventilpaket är utrustat med lastbackventiler så syns dom oftast som en plugg mellan portarna:
Bild

Dock inte alltid, på HV07 så ser dom ut att sitta på baksidan:
Bild


Posta gärna bättre bilder på ditt ventilpaketet.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bert

#29 » 12:29:20, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det LL maskin som byggt den?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Sladdbarnet (trådstartaren)

#30 » 13:10:26, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svärfar köpte den nån gång i början av 80-talet, tror han sagt att den är tillverkad i ljungby. Den bygger på en Ford 4000. Jag ska fråga honom igen, det är hans ögonsten som nu gått vidare till hans dotter då hon tog över gården. Han sitter inne på mycket information om den, men går bet på det här problemet.
Han vill att vi bygger om den till 2-spak, vad skulle ni rekommendera för kit isf?
Vi har nog kommit fram till att det är lite för dåligt med plats i hytten för att få in ett lågtryckssystem och så vill svärfar prompt ha prortionalventil till gripen, han tror att det blir för okänsligt med till/från.
Så elmanöver med propventiler blir nog vägen att gå om vi inte löser problemet.
Sladdbarnet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:43, 26-10-2011
Ort: Borensberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se