En lastbackventil är något som sitter inuti en opencenterventil (alltså det ventilpaketet du styr kranen med), ingen annanstans. Den förhindrar att lasten sjunker när man försöker höja. På äldre
ventilpaket (typ gamla
baklastare) så har man inga lastbackventiler, där används istället slider slipade med positivt överlapp.
En
pilotstyrd backventil är något annat, dom sitter typiskt monterad direkt på en cylinder som man vill låsa fast positionen på. Dessa används dock inte på kranar och liknande med hängande last då den i princip bara är on-off. Finns alltså aldrig på en
griplastare eller skotarkran.
En lasthållarventil (counterbalance
valve, overcenterventil etc. etc.) sitter typiskt monterad på direkt på en cylinder och kan köras med variabel hastighet. Funkar med hängande last och sitter typiskt på alla moderna personlyftar och kranar (aldrig på en griplastare eller en gammal skotare, kanske på en modern timmerkran till
lastbil).
Här är bild på en typisk lastbackventil.
Om ett ventilpaket är utrustat med lastbackventiler så syns dom oftast som en plugg mellan portarna:
Dock inte alltid, på HV07 så ser dom ut att sitta på baksidan:
Posta gärna bättre bilder på ditt ventilpaketet.