Är det convertern (momentomvandlaren) du vill provtryck eller är det power shift växellådan. Vanligen så är det power shift växellådan som är kritisk vad gäller
tryck eftersom det är
lamell kopplingar i den som klämmer med tryck och vid för lågt tryck så slutar dessa och bränns upp snabbt. Ett tecken på brända lameller är att de kan bli skeva av hettan och då drar kamelerna lite granna även med
växel i neutralläge. Detta kan enkelt testas på plan mark med frilagda bromsar och växel i neutralläge. Dessutom blir den röda ATF oljan
svart av sot om lamellerna är brända.
Kopplings trycket ligger runt 12 bar på de flesta växellå
dor. Sedan är det också ett
converter tryck på ca 4-5 bar samt ett
smörjolja tryck på 1-2 bar.
För kopplings trycket sitter det vanligen en tryckmätare på instrumentpanelen. Det två övriga trycken kommer man åt att mäta genom att ta bort ett par pluggar på
växellåda huset
Detaljer kan kanske skaffas fram när du redovisat fabrikat och modell på din
transmission