4-5h senare så var dom halvtrötta piggkedjorna fram pålagda mha farsan. Dom togs av veckorna före 2017 när jag skotade ut 0,5 ha på ett utskifte 3,5km bort. 4-5 lass med torrgran kördes hem varav de sista lasset på midsommaraftons morgon.
Började titta om ett par kedjor till en
Axel på vagnen för ett tag sedan.
En kompis har kört med Nyvabs 11mm kedjor i 5-6 år på en Mini-Brunett. Har ni kört ut 2-300m3/år. Då köptes dom billigast kedjorna anpassade för skogen vilka har hållit bra förutom att spänningen är likt en traktorkedja med en liten timmerbjörn. Då gick ett par 600-22,5 på knappt 5k.
Rapidens
vagn har 600/55-26,5 och genast steg priset med några tusenlappar. Ett par ”riktiga” kedjor till maskiner i produktionsmaskiner går lös på 22-50k vilket jag inte är så sugen på. Nu ska jag in och plocka lite allt möjligt i skogen och tycker att vagnen glider och flaxar runt ganska lätt vid lite sidlutnong. Hittade att P. Lindberg säljer en 11mm variant för 9996kr. Efter ett par googlingar så ser jag att P.Lindberg säljer Nyvabs kedjor utan att skylta med de. Nu har Nyvab en egen webbutik där samma kedja går på 8700kr. Hittar då att de finns snäppet värre kedjor som är 13mm med lite annan uppbyggnad samt mer riktig fastspänning, kostar dock 13 000kr. Från att ”sparat” 1300kr till att fundera på att lägga ut 3000kr till…
Ekonomisk försöker man vara men bättre grejer är bättre grejer… La funderingar på kedjor på hyllan ett tag för att ta tag i de igår. Då saluför även Granngården 13 mm varianten från just Nyvab för 12 300 + 400kr frakt. ”Samma” pengar som hos Nyvab! Ringer en traktorhandlare jag brukar köpa en del grejer i från för att försöka pruta lite på Nyvab kedjor som dom säljer men utan resultat. Kommer senare på kvällen på att jag har ju företagskonto hos Granngården, undra om rabatten även gäller kedjor. Loggar in och konstaterar att rabatten gäller kedjor, nu kostar samma 13mm variant 10 200 + 300 i frakt.
BINGO!
Nu är ett par 13 mm beställda och kommer förhoppningsvis hem nästa vecka.
Idag bråkade terrängstyrningen genom att knappen för att svänga vänster bara fungerade ibland. Knapparna är av typen som sitter på kattskallar. Plockade isär lådan där dom sitter för att kolla om spolen var ok, brukar fungera att vrida på spolen så att de blir ny yta att glida på. Efter 20 min pill med rengöring osv så började de fungera som de ska! Hoppas de håller nu.