Härlig kuggrenovering där. Duktigt, kul.
Det är väl dimensionsövergångar som är häftiga i samband med kolvinfästningarna (spänningskoncentrationerna) som gett sprickorna på undersidan.
Chanserna få det där bra genom urslipning och svetsning är dåliga. Du kommer att få svetspåverkat grundmaterial som redan är uttröttat, svetsfogar är alltid dåliga och de hamnar bevisligen på kranens svagaste punkter (där det spruckit).
Viss kan man täppa igen men du kan få spricka eller ännu troligare brott på en kall vinterdag snabbare än du tror efter en reparation. Det är mycket plåt som är trött i det området.
Du kan aldrig reparera på enkelt sätt och komma tillbaka särskilt långt i tiden.
Bäst om du orkar frångå originalkonstruktionen och lägga en modernt tillskuren förstärkningsplåt på varsin sida om bommen så du inte får tvära dimensionsövergångar särskilt nära över och undersidan. Nu vet jag inte hur den där kolvinfästningen ser ut undertill men den bör avlastas tillhopa med förstärkningarna. Ev bockas så det inte stöder genom en svetsfog.
Om du tittar på moderna kranar är det inte ens säkert det är svetsat på de mest kritiska hörnen faktiskt.
Förvärm med gasol till ett par hundra grader inte bara nära svetsfogen. Svetsa så snyggt du kan. Jag brukar TIGa fogkanterna (smälta om) där det är kritiska områden så att
slagg, väteinneslutningar får gasa upp/flya upp ur kantzonen. Då kan du få mycket bra utmattningsmotstånd. Det är också bra att slipa ur och polera till kantzonen för att få bort svetsrillor som är initieringspunkter för framtida sprickor.
Om jag var du skulle jag låta det vara om det inte är på väg alldeles och undvika körning under -5-10 grader annars ta det lugnt med tyngd,ryck och knyck eller om maskinen ska bli bra för skogen under många lass framöver, modernisera områdena med skurna (ev bockade) förstärkningar.
http://www.cranab.se/site_specific/uplo ... -se-lr.pdfTitta på Cranab hur alla kolvkrafter förs in i balkmitten med plåtar som är jämnt avtagande i styvhet för att undvika spänningskoncentrationer. Särskilt nära de farliga ovan- och undersidan. För att få tillräckligt med svets på sidoplåtarna gör man hål kring mittlinjen och svetsar där det är minst påkännt.
Jämfört med din
kran i tungt mjukare stål blev man tvungen lära sej konstruera mot utmattning på ett mer drivet sätt med tunna höghållfastare stål som man vill ha i moderna kranar.