Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Trasig Cranab sk2000

110 inlägg • Sida 5 av 8
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#61 » 20:56:15, 19-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall givetvis svetsa igen hålet som jag tagit upp innan jag svetsar fast förstärkningsplåtar på sidorna.
Sovdags nu. :grin:
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69



MekJan

#62 » 21:02:34, 19-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte ett misslyckat hembygge för en del år sen som blev att skära ner totalt blev dragande kolvar typ FMV 290 bara för att slippa en del sprickanvisningar i bomknäcken . Törs inte ha någon åsikt om förstärkning ,är lite svårt att bedömma utan att klämma på prylarna ! Det kan bara bli bättre . :grin:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Sten87

#63 » 21:23:09, 19-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kommer jag med en fråga eftersom denna tråd är intressant att följa och man kanske lär sig lite mera om att förstärka på bästa sätt.
Hur skulle det vara att att lägga en bit som är som det röda jag ritat dit? Blir det bättre eller sämre, tänkte att man kan kapa biten från en balk som är samma bredd som kranen. Nu tror jag inte att det är möjligt på denna kran eftersom det löper väl en cylinder mellan balkarna om jag förstår rätt, men om det skulle vara möjligt skulle det förstärka den på ett bra sätt då?


Bild
Sten87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:40, 27-06-2014
Ort: Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6600
Farma 14T + 8,5G2

JengaPRO

#64 » 22:49:55, 19-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svår fråga faktiskt. Tvärsnittet på bommen blir större men samtidigt så kommer man leda om förhållandevis mycket last förstärkningen vilket skulle kunna göra att det är svårt att få den fogen att hålla.
Generellt sett så ska man nog undvika knäckar på kranar tror jag.
Tittar ni på Cranabs nya kranar så är dom raka och rena.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

jos4561

#65 » 06:09:01, 20-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är väll lite så med sånna här reparationer, man får göra det bästa man kan å hoppas att det håller en tid, sen hur lång den tiden är....
jag personligen skulle lägga en eventuell förstärkning på utsidan, du har plats att gå längre ut åt sidorna på balken för att sprida lasten ut från skarven och du kan lätt se om det börjar visa sig sprickor och kan åtgärda det i tid.
behöver du dit å svetsa lite vart 10onde år så är väll det lite ok.

liten anekdot. vi svetsade ett alujobb åt en världsledande tillverkare, en hyllsa i änden på en alu balk, stumfog och sen en stor sidoförstärkning över hela sidan, då sprack det bakom förstärkningen och utbildat folk fick inte ihop varför, materialen var ju samma å skulle ju ha samma egenskaper.
efter ett jäkla tjat från oss svetsare så minskades svetslängden under förstärkningen då höll det.
sträcksonerna vart för olika, stumsvetsen hade kort del att sträcka och flexa innan den vart överbelastad, ca20mm och förstärkningen hade ca 20 cm att töja på, så där var lösningen att göra konstruktionen vekare/ flexande, då först hjälpte förstärkningen på sidan.
även profs och konstruktörer finner sånt här utmanande fast dom har datorer och simuleringar.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#66 » 16:10:40, 20-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Större förstärking inplanerad på utsidan, men vill även få dit en bit på insidan eftersom det spruckit mest där.
Nya sprickor efter lagning förvånar mig inte om det kommer, frågan är bara när och var.
Är medveten om att jag kan skapa nya problem med mina förstärkningar, skall försöka tänka igenom det jag gör så gott det går. :smile:

Kommer ofta att tänka på ett uttalande från en herre på utvecklingsavdelningen på Volvo personvagnar, jag hade förmånen att få göra ett besök där under min tid som Volvo-anställd.
Vi var ett gäng och kikade på när dom testade en ny bilmodell och olika delar till den. Vid ett test kördes ett hjul i en trumma. I ytterkanten på trumman var det en upphöjd kant liknande en trottoarkant där hjulet kördes emot och jag frågade om det inte gick sönder av den omilda behandlingen och han svarade "Allting går sönder, bara man belastar det tillräckligt".

Dom bästa produkterna får man fram genom ett nära samarbete genom hela produktionskjedjan, tyvärr fungerar det inte alltid så bl.a p.g.a prestige, lathet och ren inkompetens.

Framtiden får visa vilka av dom egenskaperna jag besitter. ;)
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

63an

#67 » 17:45:25, 20-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är gudabegåvad som besitter alla egenskaperna :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#68 » 18:02:38, 20-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där kom den lilla elaka farbrorn in i bilden. :lmao:
:shake_hands:
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#69 » 18:59:17, 25-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kapat ur dålig plåt på undersidan och ersatt med ny.
Bild


Kapade ur mer och slipade till resterande svets, såg bra ut så den fick vara kvar. Svetsat dit inre förstärkning och blåst på kallgalv.
Bild


Svetsat igen hålet.
Bild
Bild
Bild
Bild
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

Sten87

#70 » 21:02:23, 25-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Svår fråga faktiskt. Tvärsnittet på bommen blir större men samtidigt så kommer man leda om förhållandevis mycket last förstärkningen vilket skulle kunna göra att det är svårt att få den fogen att hålla.
Generellt sett så ska man nog undvika knäckar på kranar tror jag.
Tittar ni på Cranabs nya kranar så är dom raka och rena.


Jo dom flesta kranar är ju nog räta nuförtiden. Är väl bara Vreten som har en knäck på sin kran vad jag kommer på nu. Finns det några fördelar med knäckningen, kranen blir ju även kortare med att ha en knäckning?
Sten87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:40, 27-06-2014
Ort: Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6600
Farma 14T + 8,5G2

JengaPRO

#71 » 21:13:35, 25-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har funderat lite på det och inte kommit på någon större fördel. Kan tänka mig att rörelseschemat kan bli bättre genom att placeringen av hydraulcylindern blir mer fri. Man kan tänka sig att vissa kranar var designade för en speciell placering (t.ex. på taket på maskinen) och att det gjorde att man var tvungen att göra så. Är kranpelaren kort så blir man ju begränsad.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO

#72 » 21:15:59, 25-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Moheda och KTS har knäck på en del av sina också.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Offside

#73 » 21:43:56, 25-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat!
Imponerande renovering av kuggarna!
Det här blir bra.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

jos4561

#74 » 07:14:54, 27-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

nästan så man blir tårögd, runda hörn å fog berett å slätslipat för att minska brottsanvisningarna. :thummar: :thummar:
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#75 » 21:59:18, 08-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se