Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

FMV Vajerkran

27 inlägg • Sida 1 av 2
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

Ofelius (trådstartaren)

#1 » 14:26:41, 16-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har denna på trepunktslyften och skall tunna ved.
Tyvärr så vill den inte frikoppla när jag drar ut vajern utan vajern dras hela tiden tillbaka.
Har försökt att smörja på ställen som jag kommer åt utan att det har blivit bättre.
Vad skall jag göra?
Ofelius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:45, 16-11-2015
Ort: Säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus920

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


kalleks

#2 » 16:27:01, 16-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag har en fmv-lv20 med bom, dock bara sedan någon månad tillbaka.
Släpper bromsbandet som det ska när du för spaken till frikopplingsläge? Om inte kan man släppa något på bromsbandets justermutter.

När man smörjer är min uppfattning att det ska göras måttligt, det gäller både kedja och lager. För mycket fett kan lätt hamna på fel ställe när det börjar snurra. Fel ställe är mellan bromsband och trumma samt vid kopplingens lameller.
kalleks
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:52:50, 18-08-2015
Ort: Västra Götaland, Boråstrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

OL

#3 » 21:47:28, 16-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg in en bild! Jag har en FMV vajerkran och har kört med den ett par år. Spärras spaken som den ska i frikopplingsläget? Ibland lägger sig vajern tokigt så att det känns som att det är låst, ett ryck kan då hjälpa. Skulle ju också kunna vara att bromsbandet sitter för hårt eller har fastnat mot trumman som redan föreslagits. Det kan hända att jag har skrivit i nån tråd tidigare om min kran om du letar.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

Ofelius (trådstartaren)

#4 » 23:19:52, 16-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återkommer i morgon EM efter att följt upp om bromsbandet ligger som det skall.
Ofelius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:45, 16-11-2015
Ort: Säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus920

kalleks

#5 » 23:24:46, 16-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag delar uppfattningen om vajern. Om du nyss skaffat den rekommenderar jag att du drar ut vajern helt. Då ser du dels vilket skick den är i och dels "vet" du efter det hur den spolats upp på trumman. När man sen vinschar kan den ändå nypa tokigt, men då vet du ju varför den hugger fast nästa gång du drar ut den.
Långrandigt inlägg för att säga: Dra ut hela vajern och spola in den. När du drar in den behövs det något som ger ett motstånd, jag tog en gammal lunningskälke för häst och det gick lagom trögt.
kalleks
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:52:50, 18-08-2015
Ort: Västra Götaland, Boråstrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Ofelius (trådstartaren)

#6 » 00:10:09, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild 1 visar bakifrån där bromsbandet sitter.
Bild 2 visar kopplingen som jag tycker inte gör någon frikoppling av trumman eftersom jag har dragläge på trumman hela tiden. Även om jag drar ut vajern under stort motstånd så dras vajern tillbaka utan att jag kan få något friläge.
Ofelius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:45, 16-11-2015
Ort: Säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus920

Ofelius (trådstartaren)

#7 » 00:14:48, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Ofelius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:45, 16-11-2015
Ort: Säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus920

Ofelius (trådstartaren)

#8 » 00:15:49, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Ofelius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:45, 16-11-2015
Ort: Säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus920

kalleks

#9 » 11:45:46, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kan jag ha fel i detta, men:

Om den skulle dra hela tiden med full kraft borde du inte orka dra ut den alls. Lv20-vinschen har en dragkraft motsvarande 2ton och så stark är du väl inte?

När jag frikopplar ser man att bromsbandet släpper trumman. Då löper vajern fritt om man drar den, ofta släpper den ut av krokens eller saxebs egenvikt. Om din vinsch börjar dra "lite lätt" när bromsbandet släpper kanske det kan bero på att lamellerna kletat ihop, eventuellt på grund av att det har smorts frikostigt eller bara kommit in annan klet under åren.

Utan att ha gjort det själv har jag fått en uppfattning om att det inte är ett oöverstigligt projekt att riva isär kopplingen.
kalleks
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:52:50, 18-08-2015
Ort: Västra Götaland, Boråstrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Ofelius (trådstartaren)

#10 » 15:02:13, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset.
Hur gör jag för att kunna rengöra lamellerna?Vad måste jag ta isär?
Problemet började innan jag tillförde olja så något kan ha samlats under årens lopp.

När jag drar ut vajern är det ett motstånd och vajern rullas in direkt när jag släpper efter. Dock inte med samma kraft som när jag för fram spaken.
Ofelius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:45, 16-11-2015
Ort: Säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus920

kalleks

#11 » 15:18:40, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har blivit lite efterklok. Det skall finnas en justering för kopplingen. Det vanliga torde vara att man får justera in den så kopplingen tar mer/spelet minskar, men det kan ju hända att den börjat slira och någon redan varit där och skruvat. Jag tycker du skall försöka komma justeringsskruven före du river isär den. Om den sedan slutar dra i frikopplat läge men skirar när du ska vinscha, då kan det bero på att kopplingen är slut eller att det är olja på lamellerna.

För rengöring:
Generellt sett, om jag spekulerar, kan jag tänka mig avtorkning och därefter kemisk rengöring (typ bromsrengöring) eller brännare för att få bort fettrester (då för att undvika att det slirar.

Har du haft möjlighet att prova dra något tungt med den. Om det är klet torde kopplingen även kunna vara benägen att slira, dock ej självklart om någon justerat den så den går för tight.

Eventuellt har någon annan här mer erfarenhet av kopplingen från FMV. Jag vill ju inte förleda dig att dra isär det och sedan visar det sig att det var en enkel justeringsåtgärd.
kalleks
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:52:50, 18-08-2015
Ort: Västra Götaland, Boråstrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Ofelius (trådstartaren)

#12 » 19:28:59, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant skall följa upp detta med justeringsmöjlighet. Har inte sett någon justerskruv men kan det finnas någon sprängskiss ute på nätet som ger någon ledtråd?
Ofelius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:45, 16-11-2015
Ort: Säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus920

bonnen513

#13 » 20:36:54, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

på min Starvinch hade beläggen lossnat o då bettede den sig så
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

kalleks

#14 » 00:34:50, 19-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag rotat fram instruktionsboken jag fick med min kran.
Jag tog kort på dels texten kring justering av kopplingen och dels sprängskissen som visar kopplingslänkaget (rutan uppe till höger). Jag hoppas det hjälper dig.

I bästa fall behöver du bara justera; i näst bästa fall kan någon ha justerat kopplingen för tight för att motverka att den slirar och då kanske rengöring kan fixa slirandet så du kan ha rätt spel; i "värsta" fall är lamellerna slut. Det vore kanske inte så märkligt om vinschen är välanvänd.

Texten
Bild

Sprängskissen
Bild

Delarna på skissen
Bild

Beklagar om jag bidragit till förvirringen, birde kollat innan jag skrev vid det första tillfället.

1 person gillar det här inlägget.
kalleks
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:52:50, 18-08-2015
Ort: Västra Götaland, Boråstrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

kalleks

#15 » 00:36:38, 19-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beakta att vi kan ha olika vinschar. Min är LV-20, dock tror jag att konstruktionen i stort är snarlik.
kalleks
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:52:50, 18-08-2015
Ort: Västra Götaland, Boråstrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates