Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Broms MV1400 vinsch (får inte riktigt ihop det)

10 inlägg • Sida 1 av 1
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

Sryd (trådstartaren)

#1 » 10:59:57, 31-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Godmorgon ni som kan sånt här :)

Håller på och försöker fixa bromsfunktionen på en Moheda MV1400 vinsch byggår 1995 (takmonterad Moheda 2,58 TL/Valtra 465). Det är en grannes traktor, men vi har det fina upplägget att vi lånar den vid behov mot att jag sköter service och underhåll (ägaren själv är usel på sånt...). Har nu tröttnat på att trumman snurrar fritt med regelbundna trassel som följd och gav mig på ett vinschunderhåll.

Har frågat Mr Google och laddat ner sprängskissen/reservdelslistan men är inte mycket klokare för det. Enligt den ska det sitta en pinnbult från chassiplåtens baksida och på den en fjäder och bromskloss, men något sådant fanns inte på vinschen, inte ens någon pinnbult. Kan det vara så att bromsfunktionen ändrats på MV1400 mellan byggåret 1995 och sprängskissens år? Missar jag något uppenbart (inte helt lätt att följa "strecken" på sprängskissen)? Någon som kan förbarma sig och berätta hur det ska se ut? :-)

Tar också gärna emot tips på var man bäst köper delarna (Jönköping/Aneby/Nässjö/nätet/telefon). Lantmännen maskin är ju ÅF, men som amatörkund handlar jag hellre på något mindre ställe (som regel bättre bemötande).



Bilder på hur det ser ut, samt en skärmdump på sprängskissen:


Chassiplåt framsida

Bild

De tre röda ringarna markerar bultar/bulthål där skyddskåpa var fäst och den blå ringen bulthålet för fastsättning i bommen. Vid den lila ringen skulle man kunna tänka sig någon slags bromsfunktion, men det finns definitivt inget hål för pinnbult bakifrån.


Chassiplåt baksida med axel

Bild

Samma som ovan samt grön ring för axelns infästning i bommens baksida.


Trumaxel baksida med befintlig bult.

Bild


Sprängskiss

Bild


Gå till lösningen
Sryd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:24, 29-10-2015
Ort: Aneby (Jönköping)
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

Hymas 62 4s 1980 (samägd med granne)

Regelbundna lån av grannes skogsekipage (med upplägget "han äger, jag skruvar"):
Valmet 465, takmonterad Moheda 2.58 TL + K90 huggarvagn



63an

#2 » 11:29:12, 31-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bromsen är ju borttagen, säkert för effektiv när man skulle dra ut vajern :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

MN

#3 » 12:33:57, 31-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet



Detta inlägg har valts som lösning

MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Sryd (trådstartaren)

#4 » 13:50:25, 31-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:http://kts.se/NT/svenska/Reservdelslistor/Reservdelar%20K.T.S%20Vinsch%20(Moheda%20MV1400).pdf

MN


Aha, där har vi en äldra sprängskiss. Kan hända att jag faktiskt kikat på den men missat att det är för en äldre variant (och tyckte väl att Mohedas egna var tydligare).

Tack! Tar och ringer KTS och hör om de säljer även till icke KTS-brukare.
Sryd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:24, 29-10-2015
Ort: Aneby (Jönköping)
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

Hymas 62 4s 1980 (samägd med granne)

Regelbundna lån av grannes skogsekipage (med upplägget "han äger, jag skruvar"):
Valmet 465, takmonterad Moheda 2.58 TL + K90 huggarvagn

Bengt Erik Eriksson

#5 » 15:24:56, 31-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pinnbult?? Som jag tyder det så är det pos 14 och 15 som utgör bromsen. Dvs 14 är en puck av glidplast och 15 en fjäder som trycker pucken mot drevet konstant. Dethä kan man nog fixa själv med en puck ut en plastskärbräda av lämplig tjocklek och ett par varv från en tryckfjäder av nöjaktigt stor diameter. Kan bli lite meck men borde gå..

Edit.. Varför har inte KTS med själva bromspucken utan bara fjädern??

Precis som 63:an säger är detta en sak som suger musten ur den som "springer med wiren" om den är för hårt ställd. Stå och rätta till wiren ibland tar man gärna om man slipper sisyfos jobbet att slita i en för hårt ställd trumbroms..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Sryd (trådstartaren)

#6 » 17:33:45, 01-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Pinnbult?? Som jag tyder det så är det pos 14 och 15 som utgör bromsen. Dvs 14 är en puck av glidplast och 15 en fjäder som trycker pucken mot drevet konstant. Dethä kan man nog fixa själv med en puck ut en plastskärbräda av lämplig tjocklek och ett par varv från en tryckfjäder av nöjaktigt stor diameter. Kan bli lite meck men borde gå..

Edit.. Varför har inte KTS med själva bromspucken utan bara fjädern??

Precis som 63:an säger är detta en sak som suger musten ur den som "springer med wiren" om den är för hårt ställd. Stå och rätta till wiren ibland tar man gärna om man slipper sisyfos jobbet att slita i en för hårt ställd trumbroms..


Fattar precis vad du menar, vårt eget enkla ekipage har en starvinsch som inte är rolig felinställd. Gissar dock att du inte har takmonterad kran där enda sättet att komma åt vinschtrumman är att klättra upp på taket (eller möjligen motorhuven om det går att svänga runt bommen tillräckligt). Lägg till huggarkängor, snö samt fett och oljerester här och där så kan det bli en hel del :cencored: :cencored: :cencored:

Däremot har Moheda tydligen tagit fasta på trög utdragning i senare versioner av MV1400, dvs den på sprängskiss i mitt första inlägg. Bromskloss och fjäder sitter i änden på pinnbult, vilket gör att bromsverkan är justerbar. Det står även nämnt och förklarat hur man gör i instruktionsboken till vinschar av senare årsmodell. Vad gäller puck och/eller fjäder så tror jag att det helt enkelt är en enhet på KTS lista, den engelska översättningen är ju "brake ring" inte "brake spring".

Tack än en gång MN. Har nu pratat med Richard på KTS som beställer och skickar en bromskloss. Synnerligen trevlig kille, rekommenderas varmt att handla av.

1 person gillar det här inlägget.
Sryd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:24, 29-10-2015
Ort: Aneby (Jönköping)
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

Hymas 62 4s 1980 (samägd med granne)

Regelbundna lån av grannes skogsekipage (med upplägget "han äger, jag skruvar"):
Valmet 465, takmonterad Moheda 2.58 TL + K90 huggarvagn

Bengt Erik Eriksson

#7 » 21:08:37, 01-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha. Ja du har rätt. En bommonterad winch på en takkran besöker man inte i onödan :bira:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

MN

#8 » 08:03:44, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sryd: Bra att det verkar löst sig men skall flika in lite kommentarer.
- Att det står "brake ring" är tryckfelsnisse.
- Jag har ett vagt minne av att dessa vinschar i början hade just bara en fjäder som broms men att den lätt kantrade om ytan på trumman rostat och gick av... Du kommer få en mod sats med fjäder och belägg. Senare en version med fjäder och belägg och då justerar man bromskraften genom att dra hela axeln med trumman hårdare mot belägget (här är var pinnbulten användes dvs den satt i trummans axel) . Nu sitter det en "hålplugg" i trumman med fjäder och belägg som då går att justera utan att riva loss en massa.

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Sryd (trådstartaren)

#9 » 09:26:21, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har du rätt i, det står faktiskt "Vid kranmonterad vinsch justeras lintrummans rullmotstånd med pinnbulten F på vinschaxeln". Stirrade väl mig lite blind på sprängskissen där det inte är helt lätt att avgöra exakt var de streckade linjerna pekar mot.

Då får jag hoppas att mod satsen fungerar som det ska. Kan det ändå vara värt att slipa bort ytrosten på trummans insida? Gör det hellre nu där den ligger på en arbetsbänk än att inse att det hade varit bra och vara tvungen att baxa ner den från bommen via ttraktortaket (den väger ju en del...).
Sryd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:24, 29-10-2015
Ort: Aneby (Jönköping)
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

Hymas 62 4s 1980 (samägd med granne)

Regelbundna lån av grannes skogsekipage (med upplägget "han äger, jag skruvar"):
Valmet 465, takmonterad Moheda 2.58 TL + K90 huggarvagn

P Andersson

#10 » 22:01:32, 04-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slipa av den värsta rosten innan du monterar ihop den igen, rosten sliter på bromsklossen i onödan.
Min tvärlåste när bromsklossen blev utsliten och fjädern gick in I mellan och klämdes.
Jag har med takmonterad kran men satt vinchen i tryckstångsfästet och ett brytblock i takbryggan bakkant
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se