anders.andersson skrev:På min 868 så sitter det på högra
hytt hörnet utvändigt nått som ser ut som en reservoar. Ca 70 mm grov å ca 30-40 cm lång med en smalare hydraulslang ansluten i botten och upptill sitter en
ventil, typ däcksventil. Vad gör den för nått. Är det bara en
ackumulator för lågtryckssidan.
Har du hydraulservo på din 868?
Problemet med hydraulservo är att man behöver två separata hydraulssystem. På en "nyare" maskin så har vi olika typer av "konstanttrycksystem" där vi enkelt kan "knoppa av" det låga servotrycket mha en tryck-regulator (många kallar det
tryckreduceringsventil). Men i ett äldre system, sk "konstantflödessystem" så funkar inte en vanlig "avknoppning" med en tryckregulator så enkelt. När vi för ett ögonblick inte arbetar med kranen och tom släpper upp gaspedalen så riskerar pumptrycket att sjunka så lågt att vi inte får tillräckligt
servotryck att kunna starta en ny kranrörelse för att bygga upp trycket igen. Den avskilda servokretsen "kräver" ett konstant
tryck på ca 20-30 bar, dvs 5-10 bar över max använda servotryck. För att fixa detta sätter man in en lite ackumulatortank (med den där däckventilen) som lagrar detta "30"-bars konstanttryck. Servosystemet kräver inga höga flöden, nån liter per minut räcker gott, så en 1-2 liters ackumulatortank räcker långt.
När man startar maskinen på morgonen så är servosystemet trycklöst. vi kanske får 5-6 bar när huvudpumpen gå på tomgång (lågt
varvtal). Så för att bygga ett tillräckligt högt laddtryck så kan man dra i t ex ratten eller terrängstyrningsspaken, vilket skapar en tryckstöt som laddar ackumulatorn, och servospakarna kan börja fungera normalt. Nu vet jag inte hur systemet är byggt på din maskin men jag antar att man gjort ett "T" på nån tryckledning från pumpen och anslutit tryckregulatorn, ackumulatorn och spakventilerna...
Ska se om jag får tid så ska jag sno ihop ett hydraulschema på en lämplig lösning för ombyggnad...
Forska gärna fram hur det är draget på din maskin så vi får höra..
PS. Bilder är "guld"...