Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Hydraul servospakar

29 inlägg • Sida 1 av 2
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

anders.andersson (trådstartaren)

#1 » 22:01:01, 28-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan någon vänlig själ förklara hur tvåspakssystem med hydraulservo fungerar.
Mvh Anders
anders.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:20, 01-08-2007
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor



magloman

#2 » 15:00:42, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Små slangar med liten mängd olja går igenom spakens hydraulventiler som sedan längre bort(under hytten kanske?) påverkar de stora hydraulventilerna som är kopplade till hydraulcylindrarna på maskinen.

Så på det viset kan man göra spaken och dess ventilpaket väldigt litet och smidigt. samtidigt hålla ett farligt systemtryck och högt flöde ute ur hytten.

Finns även lösningar med vaijer men inte så vanligt när det blir mkt spakar

Idag är det vanligare med elhydrualiskt servo, dvs bara kablar i hytten.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jac

#3 » 16:45:07, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grävmaskiner kör väl fortfarande med hydraulservo tror jag. Bra respons och känsla, lägre kostnad. Dock inte lika flexibelt.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

magloman

#4 » 17:02:45, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: ok
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

bonnen513

#5 » 19:49:27, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja man känner ju i spaken vad grävaggregatet håller på med jämfört med elservo där man inte känner om det går tungt
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

mathiast

#6 » 20:31:20, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns väl ändå ingen återföring från agregatet till hydservospakar?
I stort sett har du ett lågtrycksystem på typ 30bar som matar spakarna,dom manövrerar i sin tur huvudventilsliderna via klena slangar och litet oljeflöde där ventilspolens ände fungerar som en väldigt liten hydraulcylinder.
Det krävs väldigt lite kraft att manövrera servospaken jämfört om man skulle direktmanövrera huvudsliderna.

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

bonnen513

#7 » 20:45:06, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

får man inte samma återföring som vid direktmanövrering fast mildare?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

mathiast

#8 » 20:52:35, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle knappast påstå att man får någon återföring från aggregatet på en mek spak heller,du jobbar ju mot en inbyggd returfjäder.
Spakarna blir ju inte tyngre när du lyfter tungt men du får dra dom längre vilket gör att du får ta i mer för att komprimera fjädern.

En läckande slangbrottsventil kan läcka in högtryck från cylindern in i lågtrycks servokretsen och då blir spakarna trögare med cylinderns belastning.
Körde en sådan förra veckan och det var lite utav närkamp med spakeriet
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

bonnen513

#9 » 21:11:32, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Skulle knappast påstå att man får någon återföring från aggregatet på en mek spak heller,du jobbar ju mot en inbyggd returfjäder.
Spakarna blir ju inte tyngre när du lyfter tungt men du får dra dom längre vilket gör att du får ta i mer för att komprimera fjädern.


japp, och det är väl det som hjärnan eller reflexerna reagerar på?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#10 » 23:38:34, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Open Center system (och i viss mån Negative Control system) har den egenskapen att man måste ha större utslag på spaken ju tyngre man ska lyfta. Detta för att trycket byggs upp när allteftersom centrumkanalen i ventilen blockeras. Detta upplevs som att man får bra feedback på vad man håller på med.

På LoadSensing system har man (förenklat teoretiskt) full lyftkraft vid minsta spakutslag. Hastigheten blir alltså bara beroende av spakutslaget men påverkas inte av lasten. Detta upplevs som att hydrauliken ger väldigt lite feedback på vad man håller på med.

Maskiner med elektriska spakar har ofta LS system (moderna traktorgrävare, skogsmaskiner) och därmed kan man dra den felaktiga slutsatsen att det är elspakarnas fel att det blir dålig feedback.

Det finns elproportionala open center ventiler också men det är nog inte så vanligt.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

stegmaster

#11 » 00:52:59, 30-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Det finns elproportionala open center ventiler också men det är nog inte så vanligt.


Nu er jag inte så kunnig på hydraulik, men tror då det er detta som er på min nya skogsvagn,
Rundpumpsystem med gearpumpPTO (80l/min), el, spaker var alla funktioner er proportionala,(even grip och utskjut), med flowshare.
Endast stödbenen er on/off.
Ventilen er en walvoil DPX100 /8.
Minns att ventilen kunne fås som både LS och rundpumping.
Men som du säger så börjar LS system bli alt mer vanligt even på skogsvagner, men finns nog endel skogsvagner med några år på nacken med el.prop spaker och open center ventiler, skulle jag tro.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Jac

#12 » 01:18:34, 30-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

DPX100 är i utgångspunkt en LS-ventil som är konfigurerad för fast pump. Den får samma köregenskaper som ett vanligt LS-system med variabel pump alltså hastigheten är oberoende av lasten och det är lite feedback.

Rena opencenter ventiler med elpropstyrning finns ju som sagt. Walvoil, Nimco, Nordhydraulic, Parker m.fl. Jag vet bara inte var dom används. Gamla skogsvagnar låter troligt, det hade vart kul att se.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#13 » 16:09:51, 12-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att det finns en fråga om hur hydraulservo fungerar. Har sedan 1975 jobbat en hel del med både hydraulservosystem och elektro-hydrauliska sk EHC-system.
Det här är inte enkelt att vare sig förklara eller förstå utan att ha uppskurna eller genomskinliga ventiler som körs live med rutig olja samt olja som ändrar färg när trycket ändras.

Lite kort kan man säga ett ett hydraulservosystem handlar om balans mellan fjädrar och skillnad i diameter på huvudventilens slid och servoventilens slid. Det finns en lite kanal, ca 0.5-0.8 mm diameter i servoventilen som är kritisk för funktionen.

Har gjort 2 st bilder som försöker förklara och illustrera lite mera i detalj hur det fungerar.
OBS....bilderna kan vara uppdaterade något på länkarna. Också lättare att läsa texten på Google-länkarna.
Ställ frågor så kanske polleten trillar ner.... :grin:

Bild på uppskurna ventiler
https://docs.google.com/drawings/d/1mj23cutGgzdHePRgTfnUae6zW16a03MU7BkBUaV5nfE/edit?usp=sharing
Bild

Bild som förklarar sambandet och balansen mellan fjädrar, ventildiametrar och servooljetryck
https://docs.google.com/drawings/d/1JHe04X2LBfmC5Uzvu7LLhL1lbgH-RgurbeZz6Nq5-Xs/edit?usp=sharing
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

anders.andersson (trådstartaren)

#14 » 18:20:13, 12-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min 868 så sitter det på högra hytt hörnet utvändigt nått som ser ut som en reservoar. Ca 70 mm grov å ca 30-40 cm lång med en smalare hydraulslang ansluten i botten och upptill sitter en ventil, typ däcksventil. Vad gör den för nått. Är det bara en ackumulator för lågtryckssidan.
Mvh Anders
anders.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:20, 01-08-2007
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor

akkamaan

#15 » 19:15:51, 12-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

anders.andersson skrev:På min 868 så sitter det på högra hytt hörnet utvändigt nått som ser ut som en reservoar. Ca 70 mm grov å ca 30-40 cm lång med en smalare hydraulslang ansluten i botten och upptill sitter en ventil, typ däcksventil. Vad gör den för nått. Är det bara en ackumulator för lågtryckssidan.

Har du hydraulservo på din 868?
Problemet med hydraulservo är att man behöver två separata hydraulssystem. På en "nyare" maskin så har vi olika typer av "konstanttrycksystem" där vi enkelt kan "knoppa av" det låga servotrycket mha en tryck-regulator (många kallar det tryckreduceringsventil). Men i ett äldre system, sk "konstantflödessystem" så funkar inte en vanlig "avknoppning" med en tryckregulator så enkelt. När vi för ett ögonblick inte arbetar med kranen och tom släpper upp gaspedalen så riskerar pumptrycket att sjunka så lågt att vi inte får tillräckligt servotryck att kunna starta en ny kranrörelse för att bygga upp trycket igen. Den avskilda servokretsen "kräver" ett konstant tryck på ca 20-30 bar, dvs 5-10 bar över max använda servotryck. För att fixa detta sätter man in en lite ackumulatortank (med den där däckventilen) som lagrar detta "30"-bars konstanttryck. Servosystemet kräver inga höga flöden, nån liter per minut räcker gott, så en 1-2 liters ackumulatortank räcker långt.
När man startar maskinen på morgonen så är servosystemet trycklöst. vi kanske får 5-6 bar när huvudpumpen gå på tomgång (lågt varvtal). Så för att bygga ett tillräckligt högt laddtryck så kan man dra i t ex ratten eller terrängstyrningsspaken, vilket skapar en tryckstöt som laddar ackumulatorn, och servospakarna kan börja fungera normalt. Nu vet jag inte hur systemet är byggt på din maskin men jag antar att man gjort ett "T" på nån tryckledning från pumpen och anslutit tryckregulatorn, ackumulatorn och spakventilerna...
Ska se om jag får tid så ska jag sno ihop ett hydraulschema på en lämplig lösning för ombyggnad...
Forska gärna fram hur det är draget på din maskin så vi får höra.. :grin:
PS. Bilder är "guld"...
Senast redigerad av akkamaan 19:33:24, 12-02-2017, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se