Sida 1 av 1

Volvo BM SM868

InläggPostat: 15:30:31, 19-03-2017
av Mikael Jönsson
Hej är det någon som vet vad det här är för ventil? Är det tryckbegränsning och avstängare?
Den sitter mellan monsun ventilpaketet och vridhuset i kran. Det är en Cranab 5000. Den har börja läcka olja. Förstår inte vilken uppgift den har.
Mvh Micke

Re: Volvo BM SM868

InläggPostat: 15:34:09, 19-03-2017
av Mikael Jönsson
Bild
Bild

Re: Volvo BM SM868

InläggPostat: 15:38:47, 19-03-2017
av Turbodiesel
Bör vara en dubbel överströmmare med förbikopplingsfunktion, har du kranen på traktorn så är det för att kunna köra med gripen liggandes på vagnen, eller tvärtom..

Re: Volvo BM SM868

InläggPostat: 15:50:24, 19-03-2017
av Mikael Jönsson
Jag har alltid kört med spaken så där. Har 6 spaks monsun. Dom 2 slangarna går till varsin tub på vriden av kran pelaren. Vad händer om man koppla förbi det där? Alla slangar till lyft på bom sticka rotator utskjut och grip går direkt från ventilpaketet upp i kranen.

Re: Volvo BM SM868

InläggPostat: 15:55:04, 19-03-2017
av Turbodiesel
Du får ta reda på om svängen har några andra reducer/chockventiler i så fall, normalt är svängtrycket betydligt lägre än övriga tryck, och det är en fördel om oljan som chockas ut återmatas direkt till den andra svängcylindern för att slippa dödgång. Det bör ju inte vara någon raketforskning att täta det där blocket annars..

Re: Volvo BM SM868

InläggPostat: 16:07:30, 19-03-2017
av Mikael Jönsson
Oki ja jag ska undersöka bättre torka rent alla kopplingar och se exakt var det läcker. Ska försöka täta. Tusen tack för snabbt svar mvh Micke :buga:

Re: Volvo BM SM868

InläggPostat: 19:02:04, 09-04-2017
av akkamaan
1. Det är en sk Cross-Over chockventil
i kombination med en..
2. flytlägesfunktion för kransvängen.

Vad flytlägesventilen ska hjälpa till med beror på vad för maskin du har.
Med Cross-Over menas att den "ut-chockade" oljemängden från ena sidan av svängkolvarna till den andra sidan, där det då kommer att saknas samma oljemängd. Cross-Over ventiler kan bara användas på hydraulmotorer samt hydraulcylinder-system som arbetar med samma total kolvarea på pda sidor om kolven/kolvarna. Styrcylindrarna i midjan har samma typ av Cross-Over-chock-ventil.

Re: Volvo BM SM868

InläggPostat: 19:30:54, 09-04-2017
av östemann
Stefan Lundberg @ Trasig Cranab sk2000

Den verkar bara vara tätad med 2 o-ringar.

Re: Volvo BM SM868

InläggPostat: 19:32:50, 09-04-2017
av v702
868'an har kranen på vagnen, det jag kan tänka mig är om den gått med klämbanke? Då kanhända man behöver flytlägesfunktionen.

Re: Volvo BM SM868

InläggPostat: 19:58:04, 09-04-2017
av Stefan Lundberg
Om det är runt axel med spaken på som det läcker så kanske det är lika enkelt som på min.
Bild
Först tog jag bort ventilen från kranen (skönt att stå inne i värmen o greja)
Jag lossade skruven vid den röda pilen (eller om det var vid den gröna pilen), skruven hindrar axeln med spaken att lossna och bestämmer även hur långt du kan vrida spaken.
Jag drog ur axeln med spaken och satte dit en ny o-ring närmast spaken, sen satte jag tillbaka axeln på sin plats och tryckte in den tills spaken tog i. Då gick det bra att montera den andra o-ringen från baksidan.
Jag gjorde så för att inte den bakre o-ringen inte skulle skadas av dom interna hålen i ventilen.
Stefan Lundberg @ Trasig Cranab sk2000