Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Volvo 868 driver bara fram?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

andreasbergst (trådstartaren)

#1 » 05:15:06, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på köpa en gamal skotare Volvo sm868 vagnsdriften funkar inte? Sägs vara olja i kopplingen? Nån som har något tip? Är de något annat man bör kolla upp eller vanliga problem? Sen vad ligger en sådan i för bränsleförbrukning?
andreasbergst
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:48:34, 01-03-2014
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L70



Loke

#2 » 12:00:36, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

andreasbergst skrev:Funderar på köpa en gamal skotare Volvo sm868 vagnsdriften funkar inte? Sägs vara olja i kopplingen? Nån som har något tip? Är de något annat man bör kolla upp eller vanliga problem? Sen vad ligger en sådan i för bränsleförbrukning?


Är det olja i kraftuttaget dom menar så får man plocka ur kraftuttagsklumpen och rengöra, hjälper inte att spänna åt lamellerna om det är olja och smet däri. Kan även vara så att kraftuttaget rostat ihop så att inte de rörliga armarna rör sig tillräckligt för att nypa åt, hur som helst så testa med en justering/inställning av kraftuttaget först och funkar det inte trots detta så är det bara att plocka ur klumpen, ganska enkelt jobb men jag kom inte ihåg om man måste staga upp fram och bakdel för att plocka ur kraftuttaget.

Finns en verkstadshandbok till SM 868 på downloads.

Finns en tråd här om haveri växellåda där det finns någon bild på kraftuttag samt lite om inställning har jag för mig:
Missljud v-lådor SM 868


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

andreasbergst (trådstartaren)

#3 » 23:08:33, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, är det dyra reservdelar om något skulle vara trasigt? Sen är det lätt att få tag i delar?
andreasbergst
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:48:34, 01-03-2014
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L70

akkamaan

#4 » 18:13:03, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ett kraftuttag som levererar kraft till bakänden. När man kopplar ur detta kraftuttag med den långa spaken bakom stolen så kommer kardanaxeln att onödigtvis fortsätta rotera om den inte kunnat friläggas. Därför finns en klokoppling vid bakre änden på kardan vid ingången till bakaxeln. Den här klokopplingen är tryckluftstyrd med en liten membrancylinder. Cylindern manövreras från en liten gränslägesventil #16 som sitter tillsammans med en tryckbegränsare #23 monterad på främre fotbromsventilen. De krävs lufttryck för att klokopplingen på vagnen skall vara inkopplad.
Gör så här...
Lägg UR kraftuttaget...
Gå ut till midjan och kolla om du kan manuellt vrida kardanaxeln
Om du kan det så är klokopplingen bak UR-kopplad.
Det kan då bero på olika orsaker.
Börja med att säkerställa att tryckluften kommer framtill klokopplingscylindern vid iläggning av lågväxel.
Kontrollera sedan att cylindern orkar vrida "hävarmen" som jag ringat in med blått.
Om inte hävarmen går att rubba (prova hjälp till med ett litet brytspett) så kan det ha rostat ihop invändigt i kopplingshuset.
OM hävarmen och tryckstången som går in i huset, skiftar så är det nån "vaj" inuti huset. Kanske nån kopplingsprint som trillat ur eller att kopplingsgaffeln pajat etc....

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

v702

#5 » 19:40:15, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

andreasbergst skrev:Okej, är det dyra reservdelar om något skulle vara trasigt? Sen är det lätt att få tag i delar?


Du kan prova att ringa Svärds Skogsdelar, https://www.hitta.se/sv%C3%A4rds+skogsd ... dSjCOGbbbk
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

findusthecat82

#6 » 07:23:13, 08-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej vet att den här tråden är lite gammal men jag är på jakt efter delar till en ks 836b (tror jag). Svärds traktordemontering verkar ha lagt ner. Någon med förslag? Mvh

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
findusthecat82
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:46, 16-11-2015
Ort: Marks/Härryda kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkersork H9


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se