Det finns ett
kraftuttag som levererar kraft till bakänden. När man kopplar ur detta kraftuttag med den långa spaken bakom stolen så kommer kardanaxeln att onödigtvis fortsätta rotera om den inte kunnat friläggas. Därför finns en klokoppling vid bakre änden på kardan vid ingången till bakaxeln. Den här klokopplingen är tryckluftstyrd med en liten membrancylinder. Cylindern manövreras från en liten gränslägesventil #16 som sitter tillsammans med en tryckbegränsare #23 monterad på främre fotbromsventilen. De krävs lufttryck för att klokopplingen på vagnen skall vara inkopplad.
Gör så här...
Lägg UR kraftuttaget...
Gå ut till midjan och kolla om du kan manuellt vrida kardanaxeln
Om du kan det så är klokopplingen bak UR-kopplad.
Det kan då bero på olika orsaker.
Börja med att säkerställa att tryckluften kommer framtill klokopplingscylindern vid iläggning av lågväxel.
Kontrollera sedan att cylindern orkar vrida "hävarmen" som jag ringat in med blått.
Om inte hävarmen går att rubba (prova hjälp till med ett litet brytspett) så kan det ha rostat ihop invändigt i kopplingshuset.
OM hävarmen och tryckstången som går in i huset, skiftar så är det nån "vaj" inuti huset. Kanske nån kopplingsprint som trillat ur eller att kopplingsgaffeln pajat etc....