Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Formek 250 - impulskjøp av vinsj

9 inlägg • Sida 1 av 1
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

Trondos (trådstartaren)

#1 » 13:37:03, 24-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

For et par uker siden dukket det opp en vinsj på en kjøp/salg gruppe på Facebook. Prisen var HBO, jeg la inn et lavt bud, men hørte ikke noe fra selger, så jeg regnet med den var solgt.
I forrige uke fikk jeg melding om at vinsjen var min, bare å komme og hente den. Upps, da har jeg visst kjøpt meg vinsj. Usett. :mrgreen:

Jeg sager ved til eget bruk, og til min mamma. Vi har begge luft/luft varmepumpe, så det går ikke så mye ved som førut. Vinsj har jeg sett på som en ting som hadde vært "bra å ha", men ikke nødvendig.

Siden jeg bare hadde sett noen bilder på FB, var jeg spent på å se hva jeg hadde kjøpt i virkeligheten. :lmao:
Ble positivt overrasket. Vinsjen hadde vært på samme gården siden den var ny, og kraftuttaktappen gikk å snu rundt for hånd.
Jeg satte vinsjen på trepunkten, men det ble kort avstand mellom kraftuttaket og vinsjen, så jeg må skaffe meg en kort PTO-aksling. 450 mm.

Planen er å ta et lite ettersyn, kanskje litt maling hadde vært bra også?! To be continued.... :vissla:

Her er bilder, jeg vet det er det folk vil se: :mrgreen:


Bild

Bild

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111



Bengt Erik Eriksson

#2 » 19:09:12, 13-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande affärer :thummar:

behöver du ha en lång axel för en annan traktor? annars brukar man korta axlar till lagom längd. man tar av skyddet och mäter av så axeln inte den riskerar att bottna när tapparna är mitt för varandra. gör så att du dra isär axeln och håller rören parallellt. markerar på båda rören 10-15 mm från motstående gaffel. sedan kapar man BÅDA rören , montera skydden och kapa dem någon cm kortare än stålrören. klart att montera. men du måste lyfta eller sänka ordentligt för att få på kopplingen på taktortappen.
lycka till.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Trondos (trådstartaren)

#3 » 10:16:40, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Spännande affärer :thummar:

behöver du ha en lång axel för en annan traktor? annars brukar man korta axlar till lagom längd. man tar av skyddet och mäter av så axeln inte den riskerar att bottna när tapparna är mitt för varandra. gör så att du dra isär axeln och håller rören parallellt. markerar på båda rören 10-15 mm från motstående gaffel. sedan kapar man BÅDA rören , montera skydden och kapa dem någon cm kortare än stålrören. klart att montera. men du måste lyfta eller sänka ordentligt för att få på kopplingen på taktortappen.
lycka till.


Ja, jeg har en axel som jeg bruker på beteputsen. Den er 300 mm for lang, og hvis jeg kapper av den så mye er jeg litt bekymret for om jeg får nok overlapp når jeg bruker beteputsen. :grin:
Det blir lite overlapp på axelen til vinsjen også, men en vinsj er vel ikke det som påfrestar en axel verst.
I følge denne siden skal jeg ha 500 mm overlapp, det blir svårt når totallengden er 550! :mrgreen:
http://www.traktor.no/reportasjer/kraft ... tilpasses/


Her om dagen kom det et paket. Jeg så på axler hos Oie og Økonomideler. Oie selger Benzi fra Italia, helt sikkert bra, men kostet en del mer enn hos Økonomideler. Det sto ikke fabrikat på axlene til Økonomideler, så jeg var spent (nyfiken) på hva som kom.
Aksan Cardan, fra Tyrkia.
Skal kappe den til rett lengde i kveld. :)

Bild


Lengden fra vinsjen til PTO tappen:

Bild

Beteputsen:

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

agvg

#4 » 18:55:46, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra vinsj der, jeg ville ha plukket den ned og gått over lagre, surt hvis de begynner og rotere på akslingen.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Trondos (trådstartaren)

#5 » 08:22:21, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det ligger an til at jeg plukker den ned. :smile:

Fikk testet den i går. Kappet av PTO akslingen 500 mm (!) Føltes litt fel å kappe så mye av en splitter ny aksling, men må man så må man :mrgreen:


Bild

Litt skumme lydar innenfra vinsjen et sted, selv om jeg smurte kjedet litt. Men vinsjen dro inn wire så snart jeg tok tak i hendelen. Ved anledning blir her demontering og gjennomgang. :dancing_geek:

(Og ja, jeg vet at jeg burde ha festet kjettingene på skyddet på PTO akselen) :djaevul:


2 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

agvg

#6 » 09:17:36, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stivt kjede? Rustet?

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Trondos (trådstartaren)

#7 » 09:48:51, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er noe rustet ja. Jeg sprayet det med CRC først, så hadde jeg på noe olje. Ingen forskjell på lyden, men mulig det trenger litt tid for å trekke inn. :)
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

agvg

#8 » 12:01:09, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg overhalte ett skogslik av en Fransgårdkjedet var så stivt at jeg måtte hamre det, la det i diesel i ett par uker og det kom seg, dog koster ett nytt kjede bare noen kr men det gikk litt sport i gjenbruk.

Du får lage en proskjekttråd med masse bilder når du river den, her er bildene fra mitt prosjekt:

https://flic.kr/s/aHsjTt1hiy

2 personer gillar det här inlägget.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

agvg

#9 » 12:02:20, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vær veldig forsiktig med og olje det mye på plass, på noen vinsjer kommer overskuddsolja fra kjedet rett på kløtsjen.

2 personer gillar det här inlägget.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se