Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Ate huvudbromscylinder, gummitätning

25 inlägg • Sida 1 av 2
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

Lind1977 (trådstartaren)

#1 » 22:42:28, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har råkat ut för ett problem ett sv bromssystem på bakhjulen på en rottne rapid från 1988. Rottne själva har ingen reservdel och har sökt på nätet utan framgång. Lär visst finnas en ersättningsenhet men den kostar en hel del. Har hittat nästan likadan gummihätta men andra dimensioner. (en bricka innanför har gjort hål på denna).

Bifogar en bild, jag håller i gummihättan. Den är märkt ate 3.3301?3826.1

Längst ner aoq 60773 2-2

Någon som sett en sådan här? Brickan som gjorde hål på gummit är inte med på den bilden.

Mvh Andreas Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180224/dd14ae755708f4a8930012a54a6c9730.jpg


Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91



magirus

#2 » 22:50:15, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring Umeå Bromscenter 090 14 44 66, fråga efter Leif.
Han har vid ett flertal tillfällen hjälpt mej med ytterst konstiga bromsdetaljer!
Jag har inget för att rekommendera denna firma utan är "bara" en ytterst nöjd kund.

Lycka till :shake_hands:
magirus
 

LeifAndersson

#3 » 23:52:33, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat repsatsen till LM 621/641? Den ser likadan ut om det är samma diameter.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torbjorn_forsman

#4 » 23:54:49, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara bra att ha koll på ATE-numret på hela huvudcylindern när du ringer.

En lömsk sak jag har varit med om på vissa ATE-cylindrar (i synnerhet sådana som används på personbilar och sitter ihop med ett vakuumservo) är att det finns ett YTTERST LITET (på sin höjd 0,5 mm) luftnings- eller dräneringshål borrat underifrån in i loppet vid fästflänsen eller strax framför den. Detta hål ska mynna mellan de två bakersta kolvtätningarna då kolven står i viloläge. Om det blir stopp i det där hålet (t ex igenrostat eller övermålat vid renovering) kan man råka ut för att vakuumet från servot suger ut bromsvätska ur cylindern. Utifrån ser man ofta inget alls av det på en gammal rostig cylinder, åtminstone inte förrän man har gett sig på den med roterande stålborste på tänkbara ställen.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LeifAndersson

#5 » 00:01:28, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

621/641 satsen ser ut så här och är C.a 38mm i diameter. (1,5")


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Björn.O

#6 » 00:27:13, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt likt huvudcylindern som sitter i Cat 920 / 930. Repsats 1V4850

1 person gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Stefan1972

#7 » 12:16:58, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är om det är rätt överhuvudtaget för det ser inte ut som en ATE cylinder direkt ? Ser mer ut som nån har hpd repat med en hjulcylindertätning och de kan man inte använda i huvudcylindrar.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Lind1977 (trådstartaren)

#8 » 19:40:35, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grym respons :)
Det står ate 38 på ena sidan och 6 G på andra. Gummihättan är ca 40 mm diameter yttermått.
12 mm djup.
Väldigt lik den bilden på delarna infogar en bild på brickan spm sitter i änden på fjädern och som skadat gummit. Samt sidan på huset. Så jag tror att det är ate rakt igenom. :) BildBild

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

LeifAndersson

#9 » 20:01:05, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är ju märkt med "38", står nog för diametern. Skulle tro att Börjes använde 641:ans huvudcylinder, den var ju från samma tid. Varför strula till det när det fanns prylar på marknaden. Och även till 641 är den ersatt med en annan cylinder och ombyggnadssats. Men reparationssatsen finns fortfarande. Rep.satsen vi har är märkt med 1 1/2" Och tryckpackningen ser ut precis som den du har på bild.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#10 » 20:08:46, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser det ut på 641.


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magirus

#11 » 20:55:37, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å min kalkylator säger att 1 ½tum är 38,1 mm :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

torbjorn_forsman

#12 » 23:45:57, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och på Leifs bild kan vi se att denna cylinder bara har en enkel sekundärpackning, då finns alltså inte det lömska lufthålet som jag oroade mig för.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#13 » 00:52:29, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lind1977 skrev: Den är märkt ate 3.3301?3826.1


ATE nummer brukar se ut så här 03.3301-3826.1
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

LeifAndersson

#14 » 08:52:26, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå med kolven i sitt bakersta läge så har cylindern förbindelse med behållaren genom det lömska hålet. Går inte kolven helt tillbaka så blir det knas av alltihopa. Kolven fylls inte och expanderande olja i hydraulsystemet har ingenstans att ta vägen så dit blir anligg i bromsarna. Så "förbindelsehålet" finns och är oerhört viktigt för funktionen.


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torbjorn_forsman

#15 » 10:08:31, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte hålet in till bromsvätskebehållaren jag tänkte på, utan ett hål som finns närmare monteringsflänsen och går ut i fria luften, vanligtvis på undersidan av huvudcylindern. Men det finns inte på alla ATE-cylindrar, möjligen kan det vara så att det bara förekommer ihop med vakuumservo.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se