Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

MF 65 med takkran

109 inlägg • Sida 5 av 8
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

magirus

#61 » 20:16:27, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De ska finnas en bild på detta ganska tidigt i Magirustråden :idee3:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 



strumpa (trådstartaren)

#62 » 16:21:44, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huvudströmbrytaren gav efter en längre tid av krångel upp igår. Så idag blev den en ny, hela 72:- och dessutom 15% LRF-rabatt på det :mrgreen:

Bild
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

2 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Ludde eriksson

#63 » 17:51:24, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter nyckeln uppåt o utanför hytten?
Ganska känsliga om fukt kommer in utmed nyckeln, lär hålla betydligt bättre om nyckeln lutar aningen neråt o helst under något väderskydd :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

strumpa (trådstartaren)

#64 » 19:29:23, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det gör det och jag är medveten om det. Tanken är att göra om hela lösningen, dels placera den innanför hytten dels göra ny infästning då jag tycker att nuvarande är "för liten".

Men nu ville jag bara få igång traktorn igen och jag hade redan luskat ut att den som används var swedols billigaste. Så för några tior kan jag invänta varmare väder å mickla med det :thumme:

Å andra sidan vet jag vad som brukar hända med sådant som skjuts upp... :klia:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

3 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Sparrow

#65 » 02:20:46, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick med ett papper med försäkringsbrevet till traktor försäkringen där det stod bl annat att nyckeln för h-brytare skulle va av metall.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

strumpa (trådstartaren)

#66 » 07:17:57, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Fick med ett papper med försäkringsbrevet till traktor försäkringen där det stod bl annat att nyckeln för h-brytare skulle va av metall.

Det får jag kolla upp, tack för tipset :thumme:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Sparrow

#67 » 11:00:41, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har Länsförsäkringar ,vet ej om andra bolag har samma krav
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

strumpa (trådstartaren)

#68 » 14:54:52, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag höjde ju MF65:ans bränsleförbrukning till skyarna tidigare i tråden. Styrkt av detta har jag sedan i somras glatt tutat och kört, fram till igår vill säga... :vissla:

Så idag var projektet tanka och lufta bränslesystemet. Bara att "dunktanka" var lättare sagt än gjort när det på din höjd går att öppna motorhuven till hälften pga skogsanpassningen, men med hjälp av fröken sambo gick det utan allt för mycket spill.

Sedan var det luftningen. Instruktionsbokens bilder var väl inte de mest informativa men till slut var det luftat hela vägen till insprutningspumpen.

Då var det dags att lossa spridarrören... Första insikten var att det är trångt. Blir att lossa sidoplåten för att få lite utrymme. Sedan kommer insikten att det är en gammal engelsk traktor vilket innebär att det är tumnycklar som gäller och ont om sådana är det gott om i garaget... Lägg därtill att närmaste mm-nyckel är 16mm och även det verkar vara en bristvara där inne.

Efter mycket om och men lyckas jag lossa ett rör och lufta av detta. Efter lite nötande så går faktiskt traktorn igång! I fem sekunder... Sedan dör den igen och med den min arbetslust.

Jag låter det vara tills jag har riktiga verktyg till hands och det lär väl dröja tills nyårshelgen är över.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

6 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Orsa

#69 » 18:51:00, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huvudbrytare.
Dessa brytare, oavsett dyr eller billig, är förr eller senare en felkälla. Spänningsfall. Det är en bedrift att leda en stor startström över några kontaktbleck. Det går inte hur länge som helst innan blecken är brända.
Jag har skippat huvudbrytare där det är lämpligt och har snabbkopplad polsko. På halvbandaren 65:an har jag ett optimabatteri (som man tar hem från skogen och laddar) och sen är det också varmt när kopplar in det och ska starta. Optima är ju inte så mycket större än en handväska och jag flyttar emellan och använder det till flera gamla kämpar.
Annars som sagt lyfter man av polskon och slipper huvudbrytare. Dessa snabbpolskor är dock inte lika bra kontaktyta som vanliga polskor men har trots det funkat för mej.

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

strumpa (trådstartaren)

#70 » 20:55:51, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag önskade jag att det sätt ett litet optimabatteri i den. Nuvarande 110ah batteri verkar kräva att antingen instrumentpanelen eller tanken demonteras för att få ur kunde jag konstatera idag när jag ville ta hem det för laddning. Så även det fick vara...
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#71 » 17:34:15, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tro på fan att när man slutat leta efter en 16mm nyckel så nästan ramlar man över en idag :uupps:

Så nu rullar den igen! :driver: :thumme:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

3 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Orsa

#72 » 18:10:04, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fem-åtting, tre-åtting och halvtum är väl nycklar man kan försöka samla på sej genom åren. Eller en tum-nollnolla.
Men visst undrar man hur de där stolta "British-built"-gubbarna inte hade kunnat gör att luftningen blivit lite mindre franskt Citroängig där i underupp-läge. Nästan alla rörkopplingar är ju mer eller mindre rundkantade på Perkinsarna/ MF-arna efter 40-60 år sådär och lika många luftningar.
Tänk om "ryssarna står i Hofors", som dom sa här på I-13 för att ge lite mening med framryckningsövningen över Myran, och man sen kör torrt i grållen och livet hänger på en snabbluftning för att bättre fly än illa fäkta...
Ja, då hade man ju fått stått och krånglat med getskinnshandskarna och en 16-nyckel eller en hopplös metrisk nollnolla.
God Fortsättning på Er

4 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

strumpa (trådstartaren)

#73 » 18:54:09, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nog kan man tycka att den brittiska ingenjörskonsten inte stod på topp när de designade bränslesystemet. I varje fall när det gäller luftningen av det. Äger både en gammal fordson och en belarustraktor och där är det betydligt lättare att lufta ur dem. Vitryssen kan det faktiskt räcka med att tanka för att sedan nöta startmotorn i några sekunder så är den igång!
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

2 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Bengt Erik Eriksson

#74 » 08:01:24, 07-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig tråd! :thummar:

Lufta MF 65 är väl det man helst av allt slipper typ.
Eller skruva med huven öht..

Stödkolv rekommenderas! Haft en BM 400 med stor ÖSA kran på. Okörbar utan stödkolv. Kanske din far fixar om du inte hinner själv?

Frontvikterna kommer från större 70 tals MF typ 1100 1080..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

strumpa (trådstartaren)

#75 » 17:01:40, 06-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen har smådroppat hydraulolja ett tag men nu har det börjat bli mer än vad jag står ut med. Så då är det dags att visa hur lite man kan...

Till att börja med vet jag inte ens vad det är för kran mer än att det skulle sitta en "Vindelbjörn" på den. Det jag gissar på är typskylten är dessutom oläsligt. Men när jag jämfört min med lite andra på nätet gissar jag att det är en Cranab 3000 (Vindelbjörn och Cranab verkar användas synonymt på Internet) men det är som sagt enbart en gissning.

Efter närmare inspektion verkar komma från gaveln av ena vridtuben(?). Jag gissar mig till att den kallas det även efter det lite internetläsande. Om någon skulle vilja vara vänlig att undervisa mig hur svängmekanismen funkar skulle jag blir glad.

Slänger in några bilder på delen jag menar och den skarpögde kan nog även se läckaget...

Bild
Bild
Bild

Droppandet verkar fortgå så länge det finns olja i tuben, alltså inte bara när det är trycksatt.

Som sagt är jag helt okunnig så jag har säkert fått det mesta om bakfoten. :help:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se