Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

MF 65 med takkran

109 inlägg • Sida 1 av 8
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

strumpa (trådstartaren)

#1 » 20:32:08, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har införskaffat mig en gammal MF65 med takkran för att underlätta mitt nyodlande på gården. Jag har mycket ris att ta reda på och jag har märkt att det tar en stor del av min "nyodlingstid". Anledningen att det blev den här och inte en skogskärra till befintlig traktor beror delvis på att den kostade ungefär lika mycket som en gammal kärra och har betydligt bättre fart i hydrauliken än vad jag hade fått med min gamla vitryss. Dessutom binder jag inte upp Belarusen. Men framförallt är det nog för att jag tycker den är förjävla läcker :mrgreen:

Bild

Tyvärr så är inte allt perfekt och jag lär behöva lite hjälp med den framöver.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

15 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn



magirus

#2 » 20:37:39, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin Traktor :shake_hands:
Finns mycke läsning i Downloads! :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Ludde eriksson

#3 » 20:50:08, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förvånansvärt snygg för sin ålder, å inte minst, en blivande förare i bild? :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

strumpa (trådstartaren)

#4 » 20:51:34, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första riktiga jobbet och jag åker på punktering på vänster bakhjul. Bakdäcken var inte i något vidare skick så det var kanske inte någon högoddsare :cool:

Det har jävlas med att få av hjulet men jag tror det ska lösa sig på fredag. Se strumpa @ Dags att odla upp herrgården igen!

Hjulbultarna som gått sönder i splinsen är av denna typ: https://www.oie.se/Produkt/hjulbult-bak ... ONMF654203

Det finns även hjulbultar att få tag på som ser ut som dessa: https://www.oie.se/Produkt/hjulbult-bak ... ONMF654203 Kan det tänkas vara som ersättning om man lyckats förstöra "splinesspåren" i navet som jag antagligen gjort? Eller ska man ta de av den gamla sorten och svetsa fast i navet?

Sen är frågan hur man ska göra med de ganska dåliga bakdäcken, om de nu överhuvudtaget går att rädda? Köra på och se glad ut och hoppas att det var bara var otur eller ska man punga ut för ett par nya på direkten? Idag sitter det 12.4/36 på men det kanske går att överväga annan dimension? Hur resonerar man när man har en kran på taket, är bredare bättre?

Nog med funderingar för nu :klia:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#5 » 20:54:43, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:Förvånansvärt snygg för sin ålder, å inte minst, en blivande förare i bild? :thummar:

Den blivande föraren är lika entusiastisk över nyförvärvet som sin far :mrgreen:

Ja, den är väldigt fin. Förre ägaren har kostat på den ganska mycket, mer än färg faktiskt :skratta3: Men tyvärr inte nya bakdäck...
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

magirus

#6 » 20:56:14, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta bara av fälgbanan då o laga o sen kör du hem så kanske du iaf kan rädda muttrarna.

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

strumpa (trådstartaren)

#7 » 21:03:09, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Ta bara av fälgbanan då o laga o sen kör du hem så kanske du iaf kan rädda muttrarna.

Det var ju ett alternativ jag inte tänkt på. Nu sitter iof inte två riktigt dragna och en small av. Men man får väl köra med förstånd helt enkelt :klia: :idee:

Men det blir nog att värma rejält innan jag lossar fälgbanan för det lär nog sitta lika hårt där är jag rädd... Är nog bäst man köper lite fergussongrått, för den här fälgen lär se ut som en krigsskådeplats innan jag är färdig :mrgreen:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

1 person gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

63an

#8 » 21:09:38, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men nog känner du väl till MFs egenskaper? De är lite för mer än andra trackar, ser små ut men med rätt förare då: Hej vad de går! :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

CountyBruff

#9 » 21:12:11, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att slippa svetsa bultarna i navet kan man förbinda dem i par med ett järn.
Givetvis om det finns plats!

1 person gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

strumpa (trådstartaren)

#10 » 21:24:21, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev:För att slippa svetsa bultarna i navet kan man förbinda dem i par med ett järn.
Givetvis om det finns plats!

Bra tips! :shake_hands: Kommer inte riktigt ihåg hur långt det var mellan dem, men de satt inte bredvid varandra.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

raggsockan

#11 » 21:34:57, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

snygg fågelskrämma
ska bli kul å följa :)
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

2 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

PeterR

#12 » 21:40:02, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig traktor. Lite trevligt med fågelskrämman på taket också. Den kommer Du att ha nytta av när sly och annat skall bort.
Något av de andra två bultförbanden borde väl kunna lossas så Du får av hjulet? Sen tror jag att nya hjulbultar löser det. Det är ju bara lättrade bultar som pressas i ett lite trångt hål. Hålen är nog ok, men rillorna slut?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

strumpa (trådstartaren)

#13 » 08:35:45, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Trevlig traktor. Lite trevligt med fågelskrämman på taket också. Den kommer Du att ha nytta av när sly och annat skall bort.
Något av de andra två bultförbanden borde väl kunna lossas så Du får av hjulet? Sen tror jag att nya hjulbultar löser det. Det är ju bara lättrade bultar som pressas i ett lite trångt hål. Hålen är nog ok, men rillorna slut?

Vi får hålla tummarna för det! :thummar: Tidigare ägaren (?) har helt sonika ersatt en tidigare hjulbult med en vanlig M16 med låsmutter... :vissla:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#14 » 08:39:09, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev:En annan lite cirkus-liknande lösning är att ta ett lagom last i gripen, svänga åt sidan, och köra hem på tre hjul.
Har gjort det med traktorgrävare några gånger.


Drygt en mil hem efter vägar av väldigt skiftande kvalitet skulle nog göra det till en bedrift för Guiness :driver:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

2 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#15 » 08:54:23, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JPEG skrev:Jag har både bytt däck bak på min 35:a och lagat punktering med fälgarna kvar på traktorn. Värst var att få loss kanten vid däcksbytet för dom var vätskefyllda, så gamla punkor hade släpt ut saltvattnet med följd att däcket rostat fast ordentligt. Kofot och slägga var medicinen då.

Måste erkänna att planen är att lämna in hjulet till den lokala däckverkstaden
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

1 person gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se