Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Funktion på en vinsch/wire/timmerspel Sandvik/Formek/Norse/Elkem

10 inlägg • Sida 1 av 1
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

roddjer (trådstartaren)

#1 » 22:20:13, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Först, hör olika benämningar hela tiden, är det någon direkt skillnad på en vinsch/wire/timmerspel? Kärt barn har många namn?


Vidare. Är nybörjare på såna här maskiner (också... :smile: ) - har bara sett den som min farbror har i aktion tidigare. Den ser enklare ut, mer "öppen" i sin konstruktion (och totalt livsfarlig). Kan mycke väl vara ett hembygge.
Maskinen nedan ser mer proffsig ut. En vild chanssökning ledde mig fram till (via ett amerikanskt forum som länkade vidare till Maskinisten! - :grin: ) - att det sannolikt är en Sandvik/Formek/Norse/Elkem 3000 eller 5000. Gissar på 3000. Kan någon bekräfta?

Först lite bilder...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Hur ska en sån här funka egentligen? Har bara andra och tredjehandsuppgifter från min far och förre ägaren att "han kopplar int' ifrån som han ska!". :huh:

Vrider man på PTO-axeln så rör det sig där bakom. Kedjan bakom trumman rör sig men trumman i sig står still vilket rimligtvis är som det ska, eller hur? Däremot om jag fatta rätt, vilket jag tvivlar på, så drar man i snöret och kopplar in trumman, sen ska trumman fortsätta snurra med även om man släpper snöret? Så är det inte på helvetesmaskinen min farbror har. Där snurrar bara trumman så länge man håller snöret spänt. Släpper man litegrann stannar trumman direkt. Antar att den är lite mer som en trumbroms på en bil med backar som skapar friktion mot trumman så länge man drar i snöret.
Den här Sandviken skulle då vara mer "automatisk"? När man dragit igång trumman så snurrar den ändå tills någon ..."klack" eller spärr slår ur trummans drivning. Kan det verkligen stämma..
:help:

edit: komplettering fabrikatnamn...
Senast redigerad av roddjer 00:24:36, 05-11-2018, redigerad totalt 1 gång.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



roddjer (trådstartaren)

#2 » 00:22:26, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Nej, det stämmer inte...


Rotade lite i vårt utsökta arkiv, "Downloads". Fann denna; Sandvik/Formek 2500, 3000, 3081 og 5000 vinsj handbok

Roade mig med att "översätta" en passage för att få lite bättre överblick (sid 6, Sikker og riktig bruk av vinsj og -utstyr).

Handtaget för spärrhaken vrids så att den släpper greppet och wire kan dras ut till virket. Vinschen är utrustad med en broms som skall stoppa trumman när wiren slackas. Om inte bromsen fungerar tillfredsställande, se under "underhåll - justeringar".
Snara stockarna så att den vrids åt sidan när wiren spänns då detta kräver mindre kraft för att sätta lasten i förflyttning.
GLÖM ALDRIG: spärrhaken skall vridas in mot spärrkransen(?) innan vinschen startas.

Låt traktorn gå på lite högre tomgång. Dra i snöret till kopplingsarmen går in mot anslaget. I detta läge krävs minst kraft för att hålla kopplingen inne, och risken för fastkörning är som lägst med full kopplingskraft. Håll i änden av snöret så att avståndet till traktorn är betryggande om den flyttar sig bakåt vid t.ex. fastkörning av lasten. Speciellt vid invinshning av klenare virke bör man vara uppmärksam på hinder i närheten av traktorn då en lätt stock kan slå runt och träffa vinschoperatören. Var också uppmärksam på ...faran(?) som är speciellt stor(?) vid fastkörning och vid igångsättning av vinschen.


... hålla kopplingen inne, ...
Samma som på Helvetesmaskinen alltså. Ok. :thumme:

Nån som har en kvalificerad gissning om var man börjar leta?
Inte lätt och se något ner där bakom. Vill ogärna skruva isär hela alltet när man inte vet vad man ska leta efter...

Hittade den här också, men det är inte riktigt mitt/vårt bekymmer.. - Tykkelse på clutchplate sandvik 3500 vinsj
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

marcus.bonde

#3 » 10:20:46, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gratulerar till köpet! En sån där skulle jag också behöva ibland...

Jag skulle nog dra ut wiren långt, typ på en hyfsat stor plan, kroka i en massvedbit. ställa traktorn på lägsta möjliga tomgång och prova lite försiktigt. Man måste nog vara beredd att kuta och rycka ur kraftuttaget - därav dra ut wajern långt för att hinna få hejd på grejerna innan kroken kommer till linblocket... Massvedbiten för att bromsa wiren så den inte trasslar sig på trumman.

Men FÖRST skulle jag gå över den med fettspruta och oljekanna så att alla leder och lager sköter sig exemplariskt.
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

bert

#4 » 11:40:42, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vinsch/wire/timmerspel Själva vinschen är ju ju lintrumman mm som gör att man kan rulla ut och dra in linan och i detta fallet kan man säga att
själva vinschen sitter på ett timmerspel
Själva vinschen kan ju sitta var och hur som där bara själva lintrumman får plats
Själva linan på en vinsch är oftast stållinan som vi kallar wire

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

roddjer (trådstartaren)

#5 » 12:53:29, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Tackar för svar. - :smile:

marcus.bonde skrev:Gratulerar till köpet! En sån där skulle jag också behöva ibland... ...

Har inte köpt den, vi har "övertagit" den (av en släkting)... - :mrgreen: - :hurra:

Hmm, ja, vi får göra ett experiment jag och far få se hur det går.. - :smile:

Förre ägare var hem och instruerade far vad som var fel. I samband med det "hällde de olja över".. nåt. Ska förhöra mig närmare om det. Men det jag har tittat så ser det ut som det rör sig allting, eller det mesta bakom där. Vet ju inte exakt hur det ska se ut eller röra sig. Får, som sagt, prova lite försiktigt. - :thumme:

bert skrev:Vinsch/wire/timmerspel Själva vinschen är ju ju lintrumman mm som gör att man kan rulla ut och dra in linan och i detta fallet kan man säga att
själva vinschen sitter på ett timmerspel
Själva vinschen kan ju sitta var och hur som där bara själva lintrumman får plats
Själva linan på en vinsch är oftast stållinan som vi kallar wire

Var väl undefär så ja trodde. Men jag hör snacket hit och dit och begreppen blandas. Vill ha lite koll.. - :thumme:

-----------------------

En annan sak, wire, hur grov sån behöver man? Vajern som sitter på ser lite skraltig ut men framförallt är det ett as! Minst 14 mm i dia, kanske mera. Ett as. Något grannare bör väl duga. 6 - 8 mm kanske?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

marcus.bonde

#6 » 13:13:59, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi utgår från att "3000" i betäckningen syftar på att den drar någonstans uppemot 3ton när allt är piggt och friskt och oslitet i den, vilket på intet vis är orimligt med en kraftuttagsdriven vinsch, så tror jag wiren är dimensionerad för det... Jag tror dessutom att tanken är att kopplingen ska slira innan wiren går av, då en wire som går av under full dragkraft kan komma tillbaka som en piska och orsaka otäcka personskador. Så därför tror jag du har en så grov wire. Utan att veta alls så skulle jag tro att den nog är 10-12 mm. Fjorton låter häftigt, men kan nog mycket väl vara så också...

Vill tillägga:
Förr hade farsan en Lima-kran (kombinerad wire-kran/timmesrspel) och den var fullt kapabel att flytta sig själv och vidhängande BM-35, med stödbenen i backen, när stockarna fastnade i en stubbe eller sten. Vid vinshning rakt bakåt så lyfte ibland framhjulen på traktorn och vid allt för många tillfällen vid vinchning i sidled så lyfte ett bakhjul från marken. Det spelet hade en spak man fick stå och hålla i så jag stod alltid med en handlata på bakhjulet på traktorn för att känna bättre vad som hände när det började bli spännande.

Så tänk på hälsan också när ni börjar komma igång och använda den.
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

roddjer (trådstartaren)

#7 » 17:19:48, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcus.bonde skrev:...Så tänk på hälsan också när ni börjar komma igång och använda den.

Absolut. Vet hur lätt och snabbt det kan gå åt pipan.

"Helvetesmaskinen" nämnd ovan, som farbror har, var jag nära att bryta armen i. Tror jag. Ovan vid körning, obefintlig inkapsling och skydd, upplagt för trubbel. I början tog man det riktigt försiktigt. Efter en liten stund tänkte man "det här går ju som smort" och omedvetet slappnade man väl av en aning. Hade inte 100 koll när en stock kom farande, nånting "jävlades" så jag lämnade min vanliga position och skulle rätta till något, stocken kommer ut längre än tidigare och jag råkar ha armen på fel plats. Klämde underarmen mellan "kortsidan" på stocken och ett av benen upp till bommen. Fan vad ont det gjorde! Underarmen började darra och domnade bort, kunde inte gripa med handen på över halvtimme. Hade stickningar resten av dagen. Hade ont i fler dar efteråt. Inge blåmärke konstigt nog "bara" lite svullet. Det var en sån där gång som man faktiskt hade en stor dos tur. Man ska ha det ibland också...

Hade det suttit ett galler på vagnen vi hade, som det gör på vagnen i bilden nedan, hade det aldrig hänt.

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

bert

#8 » 21:10:27, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju inte märkt av att den skulle bli vältbenägen när man drar stockar med en liknade som roddjer har visst vi har haft berydligt tyngre traktor än dig marcus bonde men stora skillnaden är nog att ni har kör den som kran och det gör det blir en större brytverkan
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

marcus.bonde

#9 » 22:14:42, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Har ju inte märkt av att den skulle bli vältbenägen när man drar stockar med en liknade som roddjer har visst vi har haft berydligt tyngre traktor än dig marcus bonde men stora skillnaden är nog att ni har kör den som kran och det gör det blir en större brytverkan


Ligger nog mycket i det Bert... :thumme:
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

Stridis2

#10 » 00:46:25, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag hört om wirekranar är att det kan rosta på anläggningsytorna till bromsbeläggen. Man behövde köra en halv dag innan dessa var tillslitna så det inte högg. I början var det alltså mycket on/off-känsla i spaken.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se