Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Sm 667. Timmerkalle

5 inlägg • Sida 1 av 1
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

Piteå (trådstartaren)

#1 » 17:06:11, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ! Ny här !. Tänkte fråga om nån här har varit med om att en Timmerkalle /sm 667 har ”gått av ” dvs delat sig mellan motordelen och vagnsdelen ? Det är ju en stor mutter /vingmutter som håller ihop dom två tydligen ? Jag har inte sjv sett hur det ser ut eller är konstruerat . Det är nämligen så att jag har blivit erbjuden att köpa en gammal timmerkalle av två äldre bröder . Den dela på sig när dom skulle köra hem den från en skogsfastighet tills ett annan den var tom då det hände och dom lyckades få ihop den så den gick att köra hem . Dom säger att bulten som håller ihop vangbsdelen och motor delen är gängpaj så dom svetsa /gjorde nån nödlösning . Finns det att köpa en ny bult ? eller är det nån här som kan ha tips hur man får det att hålla /fungera igen? . Jag tänkte ha den bara för att köra lite i skogen och på vedbcken typ /små lass . Med vänlig hälsning, Johan Piteå
Piteå
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:01, 29-12-2018
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo n88 , David Brown 34D



rospigg

#2 » 17:20:43, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat i Downloads, om det finns reservdelslista på sm 667 där?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Piteå (trådstartaren)

#3 » 17:31:22, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ! Jå jag har kollat där och har läst instruktions boken och även kollat in gruskalles verkstadshandbok det enda jag hitta var en liten bild i instruktionsboken på vad jag tror är muttern jag prata om och att den skulle tydligen efterdras var 50 timme ? Jag tänkte om det var nån timmerkalle /sm 667- 665. ägare här som vet vad jag ,eller dom här bröderna prata om för mutter /stor vingmutter som ska dras åt ? Och som nu är tydligen gängpaj pga dåligt underhåll /delat på sig ? Och gärna tips hur man kan fixa den eller vars man köper en ny ?om det går ens ? Som sagt jag har sjv inte varit och titta på den än . ( dom ville vänta till våren att sälja /att jag skulle titta / provköra den , nu då det kom snö ). Johan.

1 person gillar det här inlägget.
Piteå
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:01, 29-12-2018
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo n88 , David Brown 34D

fretchi

#4 » 17:44:15, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen är det en hakmutter som sitter där.
En ny mutter är inga problem att fixa för någon som har en vettig svarv. Gängan på tappen är lite lurigare. I värsta fall får man svarva en ny tapp och svetsa dit. Har man tur kan man kanske fixa det dugligt med en svets, vinkelslip och en gängfil.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Piteå (trådstartaren)

#5 » 18:25:39, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jå det är nog en sån . Enligt instruktionsboken som jag titta i här på downloads så följde det med en typ av spett /verktyg med traktorn då den var ny , som man skulle använda att dra åt muttern med . Jå det kan ju gå som du säger . Som sagt så har jag inte sett hur det ser ut eller hur skadat det var ? Jag är tacksam för alla tips ! Sen så gick det ju av lite hydraulslangar då den dela på sig också . Men det var ju priset därefter .
Piteå
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:01, 29-12-2018
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo n88 , David Brown 34D


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se