Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Hydraulik till kran slår av på Case IH cx80

78 inlägg • Sida 3 av 6
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

mask (trådstartaren)

#31 » 10:30:14, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Nån bild på kranen?


Tyvärr bara dåliga bilder just nu...

Bild

Oops... :)
Bild
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH



magloman

#32 » 12:14:22, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av det jag ser, tycker jag den ser ut som samma ålder ungefär som min kran. Jag har en HK-2400/2500 och den är den 230 graders sväng på. Kollade manualen nu och den vill ha max 170bar. Så skulle det vara samma på din så betyder ju det att traktorn löser ut för lätt. Den var ju på 148 väl? Så det betyder att om du kör en kolv i botten på kran så det blir stumt så kommer traktorn stänga av oljan. Du kan ju testa detta oxå. Skulle man sänka kranens tryck till mindre än 148 blir den nog svag.

Men bra o mäta upp det.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

mask (trådstartaren)

#33 » 20:58:39, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Av det jag ser, tycker jag den ser ut som samma ålder ungefär som min kran. Jag har en HK-2400/2500 och den är den 230 graders sväng på. Kollade manualen nu och den vill ha max 170bar. Så skulle det vara samma på din så betyder ju det att traktorn löser ut för lätt. Den var ju på 148 väl? Så det betyder att om du kör en kolv i botten på kran så det blir stumt så kommer traktorn stänga av oljan. Du kan ju testa detta oxå. Skulle man sänka kranens tryck till mindre än 148 blir den nog svag.

Men bra o mäta upp det.


Jo jag får väl lov att skaffa en manometer...

Fick också kanske en snilleblixt...? Jag har ju frontlastare på traktorn också, med ett separat ventilpaket som enligt manualen har tryckbegränsningsventil på 185 bar...

Kanske kunde jag skaffa en längre slang och koppla kranen till en ventil på det ventilpaketet istället...?

Om Ålö ventilen slår ur vid 185 bar och kranen vill ha max 170 bar så borde jag ju inte ha samma problem?

Vad tror ni om den lösningen?

Bild på främre ventilpaketet för frontlastaren:

Bild
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

mask (trådstartaren)

#34 » 22:10:35, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om de ålö ventilerna inte är kopplade på samma ventilpaket förstås.
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

akkamaan

#35 » 22:18:03, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

mask skrev:Jo jag får väl lov att skaffa en manometer...

Glöm inte att köpa mätuttag med tillhörande T-adaptrar

Fick också kanske en snilleblixt...? Jag har ju frontlastare på traktorn också, med ett separat ventilpaket som enligt manualen har tryckbegränsningsventil på 185 bar...

....Vad tror ni om den lösningen?...

Du är absolut inte den förste som fått den "snilleblixten"....

Men vad som vanligen händer är att oljan överhettas då rundpumpningsmotståndet/trycket ökar. Du får även större tryckfall vid effektuttag till kranen. Du får givetvis en högre lyftkraft men kranen kommer inte att orka gå med full hastighet och full kraft samtidigt....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

mask (trådstartaren)

#36 » 22:55:14, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
mask skrev:Jo jag får väl lov att skaffa en manometer...

Glöm inte att köpa mätuttag med tillhörande T-adaptrar

Fick också kanske en snilleblixt...? Jag har ju frontlastare på traktorn också, med ett separat ventilpaket som enligt manualen har tryckbegränsningsventil på 185 bar...

....Vad tror ni om den lösningen?...

Du är absolut inte den förste som fått den "snilleblixten"....

Men vad som vanligen händer är att oljan överhettas då rundpumpningsmotståndet/trycket ökar. Du får även större tryckfall vid effektuttag till kranen. Du får givetvis en högre lyftkraft men kranen kommer inte att orka gå med full hastighet och full kraft samtidigt....


Okej, intressant. Vad beror överhettningen på? Alltså rundpumpningsmotståndet. För att det blir längre väg att pumpa runt oljan och därför mera motstånd?

Har inget större behov av hög fart på kran. Det får gärna gå långsamt bara den inte slår ur o slutar fungera stup i kvarten...
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

bonnen513

#37 » 00:18:33, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja längre väg men jag tror det kvittar för dig så koppla du in den där även om jag helst hade sett bilder på när du justerar kick-out funktionen på traktorn

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

magloman

#38 » 01:13:40, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är väl att du måste binda upp reglaget till frontlastaren. Den ska ju skicka ut olja konstant. Det gör man ju normalt inte där. Men för att testa kan man ju göra så.

Men bättre skaffa så du kan mäta lite här och där.

Det bästa är ju att justera den 148 bars ventilen till tex 180. Antar man ställt den på 148 för att vara snäll mot systemet.
Men kan ju vara fel på den oxå så det kanske är bara 90 nu. Det ser du om du mäter.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

akkamaan

#39 » 04:35:13, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

mask skrev:Okej, intressant. Vad beror överhettningen på? Alltså rundpumpningsmotståndet. För att det blir längre väg att pumpa runt oljan och därför mera motstånd?

Det fungerar med hydrauliska motstånd precis som med elektriska, totala motståndet för seriekopplade motstånd är lika med summan av de individuella motstånden. Varje individuellt motstånd orsakar ett individuellt spänningsfall dvs tryckfall inom hydrauliken. Lägger vi till en längre krokigare väg för oljeflödet så uppstår tryckfall när det flödar olja genom "motstånden. Ju högre flöde desto högre tryckfall. Värmeförlusten blir lika med flödet gånger tryckfallet,och kan beräknas med snabbformeln "kW" = "L/s" × "MPa"
Om du monterar en tryckmätare direkt efter pumpen, M₁, och en annan tryckmätare alldeles vid anslutningen till hydraulcylindern, M₂, och kör funktionen med fullt spakutslag och med flödet 1 L/s. Om M₁ = 18 MPa och M₂ = 15 MPa så blir effektförlusten och värmeutvecklingen 1 L/s × (18-15) MPa = 3 kW


Har inget större behov av hög fart på kran. Det får gärna gå långsamt bara den inte slår ur o slutar fungera stup i kvarten...

Eftersom du har ett konstantflödessystem på maskinen så finns det bara ett sätt att köra kranen långsamt med minimala effektförluster, genom att köra på lägsta möjliga morvarvtal och fulla spakutslag på ventilpaketet. Så fort du kör med "halva spakutslag" så genererar du motsvarande effektförluster på "spilloljan" som du skickar till tank, dvs 0.5 L/s till cylinderna och 0.5 L/s till tank. Om pumptrycket är 18 MPa så får du MINST 9 kW total effektförlust.
Nu säger jag inte detta för att avskräcka dig från din "snilleblixt", det är ett "bra tänk" men bäst är att lösa problemet utan "snilleblixt". Vill bara att du ska vara medveten om dessa "potentiella" värmeproblem
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

joakim72

#40 » 10:15:20, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
mask skrev:Okej, intressant. Vad beror överhettningen på? Alltså rundpumpningsmotståndet. För att det blir längre väg att pumpa runt oljan och därför mera motstånd?

Det fungerar med hydrauliska motstånd precis som med elektriska, totala motståndet för seriekopplade motstånd är lika med summan av de individuella motstånden. Varje individuellt motstånd orsakar ett individuellt spänningsfall dvs tryckfall inom hydrauliken. Lägger vi till en längre krokigare väg för oljeflödet så uppstår tryckfall när det flödar olja genom "motstånden. Ju högre flöde desto högre tryckfall. Värmeförlusten blir lika med flödet gånger tryckfallet,och kan beräknas med snabbformeln "kW" = "L/s" × "MPa"
Om du monterar en tryckmätare direkt efter pumpen, M₁, och en annan tryckmätare alldeles vid anslutningen till hydraulcylindern, M₂, och kör funktionen med fullt spakutslag och med flödet 1 L/s. Om M₁ = 18 MPa och M₂ = 15 MPa så blir effektförlusten och värmeutvecklingen 1 L/s × (18-15) MPa = 3 kW


Har inget större behov av hög fart på kran. Det får gärna gå långsamt bara den inte slår ur o slutar fungera stup i kvarten...

Eftersom du har ett konstantflödessystem på maskinen så finns det bara ett sätt att köra kranen långsamt med minimala effektförluster, genom att köra på lägsta möjliga morvarvtal och fulla spakutslag på ventilpaketet. Så fort du kör med "halva spakutslag" så genererar du motsvarande effektförluster på "spilloljan" som du skickar till tank, dvs 0.5 L/s till cylinderna och 0.5 L/s till tank. Om pumptrycket är 18 MPa så får du MINST 9 kW total effektförlust.
Nu säger jag inte detta för att avskräcka dig från din "snilleblixt", det är ett "bra tänk" men bäst är att lösa problemet utan "snilleblixt". Vill bara att du ska vara medveten om dessa "potentiella" värmeproblem

lämnade en fråga i huvudet som måste ut, det kan vara det skrivna ordet som vrider fel, men om man letar upp andra änden på lastarens tryckslang, lägger en växellventil som växlar trycket mellan lastaren och kranen? Elektrisk så man inte behöver gå ut varje gång man skall byta aggregat. Rundpumpning är det i båda ventilborden.

1 person gillar det här inlägget.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Hansborg

#41 » 11:12:36, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak jag inte förstår?
Menar du att ventilen kickar ur, även fast du låser spaken?

På min valmet har jag också "kick out" , låser med en träpinne å bara att köra på..



Finns där nån ventil med enkelverkande funktion?
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Bengt Erik Eriksson

#42 » 11:39:21, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir också brydd av att du måste återställa till neutral för att kunna få ut flöde igen. Det borde inte orsakas av kickot funktionen. Mer som att det är en dumpventil tillsammans med överströmmaren. Någon sorts fattigmans LS isf.

(LS=Load Sensing, en helt egen vetenskap innom hydraulik där man styr pumpens flöde med behovet som uppstår när du drar i en spak. Sånt man får när man betalar fullpris om det finns i utrustningslistan. Väldigt bra)
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Masseydriver

#43 » 13:24:20, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med om att det borde fungera när man låser spaken i bakre läget , har använt den lösningen många gånger utan problem . Spaken påverkar ventilsliden mekaniskt , låsningen sker med kulor och fjädrar inuti kåpan på ventilen , när kick-out trycket (148 bar ) uppnås övervinns fjädertrycket på spärrkulorna som då släpper sitt grepp och ventilsliden fjädrar tillbaka till neutralläget . Om spaken i hytten är ordentligt låst i sitt bakre läge är det inte möjligt för ventilsliden att röra sig så att den ställer sig i neutralläge oavsett om kick-out trycket uppnås . Håller man fast spaken i detta läge uppnås max arbetstryck som traktorn kan leverera i uttagen . En tanke om denna traktor är att den har om jag kommer ihåg rätt vajer mellan spak och ventil , är vajer rätt justerad eller finns det nåt som är glapp i manövreringen av ventilerna ( lösa kulleder eller nån utsliten sprint ) ?
Masseydriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:37, 17-07-2016
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c, Massey Ferguson 65

Bengt Erik Eriksson

#44 » 13:43:43, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang låsningen av spaken så finns ju på bilderna en spärranordning för spaken i neutralläge. Lilla svarta grejen i bakänden på spåret vrider fram en halvmåne med urtag i neutral läget. Gör ett urtag i den för tryck-läget om det inte redan finns.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

mask (trådstartaren)

#45 » 15:08:36, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen! Tack för att ni engagerar er så i detta problem! Som total novis utan någon annan att fråga råd så uppskattar jag verkligen era råd och idéer.

Men jo det är så att även om jag totalt låser spaken med en kil som jag sågat, jag trycker in i skåran där spaken rör sig fram o bak. Och jag lovar att det sitter hårt - spaken rör sig inte en millimeter. Ändå så slutar kranen fungera då jag gör vissa moment - speciellt då jag har belastning och svänger kranen. Men också vid övriga kranrörelser om jag kör för snabbt, eller om belastningen är för stor.

Jag får kolla om det kan vara nåt glapp mellan spak o ventil.

Det finns ju den andra ventilen bak till vänster också, som jag nog testat, men upplevde att problemet var ännu större och tätare "urslag" på den ventilen....
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se