magloman skrev:Nån bild på kranen?
Tyvärr bara dåliga bilder just nu...
Oops...
magloman skrev:Av det jag ser, tycker jag den ser ut som samma ålder ungefär som min kran. Jag har en HK-2400/2500 och den är den 230 graders sväng på. Kollade manualen nu och den vill ha max 170bar. Så skulle det vara samma på din så betyder ju det att traktorn löser ut för lätt. Den var ju på 148 väl? Så det betyder att om du kör en kolv i botten på kran så det blir stumt så kommer traktorn stänga av oljan. Du kan ju testa detta oxå. Skulle man sänka kranens tryck till mindre än 148 blir den nog svag.
Men bra o mäta upp det.
mask skrev:Jo jag får väl lov att skaffa en manometer...
Fick också kanske en snilleblixt...? Jag har ju frontlastare på traktorn också, med ett separat ventilpaket som enligt manualen har tryckbegränsningsventil på 185 bar...
....Vad tror ni om den lösningen?...
akkamaan skrev:mask skrev:Jo jag får väl lov att skaffa en manometer...
Glöm inte att köpa mätuttag med tillhörande T-adaptrarFick också kanske en snilleblixt...? Jag har ju frontlastare på traktorn också, med ett separat ventilpaket som enligt manualen har tryckbegränsningsventil på 185 bar...
....Vad tror ni om den lösningen?...
Du är absolut inte den förste som fått den "snilleblixten"....
Men vad som vanligen händer är att oljan överhettas då rundpumpningsmotståndet/trycket ökar. Du får även större tryckfall vid effektuttag till kranen. Du får givetvis en högre lyftkraft men kranen kommer inte att orka gå med full hastighet och full kraft samtidigt....
mask skrev:Okej, intressant. Vad beror överhettningen på? Alltså rundpumpningsmotståndet. För att det blir längre väg att pumpa runt oljan och därför mera motstånd?
Har inget större behov av hög fart på kran. Det får gärna gå långsamt bara den inte slår ur o slutar fungera stup i kvarten...
akkamaan skrev:mask skrev:Okej, intressant. Vad beror överhettningen på? Alltså rundpumpningsmotståndet. För att det blir längre väg att pumpa runt oljan och därför mera motstånd?
Det fungerar med hydrauliska motstånd precis som med elektriska, totala motståndet för seriekopplade motstånd är lika med summan av de individuella motstånden. Varje individuellt motstånd orsakar ett individuellt spänningsfall dvs tryckfall inom hydrauliken. Lägger vi till en längre krokigare väg för oljeflödet så uppstår tryckfall när det flödar olja genom "motstånden. Ju högre flöde desto högre tryckfall. Värmeförlusten blir lika med flödet gånger tryckfallet,och kan beräknas med snabbformeln "kW" = "L/s" × "MPa"
Om du monterar en tryckmätare direkt efter pumpen, M₁, och en annan tryckmätare alldeles vid anslutningen till hydraulcylindern, M₂, och kör funktionen med fullt spakutslag och med flödet 1 L/s. Om M₁ = 18 MPa och M₂ = 15 MPa så blir effektförlusten och värmeutvecklingen 1 L/s × (18-15) MPa = 3 kWHar inget större behov av hög fart på kran. Det får gärna gå långsamt bara den inte slår ur o slutar fungera stup i kvarten...
Eftersom du har ett konstantflödessystem på maskinen så finns det bara ett sätt att köra kranen långsamt med minimala effektförluster, genom att köra på lägsta möjliga morvarvtal och fulla spakutslag på ventilpaketet. Så fort du kör med "halva spakutslag" så genererar du motsvarande effektförluster på "spilloljan" som du skickar till tank, dvs 0.5 L/s till cylinderna och 0.5 L/s till tank. Om pumptrycket är 18 MPa så får du MINST 9 kW total effektförlust.
Nu säger jag inte detta för att avskräcka dig från din "snilleblixt", det är ett "bra tänk" men bäst är att lösa problemet utan "snilleblixt". Vill bara att du ska vara medveten om dessa "potentiella" värmeproblem
Återgå till Skogs(bruks)maskiner
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster