Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Fråga till er som hugger flis

10 inlägg • Sida 1 av 1
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

A-tec (trådstartaren)

#1 » 15:00:09, 03-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Fråga till de lärda:
Har behov av att göra mig av med massa ris/mindre träd och en del större som är fällda och funderar på om flishugg är en bra idé. Inte så sugen på att hyra då man måste slita så mkt under sammanhängande period, gillar mer tanken på att köpa den och gå och pula på lite då & då. Kellfri känns som en rappligare lösning är att köpa någon äldre rejälare hugg. Har tittat en del på bruks/erjo mfl på blocket och det verkar gå att hitta till rimlig peng. Känns också onödigt att köpa en med inbyggd motor som är bra mkt klenare än traktorn jag redan har (JD 1630 ca 50hk).

Frågan jag ställer mig är om det funkar att köra smått i dom? Jag tänker dessa maskiner är väl till för att producera flis för eldning utav stockar. Jag vill stoppa ner "allt" i den och bara sprida ut det i skogen för att jämna till/bli av med. Funkar det att stå och proppa i allt från småris till säg 150mm stockar i dessa? Risk för att ris och klenare saker fastnar eller på något sätt stockar sig i röret? Vill jag ha en maskin med hydraulisk matning eller klarar jag mig med stup?

Något särskilt att tänka på vid köp? Priserna är rejält spridda verkar det som. Någon speciell modell som lämpar sig bättre för detta ändamål?

Väldigt tacksam för svar, detta är en djungel för en oinvigd :buga:

1 person gillar det här inlägget.
A-tec
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:40, 03-05-2019
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD1630 & Case 35



johaniskogen

#2 » 16:22:24, 03-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inget användningoråde för flisen? Låt riset ligga kvar i skogen som de är ist, mindre arbete, o inga dyra maskiner behöver inhandlas..
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

kimmen

#3 » 17:28:18, 03-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en flismaskin ECO16, http://www.geo-sweden.se/?id=1&visa=38 på en traktor ca. 35-40 hk på kraftuttaget och 540v/m, finns säkert någon annan som säljer den också
Jag har flisat massor med den och är jättenöjd med tanke på priset
10 cm är inget problem, matar in sig själv, men grövre känns inget bra, men det går, småkvistar går utmärkt, riset ska vara tort om det ska gå bra
Det värsta är färsk granris, tallris eller färskt björkris, det vill fastna i röret, men får det torka så går det bra eller bättre
Fliset lägger jag i gångarna där man går och framför båtbryggan, strandkanten, då ser man ormar, grodor, framför bryggan lättare
Jag har inte vänt knivarna än, ( 5 år) bara justerat dessa varje år. Enda felet jag har upptäkt är att det ska ju komma in lika mycket luft som det ska blåsa ut i röret, så jag fick ta upp i centrum på kåpan för luftinsläpp

Jag vill aldrig vara utan en flismaskin när man måste hålla dikes/ängs kanterna fria från sly
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

A-tec (trådstartaren)

#4 » 19:41:24, 03-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen - nä inget behov av flis annat än för att snygga till ojämnheter och precis som ovan lägga vid strandkanten. Låta riset ligga är såklart en ypperlig idé om det vore "mitt i skogen" så att säga men nu är det 50m från mitt hus (på tomten) så jag vill ha det snyggt/plant och lätt för barnen att springa omkring.

kimmen - Låter som en bra maskin. Vad fick du ge för den? Kollade länken och där står det mesta utom vad den kostar. Dom har en länk till deras blocket "butik" men där finns tillsynes inga annonser eller inte denna iaf om jag inte söker dåligt. Kan ringa dom på måndag annars.
Jag har mest smått men även en hel del träd i 150mm dimension så frågan är om en bruks eller annan lite större kanske ändå vore bra. Tror du/ni en bruks hanterar riktigt smått sämre än din ECO16 på något vis? Tänkte om ECO16 är anpassad mer för ris än bruks?
A-tec
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:40, 03-05-2019
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD1630 & Case 35

kimmen

#5 » 20:10:47, 03-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag såg en liknande här https://www.svith.se/traktorreservdelar ... KUQAvD_BwE
Jag kör mycket upp till 120 mm asp, grövre blir ved, eller så lägger jag dom i skogen för alla småkryp
Nej, den är inte spec anpassad för ris,
Om du menar 10 mm för ris så är det inga problem, men mindre är knepigare, då kan man blanda med grövre för att det inte ska fastna i röret

Jag såg att Kellfri säljer samma flismaskin

För 150mm har jag ingen erfarenhet, man får ju vad man betalar för
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

QV_

#6 » 22:51:46, 25-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag har tröttnat på att elda ris, det tar ju liksom aldrig slut med högarna så har jag funderat på en flismaskin.
Fliset skall bara läggas kvar på åkern.
Det kan säkert hamna en del i trädgården också men jag har ingen lust att elda, högarna är förstora och lusten att "tända på" har minskat med åldern.
Den maskinen jag har fastnat för är en remet rts-630 https://hallant.se/produkter/rts-630-fl ... ensinmotor

Har ingen traktor (mer att förvara, mer att underhålla) men det hade ju varit trevligare.
Att bygga en PTO enligt Magloman skulle ju vara kul, men har inte tid.
I huvudsak kommer det att köras lövsly och slån (just slån kan ju bli intressant att hantera...)
Någonstans runt 10 cm så kan det ju bli ved av det istället, så den är i minsta laget men grövre blir ju ytterligare ökning i pris.
Min smärtgräns på att slippa elda högar ligger nog häromkring i pris.
Fast en trepunktsfäste mot S40 och drivning via hammarhydrauliken så är ju PTO drivningen rätt nära "klart" :-)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

roland 1970

#7 » 09:46:51, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Eftersom jag har tröttnat på att elda ris, det tar ju liksom aldrig slut med högarna så har jag funderat på en flismaskin.
Fliset skall bara läggas kvar på åkern.
Det kan säkert hamna en del i trädgården också men jag har ingen lust att elda, högarna är förstora och lusten att "tända på" har minskat med åldern.
Den maskinen jag har fastnat för är en remet rts-630 https://hallant.se/produkter/rts-630-fl ... ensinmotor

Blev det någon Remet flisare? Har själv kikat lite smått på en sådan.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

kimmen

#8 » 12:05:47, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Remet flisare, njaa, med 14hk som ska flisa upp till 12cm. Det ska vara stora och starka hästar det...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

InläggDetta inlägg har raderats av kimmen den 12:07:58, 09-04-2022.

Mattias Petterson

#10 » 18:01:55, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ni kollat vad det kostar att ta dit nån som flisar? , är det tillräckligt mycket så får man ju betalt
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron