Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Valmet 862K: Söker hydraulschema

10 inlägg • Sida 1 av 1
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

Wallmark (trådstartaren)

#1 » 11:46:40, 23-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag söker Hydraulschema till Valmet 862k tidig 80-talare
Maskinen har hydraulservoventiler på spakarna, elventiler på utskjutet och gripen.
Hittar bara scheman med elförstyrda ventiler.
Wallmark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:34:16, 28-09-2006



akkamaan

#2 » 01:42:20, 17-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wallmark skrev:Jag söker Hydraulschema till Valmet 862k tidig 80-talare
Maskinen har hydraulservoventiler på spakarna, elventiler på utskjutet och gripen.
Hittar bara scheman med elförstyrda ventiler.

Hydraulservo-spakar är ju inget rymdteknik direkt. Har inget specifikt för 862K med dessa men det finns ju andra maskiner med samma system. Går inte bygga på så många olika sätt. Vilket är ditt problem?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Wallmark (trådstartaren)

#3 » 16:26:28, 17-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt problem är att jag behöver byta ut servopumpen som sitter direkt monterad på motorn.
Motorn är en Valmet 411cs.
De är en ”vanlig” kugghjulspump som är stämplad Valmet BD12DDAB. Men den har inte konisk axel med krysskil utan splines 13 kuggar.
Har kollat runt men med några firmor men ingen bra träff. Har handsnurrat pumpen och mätt att den ska vara 12ccm. Såg att Hymas 900 traktorgrävare har en enkel pump men den är på 16ccm. Var bara orolig att den pumpen skulle göra min kran stirrig. Men är inte säker den blir de, borde vara strypningar till spakarna. Därför skulle de vara intressant att se hur hydraul schemat ser ut. Gissar att servotrycket ligger runt 30bar. Vad händer med tryckbegränsaren klarar den flödesökningen osv.
Denna motor sitter i flera jordbrukstraktorer men dessa pumpar har större ccm.
Wallmark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:34:16, 28-09-2006

akkamaan

#4 » 17:42:14, 17-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wallmark skrev:Mitt problem är att jag behöver byta ut servopumpen som sitter direkt monterad på motorn.
Motorn är en Valmet 411cs.
De är en ”vanlig” kugghjulspump som är stämplad Valmet BD12DDAB. Men den har inte konisk axel med krysskil utan splines 13 kuggar.

Snart 40 år gammal maskin så det kan vara svårt att hitta Valmet-reservdelar till motorn.
[/quote]
Varför behöver du byta ut servopumpen?

Har kollat runt men med några firmor men ingen bra träff. Har handsnurrat pumpen och mätt att den ska vara 12ccm.
Kan vara svårt att hitta nya Valmet-reservdelar till en nästan 40 år gammal maskin.


Såg att Hymas 900 traktorgrävare har en enkel pump men den är på 16ccm. Var bara orolig att den pumpen skulle göra min kran stirrig.

Ett konstant kontrollerat servotryck är vad du behöver. Flödet som krävs beror på hur mycket man "rör på spakarna". Du kan räkna med att den allra största delen av flödet från servopumpen kommer att gå på överströmning. 12cc eller 16 cc är inget som har nån praktiskt betydelse (zero) för hur krankörningen kommer att fungera. Båda dessa är onödigt stora pumpar för dessa 2-spaks servoventiler. Anledningen till att den här servopumpen används är att den redan finns på motorn, och används för servostyrningen på hjultraktorer och mindre lastbilar. Det enda är att det kommer att bli en lite större effektförlust via överströmningen. Effektförlusten är trots allt låg då servotrycket endast är ca 30 bar/3 MPa. Vid ett pumpvartal på 20 varv/per sekund så ger dessa två olika pumpstorlekar 0.24 -0.32 l/sek. Med 3 MPa blir effektförlusterna i storleksordningen 0.72-0.96 kW som mest.



Men är inte säker den blir de, borde vara strypningar till spakarna.

Det är inga strypningar av flödet till spakarna. Spakarna kontrollerar själva det flöde som behövs för att flytta riktningsventilerna. Så här fungerar system i princip
Bild


Därför skulle de vara intressant att se hur hydraul schemat ser ut.

Jag har ett hydraulschema på 862 men det schemat är för en senare modell med EHC.

Vad händer med tryckbegränsaren klarar den flödesökningen osv.

Det är iofs en bra fråga. Om servopumpen har inbyggd tryckbegränsningsventil, vilket är ganska vanligt på servostyrningspumpar, så behöver du inte oroa dig för det. Vanligen så använder man ändå en separat tryckreducerings/tryckregulator-ventil med rätt tryckinställning. Man vill inte har för högt matningstryck till spakarna då det för svårare att kontrollera kransliderna då. Därför rekommenderas ett visst övertryck. Kranspaken dirigerar ut ett variablet tryck på 5-15 bar beroende på spakutslag. Matningstrycket blir lagom om det ligger runt 30 bar. Vid lägre matningstryck så kan flera hastiga spakutslag samtidigt orsaka tryckfall och därigenom påverka krankörningen.
Denna motor sitter i flera jordbrukstraktorer men dessa pumpar har större ccm.

Som jag nämnde ovan så används de för assist-servo på framhjulstyrningen. Olika storar traktorer har olika stora servostyrningskolvar
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#5 » 17:44:09, 17-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett alternativ är att helt bygga om servotrycks-försörjningen på maskinen. Har din gamla modell en prioriterings-ventil för orbitrolstyrningen?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#6 » 17:44:09, 17-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett alternativ är att helt bygga om servotrycks-försörjningen på maskinen. Har din gamla modell en prioriterings-ventil för orbitrolstyrningen?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Wallmark (trådstartaren)

#7 » 21:53:41, 17-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till att byta pump är att den läker på axeln då den späder motoroljan.

1 person gillar det här inlägget.
Wallmark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:34:16, 28-09-2006

Jac

#8 » 22:46:09, 17-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att den här firman fixar en pump utan problem.
Ta bilder och mått på pumpen och sänd ett Mail.
http://www.whitehouseproductsltd.com/
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Wallmark (trådstartaren)

#9 » 22:52:51, 17-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Tror att den här firman fixar en pump utan problem.
Ta bilder och mått på pumpen och sänd ett Mail.
http://www.whitehouseproductsltd.com/


Men verkar som jag dribblat ihop det och de är en större pump än 16ccm på Hymas 900 var en valmet 8000 som hade 16ccm.
Men om man mailar dit den storlek som söker och motor den sitter på så kanske de löser sig.
Tackar för tipset.
Wallmark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:34:16, 28-09-2006

Jac

#10 » 23:30:15, 17-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det tror jag inte att det gör. Du måste nog ge dom kubik, bilder och mått.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se